Vad händer om man har för svag laddare?

Permalänk
Medlem

Vad händer om man har för svag laddare?

Hej!

Jag vill gärna kunna använda min laptop i båten, och då behöver jag en 12v-laddare. Pappa har en som jag skulle kunna använda, men problemet är att den inte kan leverera lika mycket ström som min originalladdare. Originalladdaren är på 120w och jag har för mig att 12v-laddaren är på 90w.

Därför undrar jag vad som händer om datorn drar mer än vad laddaren kan leverera. Tar datorn det den kan från laddaren och resten från batteriet, allt från batteriet, eller kommer den bara ta från laddaren (och alltså få för lite ström)?

Datorn är en MSI GX660-622NE.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Avstängd

På min dator är det så att om man har en svagare adapter och inget batteri så går inte processorn högre än 800Mhz (eller i alla fall inte upp till några högre hastigheter). Har man batteriet i däremot så fungerar den normalt oavsett adapter.

Det kan också vara så att datorn bara slocknar när du försöker göra nåt tyngre. Jag tror du helt enkelt får testa.

Permalänk

Är det inte bara så att ampere osv ska stämma överens med den originala laddaren? Om det är mindre watt så tar det väll bara lite långsammare att ladda batteriet fullt? Eller så är ja ute och helt cyklar nu

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Skrivet av AntiSmidig:

Är det inte bara så att ampere osv ska stämma överens med den originala laddaren? Om det är mindre watt så tar det väll bara lite långsammare att ladda batteriet fullt? Eller så är ja ute och helt cyklar nu

Viktigt att W är rätt men ang ampere så ska man inte ha mindre än orginalets, däremot gör det inget om man kör ett agg med mer ampere än orginal då burken sas tar ampere vad den behöver.

Permalänk
Medlem

Är du säker på att det är rätt spänning, 12volt ? Låter ganska lågt för en laptopladdare.

Edit missförstog lite, men kolla spänningen i alla fall så dom överenstämmer

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem

Jag hade en gammal laptop som det blev kortis i batt på som dödade orignalladdaren, hade en annan laddare med ställbar volt på och den blev jag då tvungen att ställa upp från 17,2 som jag har för mig var original till 22volt för att den lappen skulle funka utan batteri.. 12v verkar otroligt svagt att få igång en lappe på.

Visa signatur

http://www.tubeamp.se
http://www.sweclockers.com/galleri/6621-rorforstarkarbygge
Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan

Permalänk
Medlem

Laddaren skickar inte ut 12v, den drivs med 12v, dvs ett vanligt ciggarettändarurtag. Det är en universalladdare så man kan justera spänningen ut och byta kontakt.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

På exempelvis hps nyare datorer kan man använda en 65w laddare trots att det medföljer en 90w laddare. Det kommer upp en liten ruta om att datorn inte kommer ladda batteriet liks fort/inte alls beroende på hur mycket man belastar datorn. Det är med andra ord inga problem med iaf dessa datorer! Notera dock att du måste ha rät specifikationer i övrigt, volt osv!

Permalänk

båtladdaren är på 90w
det betyder att du har 4,73A om du nu har 19V

och orginalladdaren til din dator har 120W
det betyder att du har 6,31A om du nu har 19V

så det skiljer altså ca 1,57A

är din dator smart och känner att det är en svagare laddare så gör det inget
men är den inte det så kan du förstöra laddaren

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk

Förstöra laddaren? Batteriet går sönder om den inte blir laddad av en tillräckligt stark laddare. Det hände farsans Dell inspiron, han hittade inte laddaren och körde i en laddare med lägre styrka och batteriet blev kaputt efter nåra dar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Datorn kan börja throttla, när jag fick min lap i sign medföljde det endast en 90w psu vilket ibland gjorde att när jag började spela blev datorn varm och laggade. Detta pga att datorn behövde mer ström än vad psu:et gav, fick helt enkelt be dell skicka en 130 wattare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det kan ske många olika saker när du pluggar in fel adapter till din bärbara. Datorn är gjord för att passa till en viss antal volt etc och ändrar man det så kan något hända. Jag har dock haft massor av datorer som jag testat med fel adapter och det har fungerat bra men under en längre period så skulle säkert något gå fel.

Så jag skulle inte rekommendera det men du kan alltid testa. Börjar datorn bete sig märkligt så ta ur den ur laddaren direkt.

Permalänk
Medlem

Har testat nu, verkade funka fint ända tills 12v-kontakten på laddaren smälte Tog typ 10-15 minuter. Belastade inte ens datorn så mycket, körde minecraft med maximalt strömsparläge aktiverat. Vi ska se om vi kan reklamera den.

Vi har även testat att koppla in en inverter som omvandlar 12v till 220v, och sen kopplat in vanliga laddaren till den, 12v-kontakten till invertern blev också rätt varm. Vi ska testa att koppla in den i bilen så vi vet om det är nåt konstigt med urtaget i båten.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pax Vobiscum:

Viktigt att W är rätt men ang ampere så ska man inte ha mindre än orginalets, däremot gör det inget om man kör ett agg med mer ampere än orginal då burken sas tar ampere vad den behöver.

Ni är båda ute och cyklar, det som är viktigt är att Volt är samma, om laddaren levererar för lite ampere så tar datorn längre tid att ladda fullt. För att räkna ut Watten så multiplicerar ni Volten med hur många Ampere det är. En annan sak som kan vara är att laddaren kan tendera att gå lite varm om den får jobba för fullt hela tiden.
Det gör inget om laddaren levererar 10 ampere, datorn förbrukar bara det den vill ha och då det som står under datorn som mest.

Lycka till!