Permalänk
Medlem

corsair h50 till core i7 2600k

tjo

har precis köpt nya delar till min dator och jag använder en corsair h50 till att kyla en core i7 2600k (oklockad)
till min h50 använder jag en 120mm fläkt från mitt chassi antec 1200 och har vänt på fläkten så att den blåser in i chassit och kör fäkten på low och märkte nu när jag satt å spela ett spel att tempen blev lite hög på cpun, och jag har några scythe gt 1450rpm liggandes så tror ni tempen kommer sänkas på cpun om jag bytar ut antec 1200 fläkten mot en gt?

Permalänk
Hedersmedlem

Ha båda? En på varje sida om radiatorn, ger lägre temps än bara en fläkt!

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Ha båda? En på varje sida om radiatorn, ger lägre temps än bara en fläkt!

aa det har du ju i och för sig rätt i, men om man inte vill köra med push/pull så man bara använder en fläkt e det då bättre att använda antec 1200 original fläkt eller en scythe gt 1450rpm?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mnsn:

aa det har du ju i och för sig rätt i, men om man inte vill köra med push/pull så man bara använder en fläkt e det då bättre att använda antec 1200 original fläkt eller en scythe gt 1450rpm?

GT-fläkten, definitivt.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

GT-fläkten, definitivt.

gt fläkten borde väl ge en lägre temp eller ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mnsn:

gt fläkten borde väl ge en lägre temp eller ?

Yepp, det borde den. Lägst får du ju fortfarande med Push and Pull, dock.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Sen är ju frågan vad din temperatur hamnade på?
Vet inte hur mycket varmare om något alls en 2600k blir än en 2500k men en oklockad 2500k kan du köra utan fläkt på radden öht med H50, visst blir den något varm men den håller sig en bra bit under maxgränserna.
Kan ju vara så enkelt att du måste montera om själva kylaren om tempen blev för hög.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Sen är ju frågan vad din temperatur hamnade på?
Vet inte hur mycket varmare om något alls en 2600k blir än en 2500k men en oklockad 2500k kan du köra utan fläkt på radden öht med H50, visst blir den något varm men den håller sig en bra bit under maxgränserna.
Kan ju vara så enkelt att du måste montera om själva kylaren om tempen blev för hög.

jag ser att du också har ett antec 1200 chassi, fast vi har ju inte samma vattenkylning, ser att du kör med en h80.
men vad har du för fläktar till radiatorn ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mnsn:

jag ser att du också har ett antec 1200 chassi, fast vi har ju inte samma vattenkylning, ser att du kör med en h80.
men vad har du för fläktar till radiatorn ?

Jag hade H50 innan men bytte till H80
På H50 körde jag med Scythe 120mm Gentle Typhoon 1850rpm i PnP, på H80 kör jag med Corsairs egna fläktar.

Med båda har jag kört med radiatorfläktarna som utblås då jag har tillräckligt bra luftflöde i chassit för det.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Jag hade H50 innan men bytte till H80
På H50 körde jag med Scythe 120mm Gentle Typhoon 1850rpm i PnP, på H80 kör jag med Corsairs egna fläktar.

Med båda har jag kört med radiatorfläktarna som utblås då jag har tillräckligt bra luftflöde i chassit för det.

okej
har 5st scythe gt 1450rpm fläktar liggandes så ska prova att sätta på 2 såna på radiatorn också sätta fläktarna så dem blåser luften ut ur chassit istället för att blåsa in och se sen vad tempen på cpun blir och skulle det inte bli bra så får jag bara vända på fläktarna igen så dem blåser in i chassit istället då