Optimala media lösningen för den kräsne

Permalänk
Medlem

Optimala media lösningen för den kräsne

Hej

Suttit och diskuterat med en kompis hur han skall konfigurera sin media lösning, vi är lika nyfikna på hur vi skall gå tillväga. Han har en Samsung tv tror jag, vet inte riktigt modell men den är relativt ny max 1.5mån, tror det var 46tum 200hz 3d ready. Hur som helst så har vi en brainstorm nedan -->

1. PS3

Han har redan ett ps3 som är tänkt att spela upp blu-ray filmer och diverse dvd skivor. Han har tänkt att koppla upptill 4-8st 2tb diskar till ps3, är detta möjligt? Kan konsolen läsa alla dessa diskar? Och i så fall finns det någon möjlighet att fjärrstyra systemet via ex tele?

2. HTPC

Vi har också tittat på en htpc lösning, jag har läst lite i htpc tråden ( den klistrade ) om minimum kraven för blu-ray/hd dvd etc. Men vad är kraven för att spela upp 3d filmer? Vilket os är att föredra för att endast spela upp filmer/serier/bildspel?

3. Filserver/kombinerat med htpc eller ps3

Är Freenas den optimala lösningen för att lagra och streama all media till antingen ps3 eller htpc? Om inte rekommenderar ni något annat?
Hur viktigt är det med prestanda i en freenas burk? Spelar processor, minne någon roll ? Är planer på att ha runt 10-12tb kopplat till den. Vad jag förstår
så styrs freenas via webbgränssnitt, går det att fjärrstyra via någon app eller liknande för telefon/tablet?

Om ni har synpunkter på våran tankegång så kommentera gärna, finns det något som kan förbättras eller ändras hojta till.

Edit: Skulle varit guld om det gick att spela in tv program via någon utav lösningarna också. Tack på förhand

P.S Pengar är inget bekymmer enligt min vän.

Visa signatur

Macbook pro 15.4 - Intel i7 + 8GB + Intel 160GB SSD

Permalänk
Medlem

Har provat att köra PS3 Media Server på en Linux-burk i kombination med en PS3. Det fungerade men till slut blev jag irriterad att det gick inte att spela fram och tillbaks i större filer (>1GiB). Nu kör jag med en filserver (Linux) och en HTPC (Win7) som kör XBMC. Tycker att det fungerar bättre och det är smidigt med alla add-ons så att jag kan kolla på SVT Play, Youtube osv. Enda jag saknar jämfört med PS3:an är "preview" mode när man tryckte på fyrkanten. Jag spelar upp BluRay filmer via PS3:an fortfarande då jag har inte haft tid att testa MakeMKV.

Visa signatur

Asus P7P55D Deluxe | Intel Core i5 760 @ 2,8GHz | 8GiB DDR3-1600 | EVGA GTX 460 SC EE 1GB | Fractal Design Define R2 | Corsair TX 750W PSU | Windows 7 Pro 64-bit | 24" @ 1920*1200

Permalänk
Medlem

Jag satt på samma tanke som er innan men att använda PS3 som media maskin är inget jag kan rekommendera det funkar skitbra med blueray och dvd men den spelar ju nästan inga media filer. Nu använder jag HTPC kopplad till NAS för att spela digitalt lagrad media, och det funkar verkligen skitbra. Sedan för fysisk media/spel så används PS3

Det skall gå att spela in TV program via en HTPC om man har ett tv kort. Är inte insatt i det för jag kollar aldrig på TV men googla

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bread_:

Det skall gå att spela in TV program via en HTPC om man har ett tv kort. Är inte insatt i det för jag kollar aldrig på TV men googla

Det går helt klart och med ett TV kort går det även att få HTPCn att agera digitalbox med ett liknande gränssnitt där man väljer kanal osv.

Länk till officiell wiki: http://wiki.xbmc.org/index.php?title=HOW-TO_watch_TV_in_XBMC_...

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar alla. Så om jag förstår rätt så skall han använda sitt ps3 för fysisk media "skivor" och sedan bygga ihop en nas och en htpc burk? En liten fråga bara, hur fungerar det att streama film/musik via freenas till htpc? Och är det win7 ni rekommenderar på htpcn ?

Edit: Tänkte även behövs det speciellt mycket prestanda ifrån en htpc för den skall klara spela upp en 3d 1080p film på en "46tum tv" ?. Eller räcker det med ex en sb i3, intergrerad grafik + 4gb minne?

Visa signatur

Macbook pro 15.4 - Intel i7 + 8GB + Intel 160GB SSD

Permalänk
Medlem

Om han inte bryr sig om vad det kostar och så skulle jag lätt köpa en mac mini och köra Plex (http://www.plexapp.com/)

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

PierreB: Vilken mac mini rekommenderar du ? Standard konfigurationen eller det med amd grafik? Och om han väljer att satsa på mac mini + plex finns det fjärrkontroll för det ? + Kan man ha en nas kopplad till mac minin ?

Visa signatur

Macbook pro 15.4 - Intel i7 + 8GB + Intel 160GB SSD

Permalänk

Om man nu skall streama till en PS3 så använd PMS som funkar med dom flesta filer. http://playstation-3.se/forum/t11182.html

Skall man köra HTPC så använd XBMC med en Iphone eller Android telefon som remote control. http://www.sweclockers.com/forum/102-htpc-och-mediaspelare/97...

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

PierreB: Fungerar det att få ut 23.976Hz med någon av Mac Mini-modellerna från 2011?
Om inte och man är kräsen så finns det bättre och billigare lösningar om man bara ska ha en mediavisare.
Jag skulle t.ex tro att både Boxee Box och någon Popcorn Hour-modell skulle vara ett bättre alternativ.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Så Boxee box är den optimala lösningen kombinerat med en filserver och köra fysisk media via ps3?

Visa signatur

Macbook pro 15.4 - Intel i7 + 8GB + Intel 160GB SSD

Permalänk
Medlem

zidddo: Optimal vet jag inte om det är, du behöver ju t.ex komplettera med en optisk läsare om du har några filmer på DVD/Blu-Ray.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Backspace : Om du läser lite mer noggrant på mitt inlägg ovan, så ser du att jag skrev att all fysisk media köra via ps3 i form utav dvd/bluray och musik

Visa signatur

Macbook pro 15.4 - Intel i7 + 8GB + Intel 160GB SSD

Permalänk
Medlem

zidddo: Du har så rätt så. Dock kanske det finns andra som läser och kanske inte har en eventuell PS3-maskin.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av zidddo:

Hej

Suttit och diskuterat med en kompis hur han skall konfigurera sin media lösning, vi är lika nyfikna på hur vi skall gå tillväga. Han har en Samsung tv tror jag, vet inte riktigt modell men den är relativt ny max 1.5mån, tror det var 46tum 200hz 3d ready. Hur som helst så har vi en brainstorm nedan -->

1. PS3

Han har redan ett ps3 som är tänkt att spela upp blu-ray filmer och diverse dvd skivor. Han har tänkt att koppla upptill 4-8st 2tb diskar till ps3, är detta möjligt? Kan konsolen läsa alla dessa diskar? Och i så fall finns det någon möjlighet att fjärrstyra systemet via ex tele?

2. HTPC

Vi har också tittat på en htpc lösning, jag har läst lite i htpc tråden ( den klistrade ) om minimum kraven för blu-ray/hd dvd etc. Men vad är kraven för att spela upp 3d filmer? Vilket os är att föredra för att endast spela upp filmer/serier/bildspel?

3. Filserver/kombinerat med htpc eller ps3

Är Freenas den optimala lösningen för att lagra och streama all media till antingen ps3 eller htpc? Om inte rekommenderar ni något annat?
Hur viktigt är det med prestanda i en freenas burk? Spelar processor, minne någon roll ? Är planer på att ha runt 10-12tb kopplat till den. Vad jag förstår
så styrs freenas via webbgränssnitt, går det att fjärrstyra via någon app eller liknande för telefon/tablet?

Om ni har synpunkter på våran tankegång så kommentera gärna, finns det något som kan förbättras eller ändras hojta till.

Edit: Skulle varit guld om det gick att spela in tv program via någon utav lösningarna också. Tack på förhand

P.S Pengar är inget bekymmer enligt min vän.

Tjena,

Min setup ser ut som följande:

PS3: Spel (Bluray film ibland)
HTPC: Windows 7 med Mediaportal och TV-kort (Canal Digital via kabeltv)
Filserver: Film, musik, bilder ...

Jag kan rekomendera att rippa DVD och Bluray filmer och köra från filserver, det är sjukt smidigt. Att köra TV via HTPC är det bästa jag gjort.
Mediaportal knyter ihop allt detta på ett mycket bra sätt. Att kunna ta upp EPGn när jag kollar på film är något jag inte klarar mig utan nu eller att shifta mellan film och live tv med en knapptryckning.. och shifta tillbaks och filmen fortsätter från där du slutade titta.

http://www.team-mediaportal.com/

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64