Permalänk
Inaktiv

Cpu-fläkten gör mig galen!!

Fläkten är en AMD, den följde med när jag köpte min phenom II processor. Det är ganska irriterande, den går på runt 4500 RPM när jag knappt använder datorn, det låter för högt och det skrämmer mig faktiskt. Har gjort allt jag kommit på, ändrat lite i BIOS, lekt med SpeedFan, och ingenting verkar fungera..
det galnaste är att när jag kör ett spel brukar RPM ligga över 5500 och cpu-temperaturen på lugna 45 grader :/

Permalänk
Medlem

AMDs stockkylare brukar, av egen erfarenhet, låta som ett mindre propellerdrivet passagerarplan. Enklaste sättet att tysta är ju att köpa en ny CPUkylare.

http://www.inet.se/kategori/140/processorkylning - Välj och vraka

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150216:

Fläkten är en AMD, den följde med när jag köpte min phenom II processor. Det är ganska irriterande, den går på runt 4500 RPM när jag knappt använder datorn, det låter för högt och det skrämmer mig faktiskt. Har gjort allt jag kommit på, ändrat lite i BIOS, lekt med SpeedFan, och ingenting verkar fungera..
det galnaste är att när jag kör ett spel brukar RPM ligga över 5500 och cpu-temperaturen på lugna 45 grader :/

det finns no inte en sämre p-kylare än AMDs stock, men om du inte har pengar nu så kolla om den har dammat igen.

Permalänk
Inaktiv

Fick sitta och läsa manualen för första gången.. efter 10 timmar utan sömn hitta jag lösningen, installera easyTune, ett program som kommer med MKet, där kunde man mecka lite med hastigheterna ^^
Tack för listan, ska ta en titt och se om jag hittar någon tyst fläkt
Godnatt!