Permalänk

Bygga egen låda

Jag har kommit över lite extra pengar och spendera dem på att bygga ett eget chassie från scratch. Innan jag satte igång tänkte jag fråga här om några tips då detta som sagt är mitt första sådana projekt. Vad jag kommer att bygga in i lådan är följande komponenter:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/253981/gamlabettan Med graffekortet utbytt mot ett 580 samt att installera vattenkylning på grafikkortet och processorn. Det jag är inne på just nu är att bygga ett kubformat chassie men plats för att bygga in 2 st 360 radiatorer till vattenkylningen i lådan. Det jag huvudsakligen vill ha tips om är vad jag bör tänka på generellt och speciellt vad gäller platser för fläktar in i chassiet.

Permalänk
Medlem

Om du har en ritning så är det enklare att hjälpa dig!

Innan du ger dig in på att bygga ett chassi från scratch så tänk efter om du verkligen orkar slutföra det. Det är väldigt mycket mer jobb än vad man ofta tror. Bygger mitt andra chassi från scratch nu. Det är bara ett litet NAS chassi men de är fortfarande jobbigt att få allt rätt. Men samtidigt är det fruktansvärt roligt när man får till den biten man jobbat på i timmar

Men har du tid, ork och rätt verktyg så önskar jag dig verkligen lycka till det är ofta så värt det när man är klar

EDIT: Vad du bör tänka på? Mät, kontroll mät och sedan mät igen! det är nyckeln till framgång!

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk
Skrivet av Bread_:

Om du har en ritning så är det enklare att hjälpa dig!

Innan du ger dig in på att bygga ett chassi från scratch så tänk efter om du verkligen orkar slutföra det. Det är väldigt mycket mer jobb än vad man ofta tror. Bygger mitt andra chassi från scratch nu. Det är bara ett litet NAS chassi men de är fortfarande jobbigt att få allt rätt. Men samtidigt är det fruktansvärt roligt när man får till den biten man jobbat på i timmar

Men har du tid, ork och rätt verktyg så önskar jag dig verkligen lycka till det är ofta så värt det när man är klar

Jag skulle tycka att det var kul med ett större projekt och något att göra. Vore dessutom kul med ett unikt chassie som passar mina önskemål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whiskerer:

Jag skulle tycka att det var kul med ett större projekt och något att göra. Vore dessutom kul med ett unikt chassie som passar mina önskemål.

Då är det bara att köra. Har du någon ritning, tanke? vilket material skall du använd osv ?

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk
Skrivet av Bread_:

Då är det bara att köra. Har du någon ritning, tanke? vilket material skall du använd osv ?

Ingen ritning än så länge, men som sagt har jag funderat på en kub formad låda som jag delar upp i två där den dela delen innehåller moderkortsplåten och den andra radiatorer och hdd. Alternativt en radiator på sidan av moderkortsplåten och en under. Stommen kommer jag förmodligen bygga av aluminiumprofiler och sidorna av antingen tunnare aluminium eller plåt beroende på vad jag har tillgängligt, för att sedan lackera det. Kommer nog att åka in en sida av plexi också.

Edit: har spånat vidare lite och funderat på att antingen bygga lådan av frostad plexi med ett mönster i metall utanpå samt ljus i lådan för en effekt liknande den i filmen Cube http://www.google.se/m/search?site=images&client=safari&hl=sv... alternativt en mer ren låda lackad blå med kromdetaljer