Permalänk
Medlem

Noctua D14 vs u12p se2

Hej funderar lite på processor kylare till kommande rigg.

Ska ha en i5 2500k ska nog klockas till ca 5GHZ

http://www.inet.se/jamfor?compare=5321388&compare=5321472

Vad tycker ni? Är d14 värt de extra ca 200kronorna?

Eller räcker u12p till att klocka till 5 ghz?

Tacksam för svar.

MVH.

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så klockar väl CPUer olika? Så det är väl inte så säkert du når 5ghz oavsett kylare? Men jag har själv köpt en u12p. Ska monteras imorgon.
Vad jag vet så är väl det ingen större skillnad

Visa signatur

Citera för snabbare svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orio:

Vad jag vet så klockar väl CPUer olika? Så det är väl inte så säkert du når 5ghz oavsett kylare? Men jag har själv köpt en u12p. Ska monteras imorgon.
Vad jag vet så är väl det ingen större skillnad

Okej, du får gärna berätta hur din kylare presterar när du installerat den

Permalänk
Avstängd

hmm, får vengeance minnena plats om man har en u12p se2 ??

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk

Enligt mig så tycker jag verkligen du ska köpa Noctua DH-14 då jag själv har den. Nu har jag cirka 19-21 grader idle och 30-40 i load. Det anser jag är riktigt bra

Visa signatur

|Fractal Design XL|MSI Z77A-GD65|MSI GTX 660Ti 2GB|Corsair 4GB Dominator DHX+|Intel Core i5 3570K 4.5GHz| Noctua NH-D14|Samsung SSD 830-Serien 128 GB + 250 GB|Samsung DVD±RW SH-S223C|Western Digital Caviar® GreenPower 1TB|3TB WD Caviar Green|Cougar 700CM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stakz:

Okej, du får gärna berätta hur din kylare presterar när du installerat den

Har monterat kylaren, inte hunnit testa den ännu ordentligt men ska försöka hinna det.
Monteringen gick relativt smärtfritt, tog lite tid.

Återkommer igen med resultat med temperaturer osv.

Visa signatur

Citera för snabbare svar.

Permalänk
Skrivet av Currybarnet:

Enligt mig så tycker jag verkligen du ska köpa Noctua DH-14 då jag själv har den. Nu har jag cirka 19-21 grader idle och 30-40 i load. Det anser jag är riktigt bra

Vilken processor och vilken klock?

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar såklart också NH-D14 eftersom jag äger den. Däremot är NH-U12P SE2 riktigt bra enligt vad jag har sett. Däremot kan den knappast klå utseendet av NH-D14 i ett chassi. Den ser ut som en högcylindrig motor genom mitt lilla fläktfönster.

Skrivet av Currybarnet:

Enligt mig så tycker jag verkligen du ska köpa Noctua DH-14 då jag själv har den. Nu har jag cirka 19-21 grader idle och 30-40 i load. Det anser jag är riktigt bra

Aha, Phenom II x6?

De visar ca 10 grader fel om man kollar på de enskilda kärnorna. Inte alls dum temperatur hur som helst.

Permalänk

DH-14 alla dagar i veckan. Du kan montera på en extra fläkt med för ökad awsumness!

Visa signatur

Asbra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Currybarnet:

Enligt mig så tycker jag verkligen du ska köpa Noctua DH-14 då jag själv har den. Nu har jag cirka 19-21 grader idle och 30-40 i load. Det anser jag är riktigt bra

Spännande, hoppas du har sådär kallt i rummet också annars kommer det kondens och datorn går sönder. bwahahaha
Nej men, är 98% säker på att den visar fel, inte en chans att du idlar 19grader

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Currybarnet:

Nu har jag cirka 19-21 grader idle och 30-40 i load. Det anser jag är riktigt bra

AMD? eller bor du i iglo?

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Spännande, hoppas du har sådär kallt i rummet också annars kommer det kondens och datorn går sönder. bwahahaha
Nej men, är 98% säker på att den visar fel, inte en chans att du idlar 19grader

Jag idlar på 25 grader, men då har jag klockat ner spänningen vid idle till 0.775V. Dvs mycket osannolikt att idla på 19 grader om man inte har datorn på balkongen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

Jag idlar på 25 grader, men då har jag klockat ner spänningen vid idle till 0.775V. Dvs mycket osannolikt att idla på 19 grader om man inte har datorn på balkongen.

Så länge det är varmare än rumstemperatur så är det ju lugnt liksom.
börjar man däremot trycka ner temperaturen på en komponent till under rumstemperatur så bildas det kondens. kondens är dåligt i en dator.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Jag har vanligtvis 2-3c över rumstepmeratur i idle med en Noctua NH-D14

Permalänk
Medlem

skiljer förövrigt inte mer än 3-4 grader i load mellan d14 och u12p.
Kan kanske bli lite mer skillnad vid eventuell överklockning osv, men inte jättemycket!
Lätt värt de 150 kronorna dock

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av partynikko:

Jag har vanligtvis 2-3c över rumstepmeratur i idle med en Noctua NH-D14

Realistiska temperaturer borde ligga någonstans runt rumstemp +15-20 grader, mycket lägre än det skvallrar om inte helt pålitliga temp sensorer. (eller helt annan mätposition, vad det nu är som gör att amd hela tiden visar "drömmsiffror")

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Skrivet av NisseG91:

Så länge det är varmare än rumstemperatur så är det ju lugnt liksom.
börjar man däremot trycka ner temperaturen på en komponent till under rumstemperatur så bildas det kondens. kondens är dåligt i en dator.

Så länge man har luftkylare är det varmare än rumstemperatur. Naturlagarna gäller för Noctua också.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av el_genius:

Så länge man har luftkylare är det varmare än rumstemperatur. Naturlagarna gäller för Noctua också.

precis det jag menade

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

skiljer förövrigt inte mer än 3-4 grader i load mellan d14 och u12p.
Kan kanske bli lite mer skillnad vid eventuell överklockning osv, men inte jättemycket!
Lätt värt de 150 kronorna dock

Enligt tester jag läst så visar sig D14 vara överlägsen över alla andra kylare när det kommer till riktigt höga klocks. Då den springer iväg med hästlängder.

Den är definitivt värt de extra kr, en liten investering för framtiden

Skrivet av frankof:

Realistiska temperaturer borde ligga någonstans runt rumstemp +15-20 grader, mycket lägre än det skvallrar om inte helt pålitliga temp sensorer. (eller helt annan mätposition, vad det nu är som gör att amd hela tiden visar "drömmsiffror")

Hoppas du skämtar eller så har du sämsta prollen?

Så du menar att jag ska sitta på 45-50c i idle? Vilket skämt.

u mad för du inte har det lika kyligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av partynikko:

Jag har vanligtvis 2-3c över rumstepmeratur i idle med en Noctua NH-D14

Är det räknat per individuell kärna eller från moderkortets sensor? Det finns inga sensorer för enskilda kärnor på x6:an varav den visar väldigt fel. Anledningen till att den ens visar någonting är för att den uppskattar temperaturen, men det är sällan det kommer i närheten av verkligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

Är det räknat per individuell kärna eller från moderkortets sensor? Det finns inga sensorer för enskilda kärnor på x6:an varav den visar väldigt fel. Anledningen till att den ens visar någonting är för att den uppskattar temperaturen, men det är sällan det kommer i närheten av verkligheten.

Jag tar Coretemp och adderar +10c, vilket AMD har sagt till mig att göra (när jag mailade dem) för att få reda på tempen. Kan skilja någon enstaka grad, men fortfarande jävla låg idle.

Permalänk
Skrivet av Sephinator:

Vilken processor och vilken klock?

AMD Phenom II X4 945

Clock : 3000 MHz

Visa signatur

|Fractal Design XL|MSI Z77A-GD65|MSI GTX 660Ti 2GB|Corsair 4GB Dominator DHX+|Intel Core i5 3570K 4.5GHz| Noctua NH-D14|Samsung SSD 830-Serien 128 GB + 250 GB|Samsung DVD±RW SH-S223C|Western Digital Caviar® GreenPower 1TB|3TB WD Caviar Green|Cougar 700CM|

Permalänk
Skrivet av frankof:

AMD? eller bor du i iglo?

AMD

Visa signatur

|Fractal Design XL|MSI Z77A-GD65|MSI GTX 660Ti 2GB|Corsair 4GB Dominator DHX+|Intel Core i5 3570K 4.5GHz| Noctua NH-D14|Samsung SSD 830-Serien 128 GB + 250 GB|Samsung DVD±RW SH-S223C|Western Digital Caviar® GreenPower 1TB|3TB WD Caviar Green|Cougar 700CM|

Permalänk

Har också tittat mellan dessa kylare och som jag förstått det så är väl D14 den bättre av de båda. Men jag ska nog inte pressa processorn till det yttersta utan kanske lägga mig vid 4-4.5, då funkar väl U12P helt ok, eller?

Har som sagt fattat att D14 är bättre men U12P är väl inte på något sätt "dålig" när man klockar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Currybarnet:

AMD Phenom II X4 945

Clock : 3000 MHz

Hade exakt en sådan prolle och idle temps ~17°, load låg på kärnorna ~34° med en A-C Freezer Xtreme Rev 2.

Fast sensorn som sitter på moderkortet visade ~25° i idle och ~45° i load. Det är ju trots allt en 95W processor så lite kallare går den

Rumstemp ~20°

Att AMD visar fel på kärntempen vet nog dom flesta

Sorry for Off topic.

Till TS om du får plats skulle jag rekommendera NH-D14

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av krrjon:

Att AMD visar fel på kärntempen vet nog dom flesta

Det beror lite på processor. Jag kan säga att jag inte har haft mer korrekta temperaturavläsningar än med min 955:a. Den klår min gamla Intel-processor tom. Kärntempen håller sig exakt på samma nivå som tempavläsningen från moderkortssensorn.

Däremot är det inget nytt att vissa av AMD:s processorer har problem med det. Sen är det väl upp till folk att avgöra om det är väsentligt att ha vettiga sensorer för ett väl fungerande system. Jag ska däremot inte ljuga, nog är det viktigt för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Så länge det är varmare än rumstemperatur så är det ju lugnt liksom.
börjar man däremot trycka ner temperaturen på en komponent till under rumstemperatur så bildas det kondens. kondens är dåligt i en dator.

Det bör ju för övrigt inte vara något problem med tanke på att det, enligt termodynamikens andra huvudsats är omöjligt att få ner temperaturen lägre än rumstemperaturen.

Permalänk
Inaktiv

Såvida du inte kör med något peltierelement, men för en vanlig kylfläns som kyls med luft utan krimskrams så är det mycket riktigt att det inte går att komma ned under rumstemp. Egentligen är det sunt förnuft.

Permalänk
Medlem

Håller också på att välja mellan U12P, D14, och Venomous X från Thermalright med en 120mm SilverStone Air Penetrator på, ska sitta på en 2500k i ungefär 4.4-4.6GHz i ett SilverStone TJ08-E (µATX). Om man kör twin-tower så kommer jag nog aldrig kunna ha diskar i buren (vilket jag iofs förmodligen aldrig kommer ha ändå) samt att det inte kommer sitta ngn fläkt som blåser direkt bak i chassits 120mm-utgång, om jag tar Thermalrights smala single tower så får jag plats med högre ram, typ g.skill's 2133MHz, annars får man köra corsair vengeance LP eller ngt, tror U12P+Vengeance LP är bäst ur storlek/prestanda/möjligheter-synpunkt men är inte säker, hade varit nice att bara köra med 2 fläktar allt som allt, 180mm air penetrator i fronten och en 120mm air penetrator på en single tower med utblås bakåt. Får nog spekulera ett tag till ser det ut som...