Permalänk
Medlem

För hög CPU voltage = dåligt?

har en i7-920 D0 som jag har klockat till 3.6 ghz och som sitter på 1.175 CPU voltage.

Idle temp 45-50c
Load temp 65-75

Men som en snabb fråga, finns det några nackdelar (förutom temp) med att ha en högre CPU voltage än nödvändigt.

bör jag sänka den lite i taget och Stressa den med Prime95 tills jag får den i ett stabilt läge istället för att ha den i onödigt hög?

Permalänk
Hedersmedlem

Det sliter mer på processorn, och sänker livslängden på den. Så ja, du bör inte ha högre spänning än vad som verkligen behövs.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Det sliter mer på processorn, och sänker livslängden på den. Så ja, du bör inte ha högre spänning än vad som verkligen behövs.

ah okej, sänkte voltage till 1.6 och efter 2 timmar i prime så var max temp ungefär 68c.

Får väll ta och fortsätta sänka den med 0.1 tills jag får bluescreen i prime.

Permalänk
Rekordmedlem

Man brukar göra tvärt om, höja spänningen tills det blir stabilt, att dra på rejält o sedan sänk är en väldigt udda och troligen farlig metod att klocka.
Föresten vad är det du skriver ? har du sänkt cpun till 1.6V ? oj ! Är du säker på det där? du har inte kikat på minnesspänningarna, om du sänkt den till 1.6V borde den brunnit upp innan när den gick högre, jag tror du har blandat ihop siffrorna eller läst fel nånstans.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har du den på 1.175 så har du ju mycket kvar att gå på. Kör min i 1.375 @4.4ghz. i7 920 d0. Dock på "riktig" vattenkylning så jag kommer inte över 62c.

Har som regel att tempen inte ska gå över 72. Och din klockning är ju inte gigantisk direkt. Vad kör du för kylare?

Permalänk

1.175 är ju inte högt någonstans

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man brukar göra tvärt om, höja spänningen tills det blir stabilt, att dra på rejält o sedan sänk är en väldigt udda och troligen farlig metod att klocka.
Föresten vad är det du skriver ? har du sänkt cpun till 1.6V ? oj ! Är du säker på det där? du har inte kikat på minnesspänningarna, om du sänkt den till 1.6V borde den brunnit upp innan när den gick högre, jag tror du har blandat ihop siffrorna eller läst fel nånstans.

ojoj skrev fel, menade 1.16. kört en halvtimme i prime felfritt. fortsätter sänka den nu.

Anledningen varför jag gick från högre till lägre var att jag från början hade planerat en 3.8 ghz klock men tyckte att tempen på mitt slut resultat blev för högt. Sedan sänkte jag cpu voltage lite men som sagt var det antagligen inte tillräckligt.
Blir 1.15 nu.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tirre182:

ah okej, sänkte voltage till 1.6 och efter 2 timmar i prime så var max temp ungefär 68c.

Får väll ta och fortsätta sänka den med 0.1 tills jag får bluescreen i prime.

Det här är däremot inte så bra.........

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tirre182:

ojoj skrev fel, menade 1.16. kört en halvtimme i prime felfritt. fortsätter sänka den nu.

Anledningen varför jag gick från högre till lägre var att jag från början hade planerat en 3.8 ghz klock men tyckte att tempen på mitt slut resultat blev för högt. Sedan sänkte jag cpu voltage lite men som sagt var det antagligen inte tillräckligt.
Blir 1.15 nu.

Man vet ju aldrig på det här forumet, konstiga saker händer vid klockning o datorbyggen, 1.16V låter ju betydligt säkrare än 1.6V

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det här är däremot inte så bra.........

menade 0.01 och att den var på 1.16

Permalänk
Medlem

Men hallå?? Är spänningen 1.75 eller 1.175??? Som det har sagts så är 1.175 INTE högt, så jag vet inte vad du oroar dig för?

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Men hallå?? Är spänningen 1.75 eller 1.175??? Som det har sagts så är 1.175 INTE högt, så jag vet inte vad du oroar dig för?

sa aldrig att jag var en expert inom området, undrade bara =).

Permalänk

Och sen ska du inte sänka den utan du ska jobba dig uppåt , du börjar ju med lite vcore sen så höjer du den om det blir ostabilt .

Permalänk
Medlem

Tycker ändå att tempen är för hög för sådan låg OC.

Permalänk
Medlem

Kanske beror på vilken kylare han har. Med original kylaren så är det nog normalt.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Tycker ändå att tempen är för hög för sådan låg OC.

28c rumstemp och en ostädad dator kanske har en liten invärkan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Kanske beror på vilken kylare han har. Med original kylaren så är det nog normalt.

Absolut, men det har vi ju inte fått nån indikation på.
Förutom temperaturen då.

Permalänk
Medlem

Testat vidare lite nu och lyckades få ner cpu voltage till 1.12. Lägre än det så blev det ostabilt.

Men som sagt 3.6 ghz och tempen ligger på

Idle = 40-45
Load = 60-65

Permalänk
Skrivet av Tirre182:

Testat vidare lite nu och lyckades få ner cpu voltage till 1.12. Lägre än det så blev det ostabilt.

Men som sagt 3.6 ghz och tempen ligger på

Idle = 40-45
Load = 60-65

Hur kan du få samma load temperatur när du sänker volten ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillvirus:

Hur kan du få samma load temperatur när du sänker volten ?

samma?

den sänktes med ungefär 10c

Permalänk
Skrivet av Tirre182:

samma?

den sänktes med ungefär 10c

du har skrivit ett inlägg upp att du har sänkt vcore o din temp fortfarande ligger på 60-65

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillvirus:

du har skrivit ett inlägg upp att du har sänkt vcore o din temp fortfarande ligger på 60-65

Ja och från början var den 65-75 .. .snarare runt 70+