Dagens Norge-historia (Spel tas bort från hyllorna efter terrorskiten)

Permalänk
Medlem

Dagens Norge-historia (Spel tas bort från hyllorna efter terrorskiten)

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?ar...

Hur dumma kan dem bli? Vad är nästa sak, kanske han har läst en dagstidning någon gång, den kanske också borde förbjudas, för jag antar att det är betydligt mer "verkligt" våld per dag i våra tidningar och nyhetssändningar än i några virtuella världar (spel/film/serier).

Aldrig gillat fps själv så aldrig spelat MW et al mer än "passivt" (dvs kollat på), men att spel som verkligen lär ut hur man använder vapen, så som ArmA som är väldigt verklighetstroligt nämns inte ens. Vet inte hur det är idag, men innan gick det köpa VBS ("klon av ArmA och Operation flashpoint) som vår egen militär använder för att träna soldater. Känns helt enkelt skönt att media och de som styr hänger med i svängarna.

Permalänk

Norge är ett censurland, det var inte så länge porren var kraftigt censurerad med anledning av att någon kunde dö i chocken de skulle få eller något liknande.. http://www.svd.se/nyheter/utrikes/porr-tillatet-i-norge_30228...

Nå det handlar bara om två butiker och de får göra vad de vill, andra butiker kommer såklart försöka sälja spel som är stora kassakor.
Angående spel, så lär det nog om ett antal år komma ett spel där man får spela anders behring breivik. Detta baserat på att antalet asholes med programmeringskunskaper är nästintill obegränsat, samt att det för större västerländska dåd som upprör många tidigare har kommit spel.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Ja, det var verkligen inget genomtänkt beslut (eller så var det det och de bara hade otur när de tänkte.. )
Det är samma sak som att förbjuda hundar för att Hitler gillade dem..

Jag blir så otroligt less på det där tankesättet. Det verkar väldigt utspritt i samhället idag och även bland "forskare".
Titt som tätt presenteras "forskning" i media där det visas att två företeelser ökat samtidigt. Sedan dras slutsatsen att den ena företeelsen leder till den andra.
För femtioelfte gången : korrelation medför inte kausalitet !

Finns en bra parodi på det hos det gudomliga spagettimonstrets anhängares hemsida där det visas i en graf hur antalet pirater i världen orsakat växthuseffekten. Man kan ju tydligt se hur temperaturen stigit med antalet pirater...

För övrigt, WoW är och har varit otroligt populärt hos unga. Nu råkar en av de som spelat spelet begå ett terrordåd.
Genast ska man bekämpa spelet. Snacka om ironin i att de då faktiskt i sina generaliseringar tänker precis som terroristen :
"Några muslimer begår hemska brott, därför ska all islam bekämpas." Det är bara att byta ut islam mot "WoW-spelande"...

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

En larvig sympatireaktion, som tyvärr stinker PR-fiske lång väg. Så länge inte norska staten går in och menar att man skall plocka ner spel från hyllorna håller jag mig lugn.

I övrigt tycker jag det är tråkigt att speldebatten har blossat upp igen, men jag tror vi kommer dras med den tills yngre generationer börjar få maktpositioner inom media och politik.

Permalänk
Medlem

Jag blir fullkomligt tokig på alla dessa know-it-alls som har någon kvasiexamen i form av sociologi, eller liknande. De hittar alltid sätt att synas i samband med våldsdåd. Må det vara spel, eller något annat.

Vad säger ni, ska vi motbevisa dessa rackare genom att sätta oss och grinda Manhunt för att sedan gå ut och supa oss redlösa? Enkom för att bevisa att ingen av oss begår motsvarande våldsdåd som vi gör i själva spelet.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

Shit, bäst ni ringer efter länsman, jag har spelat WoW från och till i flera år....

Permalänk
Medlem

nu har jag inte läst artikeln då jag inte läser vg pgr av att det är en skit tidining likt aftonbladet.
Men nrk hade ett spännande inslag där dom hade bjudit in en forskare för att tala om spelandet.

Program ledare: var det pågrund av att han spelade krigs spel?
Forskare: det var inte krigs spel, var world of warcraft
program ledare: jaha, men det är vell ett såntdär vålds spel(man tycker kanske att denna journalist borde iallafall pröva googla saker hon ska tala om)
Forskare: njaa, men det är slagsmål i spelet.

så fortsätter det ett tag när hon försöker med alla kort hon kan hitta på att få fram nått om att det kanske ändå var dataspelen.
men forskaren står på sig och förklarar gång på gång att det finns inget som visar att det är pgr av spel som folk blir tokiga.

Men umärksammade även att dom hade en forskare som helt oproblematisk kastar ur sig: det är ju konstaterat att dataspel gör en argresiv.
Och därför forskade dom hur man skulle forma om dataspelen så man skulle känna empati istället.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk

Å andra sidan är det ju bevisat att folk som spelar fps-spel har 25% snabbare reaktioner IRL.

Själv tycker jag som så att om man inte har stake att receptbelägga nikotin eftersom det har funnits så länge ska man inte förbjuda/censurera våldsamma spel heller. Det finns ju faktiskt folk som är beroende av det också!

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem

Men vad i helvete, bäst att vi passar oss för farliga nördar nu.

Permalänk
Avstängd

WoW om något skulle väl kunnat räddat norge, hade inte cata varit så värdelöst hade han säkert raidat istället för att spränga folk

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Jag blir fullkomligt tokig på alla dessa know-it-alls som har någon kvasiexamen i form av sociologi, eller liknande. De hittar alltid sätt att synas i samband med våldsdåd. Må det vara spel, eller något annat.

Vad säger ni, ska vi motbevisa dessa rackare genom att sätta oss och grinda Manhunt för att sedan gå ut och supa oss redlösa? Enkom för att bevisa att ingen av oss begår motsvarande våldsdåd som vi gör i själva spelet.

Utmärkt idé. Men för oss nykterister så gäller nog omvänd taktik. Låta bli att spela, hålla oss nyktra och skjuta vilt. Logiken överensstämmer ivf med den hos antispelvåldsivrarna.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Jag blir fullkomligt tokig på alla dessa know-it-alls som har någon kvasiexamen i form av sociologi, eller liknande. De hittar alltid sätt att synas i samband med våldsdåd. Må det vara spel, eller något annat.

kvasiexamen... tack :/

Riktigt trist att det här händer, men inte så oväntat faktiskt (och det säger jag utan att använda min kvasiexamen). Men även jag är på ditt förslag

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Hedersmedlem

haha WTF?!?!

Permalänk
Medlem

Sverige, Storbritannien, Tyskland och Australien är andra länder där man försöker förbjuda spela... Tyskland och Australien är två riktigt hemska länder...

http://www.gamereactor.se/nyheter/19412/Left+4+Dead+f%F6rbjud...

http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20070619/manhunt-2-forbjuds...

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/importor-av-valdsamt-datasp...

... Australien är så pass illa att man försökte få igenom ett lagförslag där "små" bröst inte skulle få synas i film och böcker.. Men det är en annan historia http://www.theregister.co.uk/2010/01/28/australian_censors/

Permalänk

Australien har dock tagit förnuftet tillfånga och en R18+ rating på spel är på G, ev. redan innan slutet av 2011.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 l Nätdel: EVGA Supernova G2 750W l Moderkort: ASUS Z97-A
Processor:
Intel Core i5 4690K l RAM: A-Data 16GB l Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G
SSD: Samsung EVO 250GB l Hårddisk: Toshiba 2TB l OS: Win 10

Permalänk
Medlem

Det är fel att kalla denna censur för ett skämt. Skämt brukar vara roliga. Detta är bara vanlig, rutten moralpanik. Respekt mot offren är det inte heller; snarare ett hån. Det är väl ganska sannolikt att åtminstone en del av offren själva har spelat spel som World of Warcraft. Gärningsmannen sysslade väl med jordbruk, så då borde det vara rimligare att man tar bort maten från butikshyllorna. Tänk om anhöriga till offren råkar äta något som mördaren har producerat.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Well, han producerade väl inga grödor utan hade det mer som täckmantel? Var den något från ABBs farm som anhöriga fick äta så var det gödselbomb.

Rimligast vore naturligtvis inte att utpeka en eller ett fåtal egenskaper och cencurera eller eliminera dessa genskaper utan snarare kombinationen av alla egenskaper.
Jag röstar för att vi förbjuder WoW-spelande bönder med civilekonomexamen som spenderat över ett år tillverkandes bomb och som spelar smyghomo för att lura sina vänner så att de inte ska misstänka dem för att planera massmord.

I slutändan så är det enda rätta att inte förbjuda något men att bestraffa dem som gör något förbjudet.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Och på tal om dåliga skämt, dagens kommer ifrån 3'e riket i söder.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13415115.ab

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Skrivet av P-NILZ:

Och på tal om dåliga skämt, dagens kommer ifrån 3'e riket i söder.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13415115.ab

En hund är ett djur och oavsett HUR bra koll man har på sin hund (oavsett ras) kan den bita/döda.
Det är mycket viktigt i detta fallet att skilja på hundar som är aggressiva mot andra hundar och de hundar som är aggressiva mot människor.
Staffordshire Bullterrier är ett bra exempel. Har kamp mot andra HUNDAR men är en av de hundraser som älskar människor mest, speciellt barn.

Okunskap är OTROLIGT farligt och kan skapa en falsk säkerhet.
Säg att man säger att "Våldsspel är den största anledningen att folk begår våldsbrott" också förbjuder man alla sådana spel.
Dessutom har människor genom alla tider begått våldsbrott mot varandra, oavsett WoW eller inte.
Detta handlar om att man inte vill inse sanningen, att det aldrig till 100% går att ta bort denna typ av händelser.
Istället för att inse detta, "skyddar" man sig genom att skylla det på något vilket ger en falsk känsla av lugn, "Vi har gjort något åt det".

Permalänk
Avstängd

Vänsterpartister och deras argument gör mig aggressiv och våldsam. Ett förbud borde vara på sin plats.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Skrivet av P-NILZ:

Och på tal om dåliga skämt, dagens kommer ifrån 3'e riket i söder.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13415115.ab

Bra initiativ av danskarna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mårten C:

En hund är ett djur och oavsett HUR bra koll man har på sin hund (oavsett ras) kan den bita/döda.
Det är mycket viktigt i detta fallet att skilja på hundar som är aggressiva mot andra hundar och de hundar som är aggressiva mot människor.
Staffordshire Bullterrier är ett bra exempel. Har kamp mot andra HUNDAR men är en av de hundraser som älskar människor mest, speciellt barn.

Okunskap är OTROLIGT farligt och kan skapa en falsk säkerhet.
Säg att man säger att "Våldsspel är den största anledningen att folk begår våldsbrott" också förbjuder man alla sådana spel.
Dessutom har människor genom alla tider begått våldsbrott mot varandra, oavsett WoW eller inte.
Detta handlar om att man inte vill inse sanningen, att det aldrig till 100% går att ta bort denna typ av händelser.
Istället för att inse detta, "skyddar" man sig genom att skylla det på något vilket ger en falsk känsla av lugn, "Vi har gjort något åt det".

Staffordshire bullterrrier är inte förbjuden heller varken i Norge eller Danmark som har Amstaffförbud *facepalm*
Nej men vissa hundar ska man inte ha i städer typ Akita, vet folk som bor i stan med Siberian Huskys som får ett par promenader om dagen klart som fan det smäller när dessa hundar kan dra en fram och tillbaka från jobbet om man nu vill det.
Att staffen har kamplust mot andra hundar skulle jag inte påstå, vår kille funkar med alla tikar och dom flesta hanarna men där kan det bli fight om dominans liksom tik vs tik vilket gäller alla hundar som inte växt upp med varandra men även där kan det bli komplikationer.
Finns en hundtråd om detta

On T: Fjantigt, ska dom inte förbjuda CS också? Där man kan var TERRORIST ÖHÖHÖHÖHÖH
Grejen är väll att man ska fortsätta som vanligt och försöka stärka sig som nation efter en sån här grej istället för att få panik och ta bort datorspel från hyllan sen var man inte vad som kommer här näst, det är likt hundförbuden när raser ska förbjudas så fort någon blir biten men hundägaren går fri och får köpa en ny valfri hund som förmodligen kommer bita någon annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

On T: Fjantigt, ska dom inte förbjuda CS också? Där man kan var TERRORIST ÖHÖHÖHÖHÖH
.

Om inte annat så för att rädda en ny generation från dyslektiskt skrivande

Permalänk
Skrivet av P-NILZ:

Och på tal om dåliga skämt, dagens kommer ifrån 3'e riket i söder.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13415115.ab

Så Tax ska vara OK? vet inte hur många gånger man blivit biten av en polares hund när man slitit ur henne ur foderpåsen när hon försöker göra en raid vid matdax... skulle säga att om hon inte var så liten skulle hon nog kunna få vilken hund som helst på flykt...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows