På "grillparty" i morron fredag, frågan är vad man ska slänga på grillen ?

Permalänk
Medlem

På "grillparty" i morron fredag, frågan är vad man ska slänga på grillen ?

Har precis, eller precis och precis..men får någon timme sen så fick jag ett samtal från chefen och man hade visst blivit inbjuden på någon form utav grill party med frivilligt badande i pool miljö. Men då jag inte är så där jätte haj på varken det här med grillning eller vad man ev skulle kunna tänka sig att grilla. Så lär jag bara få fråga om det finns någon som har någon eller några bra förslag på vad man skulle kunna grilla.

Är bokstavligtalat rätt så trött på korv. Så det går nog garanterat bort. Något i kött väg vore ju inte helt fel. Flintastek ? Jo visst.. det går ner det med.

Men som sagt,..lite mer inspiration vore ju inte helt fel. Så har ni något att rekommendera så hojta till. Så länge det är grillbart så går det ner.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Helgrillad fläskfile marinerad i JD och cola. Serveras med hemgjord coleslaw samt min egen kompott av champinjoner, körsbärstomat och lök kokt/ångkokt i smör (som du sedan silar bort) och sen fetaost och en stor kall öl

Visa signatur

Meh

Permalänk
Medlem

Köp fläskkaré och stoppa i en plastpåse och köp en sån här marinad http://www.santamariaworld.com/Images/Products/Retail/2952.pn...

Har inte slagit fel för mig hittils.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Finns ju massor med färdigmarinerat kött att köpa på ICA. Bara gå dit och ta det som ser gott ut. Redo för grillen direkt ur påsen. Potatissallad passar till det mesta och finns i små förpackningar perfekt för en kväll. Smakar riktigt gott och är tokenkelt.

(Om du har dålig koll på grillandet så undvik att köpa den största köttbiten du hittar. Så slipper du så vid grillen när de andra redan ätit klart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zadde:

Helgrillad fläskfile marinerad i JD och cola. Serveras med hemgjord coleslaw samt min egen kompott av champinjoner, körsbärstomat och lök kokt/ångkokt i smör (som du sedan silar bort) och sen fetaost och en stor kall öl

Det låter avancerat det här. Säker hur gott som hällst. Bara man får till det. Så,..ja... jag vet inte jag. Är inte så mycket för det här att krångla till saker och ting. Vill gärna ha det så enkelt för mig som möjligt.

Så vi får se om jag slänger mig in i det hela och försöka på mig det.

P-NILZ: Nu börjar vi prata enkelhet. Ska ta och klottra ner det hela så jag kommer ihåg det tills i morron.

Tweak: Ja, nu när du säger det så undrar jag inte om jag inte har sett något av det du säger på just ICA. Får ta mig en sväng förbi där i morron och se vad dom har för utbud i kött väg.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Skrivet av P-NILZ:

Köp fläskkaré och stoppa i en plastpåse och köp en sån här marinad http://www.santamariaworld.com/Images/Products/Retail/2952.pn...

Har inte slagit fel för mig hittils.

1+

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk

köp billys pizza och öl för resten av pengarna, kommer blir toppen!

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Köp fläskkaré och stoppa i en plastpåse och köp en sån här marinad http://www.santamariaworld.com/Images/Products/Retail/2952.pn...

Har inte slagit fel för mig hittils.

Där slog du huvudet på spiken min vän!
Vattnas i munnen nu.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

köp färsk sparris, klipp/skär av nedersta 3-5 centrimetarna och skölj dom, brukar säljas i knippe på 10-12st. Köp 2 paket bacon och rulla runt 3st sparrispinnar 3-4 strimlor bacon per rulle, grilla till sparrisen börjar få brända fläckar på stavarna, blasten högst upp kommer brännas fortare.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Köp färdigmarinerade kycklingspett, sjukt gott. Sen köper du bara någon potatissallad som du gillar (eller den billigaste) och ha till.
Annars är det godast att göra egna, men också dyrare och "jobbigare". Beror hur mycket tid du har på dig och hur mycket du vill satsa.

Permalänk
Medlem

Färdigmarinerat?! Är ni fullkomligt från vettet? Kulinarisk upplevelse a la en kuk i käft vill jag hävda.

Entrecote, salt och peppar, HÖG värme från grillen, 1.5-2 min varje sida. Ät. Baby ray honey eller hickory eller Stubbs bbq sauce är schyst till.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Skrivet av oggan:

Entrecote, salt och peppar, HÖG värme från grillen, 1.5-2 min varje sida. Ät. Baby ray honey eller hickory eller Stubbs bbq sauce är schyst till.

+1

Entrecote är nog det enklaste man kan grilla, då det är så jäkla gott med bara salt och peppar. Behövs ingen marinad eller något.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tweak:

(Om du har dålig koll på grillandet så undvik att köpa den största köttbiten du hittar. Så slipper du så vid grillen när de andra redan ätit klart)

Ja de där är aldrig kul.

Permalänk
Medlem

Efter mycket velande hit och dit, så fick det blir griskött.
Det går nog säkert ner.

Men tack så mycket för all respons.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Köp fläskkaré och stoppa i en plastpåse och köp en sån här marinad http://www.santamariaworld.com/Images/Products/Retail/2952.pn...

Har inte slagit fel för mig hittils.

Vatten, salt (8,5%), äpplejuice, vitlök (5%), svartpeppar, paprika, socker, lök, arom, syra (äpplesyra, citronsyra), tomat, chillipeppar, maltodextrin, kryddextrakt, förtjockningmedel (E412, E415), rosmarin, färgämne (sockerkulör), persilja, lagerblad, konserveringsmedel (E202, E211), jästextrakt

Inte för att vara sådan, men blir nog godare om man tar olja, soya, vitlök och sedan lite andra kryddor.

Så slipper man dessutom få i sig massvis med "udda" ämnen.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Flintastek är antagligen för stor för att du ska äta upp den själv men det finns ju massor av annat kött som är marinerat

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Entusiast

Om jag inte vet vad det är för grill som finns att tillgå brukar jag köra på korv eftersom det är ett säkert kort. För ett tag sedan köpte jag ett par riktigt fina små choritzo som var starka och goda. De rullades in i lufttorkad skinka innan de grillades. Istället för korvbröd körde jag ciabatta som är oändligt mycket godare och dessutom var det billigare.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

du kunde kört grillat vegotaroanskt... ett par quornbiffar marinerade i soya, sötsur sås och lite kryddor... en hel vitlök nerhackar (hel som i de jävlarna som inte är i klyftor) och paprika är asnajs, sen om du skulle ha potäter så köper du färskpotatis, skrubbar av den, in i ugnen med olivolja, svartpepar och salt så är det asnajs

EDIT: bytte ett ord

EDIT2: bytte ut ett par bokstäver så jag inte såg helt utvecklingsstörd ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av liv&helvete:

Har precis, eller precis och precis..men får någon timme sen så fick jag ett samtal från chefen och man hade visst blivit inbjuden på någon form utav grill party med frivilligt badande i pool miljö. Men då jag inte är så där jätte haj på varken det här med grillning eller vad man ev skulle kunna tänka sig att grilla. Så lär jag bara få fråga om det finns någon som har någon eller några bra förslag på vad man skulle kunna grilla.

Är bokstavligtalat rätt så trött på korv. Så det går nog garanterat bort. Något i kött väg vore ju inte helt fel. Flintastek ? Jo visst.. det går ner det med.

Men som sagt,..lite mer inspiration vore ju inte helt fel. Så har ni något att rekommendera så hojta till. Så länge det är grillbart så går det ner.

Jag vet att det är för sent nu, men till nästa gång. Fläskkarre i färdigskivad bit (enklast så) med ben. I ogrillat format, krydda på lite svartpeppar, salt på varje sida. Kläm sedan minst en vitlöksklyfta per sida, ta innehållet och formligen pressa och gnugga in 'saften och bitarna' med handen i köttet. Kanske en halv minut per sida. Var inte rädd att bli smutsig. Du gör detta i förväg.

Då får du en del smak av naturliga kryddor och från köttet. Fläskkarre är i princip samma sak som fläskfilé. Men det sistnämnda är ofta uppfattat som 'finare', för att det är mindre mängd fett. Men, det är fettet som ger smak, särskilt vid grillning men även vid stekning. Fläskkarré är överlägset kotletter och filé i alla (fettorädda och smakintresserade) sammanhanng. Undvik färdigkryddade bitar. Krydda efteråt om det behövs. Det jag skrev tidigare är gjort på en minut, minimal tid. Det ger 'lite' mer. Men ärligt talat, grillad fläskkarré som är eftersaltad- och pepprad är klockrent gott med tanke på insatsen som behövs. Grilla tills köttet inte är rött i tjockaste biten, så klart.

Om du tror att du kommer grilla mer än en dag i rad, så köp istället ett kilo fläskkarré på bit, benfri, för 30-40kr kilot och skiva den själv. Lämpligtvis testar du olika, väldigt enkla marinader, och kryddningar, och jämför vad som passar dig bäst i smaken. Jämför gärna svenskt mot utländskt. Flinta funkar som du säger, men det är ENDAST krydd-ansamlingen den är belamrad med som smakar.

Får du rester över kan du skära upp köttet i små 'köttbulleliknande' bitar och steka i stekpannan under 5-10 minuter beroende på bitstorlek. Se till att de blir stekta på alla sidor. I jämförelse med riktiga köttbullar baserade på köttfärs får du godare och '100 procent kött' i dina bullar, utan tillsatser.

Billigare fläskkött=godare när det gäller matlagning, så länge det är, i jämförelsen, från samma land. Som sagt, mindre fettprocent ger ett högre pris. Men det är i fettet smaken sitter.
Och kryddningen, som kompenserar för dålig kvalitet på kött.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Tack så jätte mycket för all respons.
Men efter mycket velande, och en hel del beslutsångest så slutede det ändå med att det fick bli griskött som hamnade på grillen.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av liv&helvete:

Tack så jätte mycket för all respons.
Men efter mycket velande, och en hel del beslutsångest så slutede det ändå med att det fick bli griskött som hamnade på grillen.

Ang det du skrev tidigare, om du fortfarande undrar, så är det per rekommendation av livsmedelsverket skulle jag tro.

"Kött och charkuteriprodukter
I genomsnitt en portion (ca 100 g) magert kött (nyckelhålsmärkta charkuteriprodukter) per dag."
http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Vuxna/Reko...

Får man fråga hur resten av måltiden såg ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerbee:

Ang det du skrev tidigare, om du fortfarande undrar, så är det per rekommendation av livsmedelsverket skulle jag tro.

"Kött och charkuteriprodukter
I genomsnitt en portion (ca 100 g) magert kött (nyckelhålsmärkta charkuteriprodukter) per dag."
http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Vuxna/Reko...

Får man fråga hur resten av måltiden såg ut?

Hann du läsa det jag skrev innan jag tog bort det ? Det här med att man enligt grill spetten.. förpackningen. Så gick ut med att man rekomenderade 150 g kött per person.
Det är ju bara rena nonsens. Jag satt med lätthet i mig dom 400 gramen som dom fyra grillspätten låg på. Och då käkade jag visserligen ingenting till det. Utan det var bara grillspätten som jag käkade. Men det spelar ju ingen som hellst roll om jag nu fick mig fyra grillstpätt på 400 gram än om jag nu skulle ta två grillspätt och sätta i mig tex en massa potaissallad på det. Det går ju endå lika upp.

Och det här med tjafset om hur mycket kalorier man sätter i sig, och vad som är "rekomenderat", det har jag sen längesen slutet att gå efter. Och vet du, värsta är att jag mår inte speciellt dåligt över det heller.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10