kan ngn ge mig en guide på hur man installerar en ssd korrekt?

Permalänk

kan ngn ge mig en guide på hur man installerar en ssd korrekt?

har beställt en intel 510 120gb ssd och en MSI P67A-G45 REV B3 (har sata 6)

så som jag har fattat ska jag göra följande:
1. ställa in ahci i bios
2. installera windows 7 i den och sen är allt klart?

hört ngt med "SSD alignment"? att man inte får fullt hastighet osv?

läste häromdan på en annan sida, it is recommended to disable superfetch and indexing while using an SSD? wtf hur gör man rätt?????????

kmr även installera en 750GB Western Digital Caviar Blue sata 6

jag vill allstå att ngn skriver, 1, gör så, 2, gör så, en guide helt enkelt

Permalänk
Hedersmedlem

Glöm inte att omformatera din andra hårddisk (om du har någon) ifall det är Windows på den. Du bör även ställa in så att SSDn ligger först i bootordningen efter skiva.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Man behöver inte krångla, detta är allt som egentligen behövs:

  1. Koppla in ssd:n

  2. Aktivera ahci i bios

  3. Installera windows 7

Klart.

Mer behövs inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Man behöver inte krångla, detta är allt som egentligen behövs:

  1. Koppla in ssd:n

  2. Aktivera ahci i bios

  3. Installera windows 7

Klart.

Mer behövs inte.

Stäng av scheduled defrag borde väl vara bra? Har sett att den är påslagen även när man gör en clean install av Windows 7

Visa signatur

Asus P7P55D Deluxe | Intel Core i5 760 @ 2,8GHz | 8GiB DDR3-1600 | EVGA GTX 460 SC EE 1GB | Fractal Design Define R2 | Corsair TX 750W PSU | Windows 7 Pro 64-bit | 24" @ 1920*1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av M0rditz:

Stäng av scheduled defrag borde väl vara bra? Har sett att den är påslagen även när man gör en clean install av Windows 7

Bara om du har mekaniska diskar i burken och då är SSDn ändå utesluten ur defragschemat.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

AnandTech Forums - View Single Post - How to CORRECTLY optimize your SSD for windows 7

Avaktivera inte superfetch. Indexing kan man i princip välja själv om man vill ha på eller inte, beror lite på vad du har för grejjer på SSD'n.

Läs gärna hela tråden jag länkade, men den posten är det viktigaste, resten är mest diskussioner, ganska intressant läsning dock.

Permalänk
Medlem

Två kommentarer:

Pagefile - Skulle hålla denna låg, runt 1-2GB mest. Det är mycket sällsynt att användare behöver mer, och många klarar sig utmärkt utan en någon alls. Det är slöseri av värdefull SSD kapacitet att gå över-reservera här.

Hibernate - missas helt, men är minst lika viktig, om inte viktigare, än åvan. Denna funktion är på som default - och därmed reserveras en stor mängd SSD utrymme för att hålla denna filen (Hiberfil storlek == RAM). Om funktionen inte används, kan mycket utrymme sparas genom att stänga av den.
http://support.microsoft.com/kb/920730

Det är inte ovanligt att folk med mycket RAM kan få tillbaka så mycket som 20gb SSD utrymme genom att följa dessa steg.

Permalänk
Medlem

Finns många tips/ideer om hur man optimerar prestanda med en ssd, vissa är bra medans andra är mindre bra. Dock så är det väldigt lite som man faktiskt behöver göra, ssd:n fungerar alldeles utmärkt om man bara aktiverar ahci och sedan installerar. Man behöver inte oroa sig för att något ska gå sönder eller att disken kommer att gå onödigt långsamt om man låter bli alla tweaks och bara kör som vanligt.

Permalänk

Jo angående Pagefile'n så skrev samma användare en post lite senare i tråden att det inte riktigt behövdes så mycket som det står där. Det är dock inte rekommenderat att stänga av den helt, då det kan skapa instabilitet hos vissa program

Permalänk
Medlem

Är det någon som märkt av instabilitet pga avstängd "page file"? Har kört utan den i många år nu utan att ens någonsin fått en låg minnesvarning eller konstig krash av program. Började stänga av "page file" redan under Windows 2000 tiden och inte haft den aktiverad sedan dess. 4GB+ ram så har jag iaf inte stött på problem under normalt användande. Kan förstå om man är van att redigera diverse mer minneskrävande saker.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Ladda ner Intel SSD Toolbox å gå sedan in i Main Menu å sedan går du in på Intel SSD Magement tools sedan går du in på System Configuration Tuner å klickar på detta, så stängts bla superfetch av. EDIT: Ha bara SSD:n ikopplad när du ska installera windows, inga andra hd:s.

Tillägg i text.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Är det någon som märkt av instabilitet pga avstängd "page file"?

Skulle kunna tänka mig att minnes intensiva 32-bitars program kan klaga på om det inte finns en SWAPfil närvarande, då de behöver använda denna för att kunna utöka arbetsminnet de har att jobba med. Det var inte ovanligt att detta gjordes direkt i programmet.

64-bitars program däremot ska inte behöva göra detta; och bör därmed inte ställa krav på att en SWAP fil är närvarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Skulle kunna tänka mig att minnes intensiva 32-bitars program kan klaga på om det inte finns en SWAPfil närvarande, då de behöver använda denna för att kunna utöka arbetsminnet de har att jobba med.

64-bitars program däremot ska inte behöva göra detta; och bör därmed inte ställa krav på att en SWAP fil är närvarande.

I teorin ja men praktiskt. Är det någon som har märkt problem med minst 4gb ram och normalt användande? Eftersom det flera gånger skrivits om att "page file" är så viktig för att vissa program kräver/behöver den.

Själv har jag aldrig märkt det på flera år. Kan förstå om man kör vista/w7 med max 4gb ram och sen redigerar stora bilder/3d modeller eller video redigering osv men annars högst osannolikt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk

Ja, det finns fall där ingen pagefile har orsakat problem. Läs igenom tråden jag länkade.

Skrivet av seville57:

Ladda ner Intel SSD Toolbox å gå sedan in i Main Menu å sedan går du in på Intel SSD Magement tools sedan går du in på System Configuration Tuner å klickar på detta, så stängts bla superfetch av.

Gör INTE detta. Intel SSD toolbox stänger av bl.a Superfetch och Prefetch. Din dator fungerar snabbare och bättre med dessa aktiverade och påverkar inte din SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Predator123:

Ja, det finns fall där ingen pagefile har orsakat problem. Läs igenom tråden jag länkade.

Efter 7 sidor av mest barnsligt tjaffs gav jag upp. Det som nämndes i tråden var vissa specifika fall och utan någon information om os eller mängd ram. Tex nämndes Photoshop 6 som kom ut då Windows 98 fortfarande var ett vanligt os. Klart jag förstår om det kraschar om du kör win98 med 512 mb ram och ingen page file.

Nu att ha page file på är jag helt med på att det inte är fel. Jag var mer nyfiken på om någon HÄR direkt blivit drabbad av en krash med den avstängd. Detta är ju ett entusiast forum där vi tweakar det mesta till det yttersta. Vill man spara sin SSD från ett par extra skrivningar så är det inte fel att inaktivera page file om man nu inte stöter på någon krash eller annat udda beteende.

Eftersom jag ofta läst om att man bör ha "page file" påslaget här så bör ju någon ha blivit negativt drabbad? Eller är allt baserat på gammal information som kanske är mer och mer o relevant i dagsläget för xp sp1 och nyare system med minst 4 GB ram?

Nu kommer det iof lite off-topic. Så ska inte argumentera mer. Däremot får dom som blivit drabbade gärna skriva så man kan basera det på modern fakta. Då ink os/ram mängd/program.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Skrivet av hulkenstrong:

Efter 7 sidor av mest barnsligt tjaffs gav jag upp. Det som nämndes i tråden var vissa specifika fall och utan någon information om os eller mängd ram. Tex nämndes Photoshop 6 som kom ut då Windows 98 fortfarande var ett vanligt os. Klart jag förstår om det kraschar om du kör win98 med 512 mb ram och ingen page file.

Nu att ha page file på är jag helt med på att det inte är fel. Jag var mer nyfiken på om någon HÄR direkt blivit drabbad av en krash med den avstängd. Detta är ju ett entusiast forum där vi tweakar det mesta till det yttersta. Vill man spara sin SSD från ett par extra skrivningar så är det inte fel att inaktivera page file om man nu inte stöter på någon krash eller annat udda beteende.

Eftersom jag ofta läst om att man bör ha "page file" påslaget här så bör ju någon ha blivit negativt drabbad? Eller är allt baserat på gammal information som kanske är mer och mer o relevant i dagsläget för xp sp1 och nyare system med minst 4 GB ram?

Nu kommer det iof lite off-topic. Så ska inte argumentera mer. Däremot får dom som blivit drabbade gärna skriva så man kan basera det på modern fakta. Då ink os/ram mängd/program.

Tror som du säger att det mest är gammal information och att det inte är så allvarligt med dagens datorer. Jag skulle dock rekommendera att ha pagefile aktiverad men ha den ganska lågt, som en liten säkerhet bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Är det någon som märkt av instabilitet pga avstängd "page file"?

för några år sen, win xp 32bit 2gig minne. ett spel som började flippa ut pga för lite minne.

brukar lägga swapfilen i en fast storlek på lagringsdisken numera.

Permalänk
Skrivet av seville57:

Ha bara SSD:n ikopplad när du ska installera windows, inga andra hd:s.

varför? läste häromdan i sweclockes forum att det är skitsnack...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naked-Snake:

varför? läste häromdan i sweclockes forum att det är skitsnack...

Vissa påstår att vissa filer kan komma på hd:n när du installerar windows(har läst det här på något forum, om det var här på swec eller något annat forum).

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Vissa påstår att vissa filer kan komma på hd:n när du installerar windows(har läst det här på något forum, om det var här på swec eller något annat forum).

om windows har varit installerat på en av de andra hårddiskarna så lägger den bara till den nya installationen på bootloadern på den disken istället för på ssdn vilket jag antar kan leda till sämre startup tider

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av INCSlayer:

om windows har varit installerat på en av de andra hårddiskarna så lägger den bara till den nya installationen på bootloadern på den disken istället för på ssdn vilket jag antar kan leda till sämre startup tider

Ok, tack för det.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Skrivet av INCSlayer:

om windows har varit installerat på en av de andra hårddiskarna så lägger den bara till den nya installationen på bootloadern på den disken istället för på ssdn vilket jag antar kan leda till sämre startup tider

Korrekt. Så som jag har förstått det finns det ingen risk om man gör en ny installation med nya komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Predator123:

Ja, det finns fall där ingen pagefile har orsakat problem. Läs igenom tråden jag länkade.

Gör INTE detta. Intel SSD toolbox stänger av bl.a Superfetch och Prefetch. Din dator fungerar snabbare och bättre med dessa aktiverade och påverkar inte din SSD.

Väldigt märkliga råd du ger måste jag säga...

SLÅ IFRÅN SUPERFETCH!

Du måste ha en bra gammal/dålig SSD för att Superfetch skall göra nån nytta. Med dagens SSD så finns det ju ingen som helst anledning att ha det tillslaget, det leder ju bara till onödiga skrivningar på disken när prefetch efter varje boot försöker möblera om på disken för snabbare uppstart helt i onödan.

Men det är klart, Microsoft, Intel, Ocz, Corsair mfl, vet så klart ingenting och föreslår att vi slår ifrån det bara för skoj skull.

Det skall väll tilläggas att Win 7 egentligen bör slå ifrån Superfetch själv efter att man kört Windows experience index och startat om ett antal gånger och disken visar sig ha tillräckligt hög prestanda. Men det verkar råda lite delade meningar om hur bra det funkar och om själva superfetch-tjänsten då ändå ligger kvar som aktiv eller inte. Intel har ju tydligen valt den säkra vägen och låter dess Toolbox slå av det när man kör optimeringsverktyget.

Sen begriper jag inte allt snack om varför man skall flytta pagefilen till en mekanisk hårddisk? Är det någon fil som skall vara på SSDn så är det ju pagefilen! Enda undantaget är om man har dåligt med plats men köper man en så liten SSD så skjuter man sig själv i foten. Även om ni har mycket internminne så låt pagefilen vara (visst, man kan experimentera med att minska storleken men låt den vara på SSDn).

Att slå av Hibernate och indexering är ett bra tips!

Hibernate: http://bengansblogg.wordpress.com/2011/02/26/windows-7-sla-ifran-vilolage-hibernation-och-spara-plats/
Indexering: http://bengansblogg.wordpress.com/2010/09/02/windows-7-sla-if...

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av BengansBlogg:

Sen begriper jag inte allt snack om varför man skall flytta pagefilen till en mekanisk hårddisk? Är det någon fil som skall vara på SSDn så är det ju pagefilen! Enda undantaget är om man har dåligt med plats men köper man en så liten SSD så skjuter man sig själv i foten. Även om ni har mycket internminne så låt pagefilen vara (visst, man kan experimentera med att minska storleken men låt den vara på SSDn).

Det är ju det jag har sagt hela tiden. Vet inte om det var riktat till mig, om inte så ber jag om ursäkt.

Hibernate ska man självklart slå av, bara att jag glömde nämna det i mina föregående poster.

Indexering ger en ökad prestanda, men jag har sett vissa fall där personer har massa dokument och liknande där det underlättar att ha indexering på i och med den kortare söktiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Man behöver inte krångla, detta är allt som egentligen behövs:

  1. Koppla in ssd:n

  2. Aktivera ahci i bios

  3. Installera windows 7

Klart.

Mer behövs inte.

Under ''Samlingstråd om SSD'' hittar jag följande.
''Fråga:Går det växla mellan IDE och AHCI lägena efter installation av operativsystem?
Svar: Det är olika beroende på operativsystem. I win 7/vista kan man aktivera AHCI i registret och sedan starta om datorn för att aktivera AHCI i BIOS. Sedan installerar windows drivrutinen automatiskt. Ändrar man BARA i BIOS (från IDE till AHCI) så kommer operativsystemet antagligen att låsa sig under den vanliga uppstarten''

Vilket bör man då göra först innan en ren installation av Windows 7? Reg eller bios?

Edit- Det är en OCZ VERTEX 3 MAX IOPS 2.5" 120GB

Visa signatur

| Lenovo Legion Y520 | i7 8700K | ASUS Rog Strix Z370-F GAMING | Corsair CL15 Vengeance 3000Mhz | Acer 27" Predator XB271HU | Fractal Design Meshify C | EVGA CLC 280 WaterCooling | Samsung 860 Evo 1Tb/850 Evo 512 Gb| RTX Strix Asus 2070 | EVGA 650W GQ | Steelseries Rival | Logitech G105 | Playstation 4 Pro

Permalänk
Skrivet av hulkenstrong:

I teorin ja men praktiskt. Är det någon som har märkt problem med minst 4gb ram och normalt användande? Eftersom det flera gånger skrivits om att "page file" är så viktig för att vissa program kräver/behöver den.

Själv har jag aldrig märkt det på flera år. Kan förstå om man kör vista/w7 med max 4gb ram och sen redigerar stora bilder/3d modeller eller video redigering osv men annars högst osannolikt.

SC2 funkar inte utan pagefile

Tog rätt lång tid för mig att fatta vad fan problemet var när det stod att det var slut på minne. Jag bara "Va!?!?! Jag har ju för fan 50% ledigt"

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 C3 @ 3,7 GHz | Corsair 2x2 GB DDR3 1333MHz / 7-7-7-21 / 1.5V
Gigabyte GA-770TA-UD3 (rev. 1.0) | Intel X25-V G2 40GB
PowerColor ATI Radeon HD5850 | WD Caviar Green 1,5 TB 5400 RPM | WD Caviar Black 1 TB 7200 RPM | 2x Samsung F2 1,5 TB 5400 RPM Raid0 | OCZ ModXStream Pro - 600 Watt
Allt är inslängt i en svart låda som heter Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem
Skrivet av voleyro:

Under ''Samlingstråd om SSD'' hittar jag följande.
''Fråga:Går det växla mellan IDE och AHCI lägena efter installation av operativsystem?
Svar: Det är olika beroende på operativsystem. I win 7/vista kan man aktivera AHCI i registret och sedan starta om datorn för att aktivera AHCI i BIOS. Sedan installerar windows drivrutinen automatiskt. Ändrar man BARA i BIOS (från IDE till AHCI) så kommer operativsystemet antagligen att låsa sig under den vanliga uppstarten''

Vilket bör man då göra först innan en ren installation av Windows 7? Reg eller bios?

Edit- Det är en OCZ VERTEX 3 MAX IOPS 2.5" 120GB

Spelar egentligen ingen roll, men om man ser till att ahci är aktiverat innan man installerar så slipper man ändra i registret senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av voleyro:

Vilket bör man då göra först innan en ren installation av Windows 7? Reg eller bios?

Edit- Det är en OCZ VERTEX 3 MAX IOPS 2.5" 120GB

När möjligt se till att AHCI är aktiverat i BIOS innan installation. Görs installationen med AHCI aktiverat, då uptäcker den att drivrutinen måste laddas och problemet uppstår aldrig. (Det vill säga, du behöver inte gå in i registret vid något tillfälle)

Faktum är, att det finns i regel ingen anledning att köra IDE läge på Vista eller Windows 7 (eller Linux); XP däremot saknar i vissa varianter egna AHCI drivrutiner och kräver då att externa drivrutiner laddas.

Du kan därmed märka till exempel att Laptops och andra pre-builds normalt levereras med AHCI aktiverat som default; medans egenköpta moderkort leveras med IDE aktiverat som default.

Permalänk
Medlem

Tackar för alla svaren. Då vet man vad som ska göras då.

Visa signatur

| Lenovo Legion Y520 | i7 8700K | ASUS Rog Strix Z370-F GAMING | Corsair CL15 Vengeance 3000Mhz | Acer 27" Predator XB271HU | Fractal Design Meshify C | EVGA CLC 280 WaterCooling | Samsung 860 Evo 1Tb/850 Evo 512 Gb| RTX Strix Asus 2070 | EVGA 650W GQ | Steelseries Rival | Logitech G105 | Playstation 4 Pro