PCI-E till Ax850 passar inte förlängare

Permalänk
Medlem

PCI-E till Ax850 passar inte förlängare

hej

Jag har köpt förlängare till mitt AX850 men har ett problem. Varje PCI-E på AX850 delar upp sig i en 6 pin med 2 ytterligare för att omvandla till 8 pin. Jag behöver förlänga en sån 8 pin men min förlängare passar inte i kontakten när jag sätter ihop 6- och 2-pin från nätdelen. Förlängaren passar inte för 2-pinnaren har typ en liten kant som är i vägen. Finns den avsiktligt där för att man inte ska kunna förlänga eller är det bara så det ser ut?

dvs.. kan jag riskfritt "fila" på 2-pin-kontakten bort den lilla kant som hindrar mig från att ansluta 6+2 till 8 pin-förlängaren?

Permalänk
Medlem

personligen hade jag inte hållt på att försöka "tvinga" på den.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av chrono:

dvs.. kan jag riskfritt "fila" på 2-pin-kontakten bort den lilla kant som hindrar mig från att ansluta 6+2 till 8 pin-förlängaren?

Går det inte att koppla på förlängaren i andra änden av kabeln, d.v.s. den del som sitter i nätaggregatet?

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Är det mina förlängare du köpt? För dessa 8-p är ej för pci-e, utan CPU/12V EPS
Du bör ej fila ner för att den ska passa, då jag har för mig att dessa två är kopplade på olika vis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteFFoo:

Är det mina förlängare du köpt? För dessa 8-p är ej för pci-e, utan CPU/12V EPS
Du bör ej fila ner för att den ska passa, då jag har för mig att dessa två är kopplade på olika vis.

Hej

Ja det är dina förlängare, fantastiskt bra leverans på djungelapa! Ang förlängarna började jag misstänka att det inte var meningen att koppla ihop på det viset när det inte funkade även efter att jag hade filat

Kommer du att ta in 8 pin PCI-E?

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrono:

Hej

Ja det är dina förlängare, fantastiskt bra leverans på djungelapa! Ang förlängarna började jag misstänka att det inte var meningen att koppla ihop på det viset när det inte funkade även efter att jag hade filat

Kommer du att ta in 8 pin PCI-E?

Tack tack!
Synd att det blev lite fel med förlängarna :/

Där jag köper mina svarta förlängare så finns ej 8p pci-e, dock har jag ju kontakter + kablage för att kunna bygga själv.
Har beställt en 8p pci-e förlängare för att kolla så jag blir 100% säker på hur den ska kopplas, så inom en snar framtid finns där även 8-p pcie förlängare i butiken

Skickar gärna 2st när jag fixat dem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteFFoo:

Tack tack!
Synd att det blev lite fel med förlängarna :/

Där jag köper mina svarta förlängare så finns ej 8p pci-e, dock har jag ju kontakter + kablage för att kunna bygga själv.
Har beställt en 8p pci-e förlängare för att kolla så jag blir 100% säker på hur den ska kopplas, så inom en snar framtid finns där även 8-p pcie förlängare i butiken

Skickar gärna 2st när jag fixat dem!

Var ju inte ditt fel att det inte passade.

En annan grej jag blev lite orolig över är dock 24 pin-förlängaren... ax850 har återigen någon special där det "saknas" en kontakt i 24 pin, alltså den är tom. Går det riskfritt att använda förlängarna till denna eller borde jag ta ut den "tomma" förlängaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteFFoo:

Tack tack!

Skickar 2st när jag fixat dem!

det behovs vael inte :P???, skicka bara 6+2 pins pci kontakter som du gjorde for mig, funkade hur bra som haelst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrono:

Var ju inte ditt fel att det inte passade.

En annan grej jag blev lite orolig över är dock 24 pin-förlängaren... ax850 har återigen någon special där det "saknas" en kontakt i 24 pin, alltså den är tom. Går det riskfritt att använda förlängarna till denna eller borde jag ta ut den "tomma" förlängaren?

Att den skulle saknas tror jag inte spelar någon roll, eftersom då förlängaren inte får någon kontakt med ditt nätaggregat ändå.
Men har aldrig sett det tidigare, så är du fortfarande osäker så plocka helt enkelt bara ur den kabeln som inte används.

Skrivet av KsKz_91:

det behovs vael inte :P???, skicka bara 6+2 pins pci kontakter som du gjorde for mig, funkade hur bra som haelst!

Joo men om man är osäker på att koppla menar jag

Permalänk
Avstängd

var har du för stort chassie eftersom dom vanliga kablarna inte räcker till?

Permalänk
Medlem

kan tänka mig att han inte orkar sleeva sitt agg och köpte färdigsleevad förlängare istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteFFoo:

Att den skulle saknas tror jag inte spelar någon roll, eftersom då förlängaren inte får någon kontakt med ditt nätaggregat ändå.
Men har aldrig sett det tidigare, så är du fortfarande osäker så plocka helt enkelt bara ur den kabeln som inte används.

AX850 24-pin så är pin 8 i rad 1 tom, det är därför jag undrar om det spelar någon roll att ha den ledningen i förlängaren. Vill ogärna råka på onödigt dyr BBQ.

Och för er som undrade så är det ett silverstone tj med modifierad mittenplåt så jag behöver förlängare

Jag köper gärna 1-2 8 pin pci-e Stefan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrono:

Var ju inte ditt fel att det inte passade.

En annan grej jag blev lite orolig över är dock 24 pin-förlängaren... ax850 har återigen någon special där det "saknas" en kontakt i 24 pin, alltså den är tom. Går det riskfritt att använda förlängarna till denna eller borde jag ta ut den "tomma" förlängaren?

Om du menar den pin som finns till höger om låset för 24-pinskontakten, sett framifrån med låset uppåt, så är det en pin som saknas på många 24-pinskontakter. Kollade upp på Google också, visade sig att den antingen är tom, 5V (optional) eller "PSU on". Men som nämndes tidigare, såvida ingen kontakt görs mellan metalldelar som inte skall ha kontakt, så kan väl ingen skada ske :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazavoo:

Om du menar den pin som finns till höger om låset för 24-pinskontakten, sett framifrån med låset uppåt, så är det en pin som saknas på många 24-pinskontakter. Kollade upp på Google också, visade sig att den antingen är tom, 5V (optional) eller "PSU on". Men som nämndes tidigare, såvida ingen kontakt görs mellan metalldelar som inte skall ha kontakt, så kan väl ingen skada ske :).

Antagligen inte, blivit lite harig av att läsa om personer som stoppat 6 pin i 8 pin cpu och förstört något, tänkte att det kanske finns samma risk med 24 pin