Ny dator kan inte boota, kanske fel på hårddisken?

Permalänk

Ny dator kan inte boota, kanske fel på hårddisken?

Jag har precis införskaffat helt nya datordelar till en helt ny dator. Jag har en SSD hårddisk och en vanlig Western Digital

SSD: http://www.inet.se/artikel/4301745/ocz-ssd-vertex-2-120gb

HDD: http://cdon.se/hemelektronik/500gb_western_digital_caviar_blu...

Problemet är som sagt att datorn inte kan boota. När jag trycker på start-knappen så startar den utan problem och jag kan komma in i BIOS, men om jag väntar och försöker boota den so kommer det här meddelandet upp "Reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key..." Jag har satt in SSD hårddisken och den vanliga i sata 3Gb/s portarna och jag har testat både Raid och AcHi eller vad de nu va.

lite hjälp tack?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legitjunkie:

Jag har precis införskaffat helt nya datordelar till en helt ny dator. Jag har en SSD hårddisk och en vanlig Western Digital

SSD: http://www.inet.se/artikel/4301745/ocz-ssd-vertex-2-120gb

HDD: http://cdon.se/hemelektronik/500gb_western_digital_caviar_blu...

Problemet är som sagt att datorn inte kan boota. När jag trycker på start-knappen så startar den utan problem och jag kan komma in i BIOS, men om jag väntar och försöker boota den so kommer det här meddelandet upp "Reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key..." Jag har satt in SSD hårddisken och den vanliga i sata 3Gb/s portarna och jag har testat både Raid och AcHi eller vad de nu va.

lite hjälp tack?

Koppla ur den andra disken och kör bara med ssd!
Alltså tills du installerat windows på din ssd...

Visa signatur

╠═►MSI GX660 15,6'' 1920x1080 ╠═►Intel i5-450m ╠═►4GB ╠═►500GB ╠═►ATI HD5870 1GB ╠═►HDMI ╠═►BT╠═►W7HP

Konsole ╠═► Ps3 Slim 120G

Permalänk
Skrivet av SvinVild:

Koppla ur den andra disken och kör bara med ssd!
Alltså tills du installerat windows på din ssd...

Har redan testat

Permalänk
Medlem

Du har gjort 2 fel.

1. Du måste installera om Windows med vara 1 hårddisk kopplad.
Även om du struntar i alla felen så går Windows långsammare än vad den borde göra vilket gör hela din uppgradering totalt meningslöst bara för att du inte installerade om Windows. Det blir som om du och din mormor bytt kläder med varandra. Även om du fick på dig hennes kläder så skulle du knappast trivas.

2. Du måste tala om för bios vilken hårddisk som Windows ligger på.
Annars kan den hålla på att försöka starta från lagrings disken, USB, nätverk osv. Den ska finnas en extra lista med konstiga modellnamn på alla USB och hårddiskar du kopplat till datorn. Extra listan används när man vill starta från USB eller har flera av samma typ tex 2 hårddiskar. Du kan även byta plats på SATA kablarna.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Du har gjort 2 fel.

1. Du måste installera om Windows med vara 1 hårddisk kopplad.
Även om du struntar i alla felen så går Windows långsammare än vad den borde göra vilket gör hela din uppgradering totalt meningslöst bara för att du inte installerade om Windows. Det blir som om du och din mormor bytt kläder med varandra. Även om du fick på dig hennes kläder så skulle du knappast trivas.

2. Du måste tala om för bios vilken hårddisk som Windows ligger på.
Annars kan den hålla på att försöka starta från lagrings disken, USB, nätverk osv. Den ska finnas en extra lista med konstiga modellnamn på alla USB och hårddiskar du kopplat till datorn. Extra listan används när man vill starta från USB eller har flera av samma typ tex 2 hårddiskar. Du kan även byta plats på SATA kablarna.

Jag har prioriterat SSD hårddisken och "valt" den på alla möjliga sätt i BIOS, den är ikopplad i sata3gb/s och den större hårddisken är inte ikopplad. Kan det vara så att ssd:n helt enkelt är trasig?

Permalänk
Medlem

Har du hållit på och ändra i bios kan det vara lägga att nollställa bios. Finns flera sätt. Sen ställa in och spara (så att datorn inte stannar och tjatar om det varje gång du startar datorn).

Testa flytta runt SATA kabel. Numera har dom en lås knapp för att de gamla brukade glappa. Vissa kände inte till knappen utan förstörde eller rykte loss hela SATA kontakten från moderkortet eller hårddisken.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Har du hållit på och ändra i bios kan det vara lägga att nollställa bios. Finns flera sätt. Sen ställa in och spara (så att datorn inte stannar och tjatar om det varje gång du startar datorn).

Testa flytta runt SATA kabel. Numera har dom en lås knapp för att de gamla brukade glappa. Vissa kände inte till knappen utan förstörde eller rykte loss hela SATA kontakten från moderkortet eller hårddisken.

http://www.inet.se/artikel/1901989/asus-p8z68-v jag tror inte att det finns ngn låsknapp eftersom sata kabeln gick in som smort

Permalänk

Jag monterade datorn själv och tanken slog mig att jag kanske har skadat undersidan på något sätt. Hur känsliga är ssd:erna mot t.ex. fingeravtryck eller närkontakt med annat material på undersida?

Permalänk
Medlem

Du kanske ska specificera mera?

Går det att installera windows överhuvudtaget? Eller har du det redan i hårddisken?

Permalänk
Skrivet av kenti:

Du kanske ska specificera mera?

Går det att installera windows överhuvudtaget? Eller har du det redan i hårddisken?

okej, steg för steg nu

1: Jag packar upp alla delar och monterar dem/drar sladdar osv.
2: Jag startar datorn och så kommer det upp en bild som säger att jag kan trycka delete för att komma till BIOS, sen försvinner den och så kommer felmeddelandet upp "reboot and insert proper boot media" bla bla nåt sånt, jag skrev det tydligare i infon
3: jag trycker på en tangent för att komma vidare men samma felmeddelande kommer upp så jag trycker ctrl-alt-del och datorn startar om.
4: jag trycker på del knappen i rätt tillfälle och kommer in i bios. Allting är som det ska där så den enda slutsatsen är att hårddisken kanske inte går att skriva på?

Den hittar ju ssd:n men den kan inte användas för att boota. Och när ska man stoppa in windows 7 skivan? Jag har testat att ha den i från start och sätta in den när meddelandet kmr upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legitjunkie:

okej, steg för steg nu

1: Jag packar upp alla delar och monterar dem/drar sladdar osv.
2: Jag startar datorn och så kommer det upp en bild som säger att jag kan trycka delete för att komma till BIOS, sen försvinner den och så kommer felmeddelandet upp "reboot and insert proper boot media" bla bla nåt sånt, jag skrev det tydligare i infon
3: jag trycker på en tangent för att komma vidare men samma felmeddelande kommer upp så jag trycker ctrl-alt-del och datorn startar om.
4: jag trycker på del knappen i rätt tillfälle och kommer in i bios. Allting är som det ska där så den enda slutsatsen är att hårddisken kanske inte går att skriva på?

Den hittar ju ssd:n men den kan inte användas för att boota. Och när ska man stoppa in windows 7 skivan? Jag har testat att ha den i från start och sätta in den när meddelandet kmr upp

Försöker du starta en ny dator utan operativsystem?

Permalänk
Skrivet av ejma:

Försöker du starta en ny dator utan operativsystem?

japp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legitjunkie:

Du måste installera windows först.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Skrivet av seville57:

Du måste installera windows först.

vad menar du? när ska jag stoppa i skivan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legitjunkie:

vad menar du? när ska jag stoppa i skivan?

Du skall starta med Windows skivan i och därefter partitionera och formatera din HD/SSD dvs den som du skall installera operativet på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legitjunkie:

vad menar du? när ska jag stoppa i skivan?

Windowsskivan är bootbar. Cd-läsaren måste alltså ligga före det övriga diskarna i bootordningen om du ska kunna starta med den.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legitjunkie:

vad menar du? när ska jag stoppa i skivan?

Du måste ändra bootordningen i UEFI/BIOS så att DVD:n står som nr1(glöm inte att spara ändringen) när du ska installera windows å glöm inte att ändra bootordningen när windows ä färdiginstallerat så att SSD:n(antar att du ska windows på ssd:n) ä disk nr1.

Ändrat ett fel.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Det brukar vara enklare om några rader i manualen läses innan installationen startas. BIOS (basic input/output system) håller bara koll på ansluten HW. Föreslår att du går genom manualerna för den HW du har så kommer det gå mycket snabbare och enklare.

Permalänk

Hmm... Jag har ingen kabel som går från dvd:n till moderkortet och jag antar att man måste ha det för att man ska kunna hitta den i BIOS, för just nu så hittar jag ingen dvd. Här är den optiska enhet jag har http://www.ciao.se/Samsung_Super_WriteMaster_SH_S222A_DVD_RW_...

Rätt länk http://www.pricerunner.se/pl/45-1168263/Optiska-enheter/Samsu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legitjunkie:

Hmm... Jag har ingen kabel som går från dvd:n till moderkortet och jag antar att man måste ha det för att man ska kunna hitta den i BIOS, för just nu så hittar jag ingen dvd. Här är den optiska enhet jag har http://www.ciao.se/Samsung_Super_WriteMaster_SH_S222A_DVD_RW_...

Rätt länk http://www.pricerunner.se/pl/45-1168263/Optiska-enheter/Samsu...

Den där CD/DVD:n(är en IDE) funkar inte att koppla in på ditt moderkort, du behöver en SATA DVD. Alltså om det ä moderkortet i din sign du har.

Tillägg i txt.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Skrivet av Legitjunkie:

Hmm... Jag har ingen kabel som går från dvd:n till moderkortet och jag antar att man måste ha det för att man ska kunna hitta den i BIOS, för just nu så hittar jag ingen dvd. Här är den optiska enhet jag har http://www.ciao.se/Samsung_Super_WriteMaster_SH_S222A_DVD_RW_...

Rätt länk http://www.pricerunner.se/pl/45-1168263/Optiska-enheter/Samsu...

1) Koppla in DVD läsaren
2) Koppla in SSD (endast SSD)
3) Boota datorn med nollställt BIOS
4) Ändra i BOOT ordningen så dvdn ligger före SSDn
5) Sätt i Windows skivan
6) Starta om
7) Windows borde starta installationsguiden
Förlåt om det känns som vi idiotförklarar nu men bättre att förklara övertydligt.

EDIT

Skrivet av seville57:

Den där CD/DVD:n(är en IDE) funkar inte att koppla in på ditt moderkort, du behöver en SATA DVD.

en STOR poäng, din dvd läsare passar inte, köp ny eller låna

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Skrivet av seville57:

Den där CD/DVD:n(är en IDE) funkar inte att koppla in på ditt moderkort, du behöver en SATA DVD.

-.-' lol man tackar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legitjunkie:

-.-' lol man tackar

Hoppas att fixar sig så du får igång datorn. Lycka till.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Ifall du har en annan dator med fungerande läsare kan du lägga över startskivan på ett USB minne och sedan starta upp din nya dator från detta.

http://windowshjalp.se/?p=59

Permalänk
Skrivet av ejma:

Ifall du har en annan dator med fungerande läsare kan du lägga över startskivan på ett USB minne och sedan starta upp din nya dator från detta.

http://windowshjalp.se/?p=59

det kan vara användbart, tack för lite info:) Fast jag har redan skickat ett meddelande till cdon som gärna byter ut läsaren till en annan.