Löda för första gången, hur exakt göra?

Permalänk
Medlem

Löda för första gången, hur exakt göra?

Tjena, ska löda ihop min startknapp då ena sladden slets av när jag fixade med datorn (tack CM för den fina designen.).

Anyway, jag har införskaffat mig en 30W lödpenna, ett lödkolvställ samt lite lödtenn.
So far so good, eller?

Aja, som jag fattat det kopplar in in lödpennan, väntar en stund så den blir varm och sen håller en bit lödtenn på pinnen och sladd-grejen som jag då håller ihop?

Lite svårt att förstå vad jag ska löda kanske, så här kommer en bild:

Så ehm, har jag rätt eller är det galet?

Alla tips föreslås, kommer självklart testa i en mindre värd dator först så jag inte typ bränner nåt i main datorn

EDIT:
Eller är det bättre att skaffa en sån här där det bara är att trä igenom sladdarna, och smälta lite lödtenn på dom?

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

Hur jag lödar:
lägg pennan på baksidan kontakten och lödtennet på framsidan. sen när lödtennet smälter så lägg dit en klick tenn, sedan lägg kabeln på det tennet och tryck dit den med lödpennan. värmen kommer då gå genom kabeln och smälta lödtennet på andra sidan och det kommer bli en ren och fin lödning.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Rekordmedlem

Ni har rätt principer, det ni får göra är att öva, man måste få till en känsla för hur mycket man kan värma och hur tennet ser ut när det smälter, fixa nån gammal kasserad pryl på återvinningen och löd loss och löd tillbaka komponenter o kablar, och försök få till känslan för det, att löda en kabel är inte så kritiskt, bara isoleringen som kan smälta, men komponenter är känsligare. dessutom är det bra att lära sig hur kalllödningar ser ut, de är inte bra. ÖVA !

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har ÄNTLIGEN orkat iväg mig till kjell och köpt knappen, nu undrar jag dock, finns plus och minus?
Alltså, på knappen, så jag inte löder + till - och - till + :I

Eller det kanske inte gör nåt, bara o vända på kontakten i datorn?

Knappen:

Storleks jämföring:

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Rekordmedlem

Nej en strömbrytare är bara 2 metallbitar som går ihop, den har ingen polaritet, det kan finnas andra modeller med kretsar eller dioder då får man kolla i databladet, men den där på bilden är bara metall, koppla +- som du vill, det spelar ingen roll.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej en strömbrytare är bara 2 metallbitar som går ihop, den har ingen polaritet, det kan finnas andra modeller med kretsar eller dioder då får man kolla i databladet, men den där på bilden är bara metall, koppla +- som du vill, det spelar ingen roll.

Fint, men slutade ändå med att jag satte ihop den med eltejp, eftersom lödpennan typ smälter segt och det är über svårt att hålla i allting samtidigt

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Rekordmedlem

Om det tar lång tid att värma en 0,25mm^2 kabel till det där så är det nått du gör fel, det ska gå på nån sekund att löda det. du behöver öva och kanske göra ren lödspetsen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om det tar lång tid att värma en 0,25mm^2 kabel till det där så är det nått du gör fel, det ska gå på nån sekund att löda det. du behöver öva och kanske göra ren lödspetsen.

Satt i runt 10 sekunder och lödpennan är ny, men som du säger behöver jag nog öva ^^

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3nl0l:

Fint, men slutade ändå med att jag satte ihop den med eltejp, eftersom lödpennan typ smälter segt och det är über svårt att hålla i allting samtidigt

Borde gå relativt snabbt när verktyget nått rätt temperatur. Andra bra saker att tänka på brukar vara att fixa ett stativ med två armar + förstoringsglas (en arm/klämma för prylen och en för att hålla det du ska löda fast i rätt ställning) för pilliga saker. Finns på de flesta ställen som säljer lödkolvar. En annan sak kan vara att värma änden på det du ska sätta på så den inte är kall, om båda sidor är varma kommer det bli lättare att få den att fastna. Det är i alla fall min erfarenhet, men har precis börjat.

Visa signatur

Speldator: Antec 1200 | i7-930 @ 4.3Ghz+ | GTX 480 | 3x2GB RAM
Kylning: Koolance 360 @ CPU, Koolance VID-GTX480 @ GPU, XPCS RX480x2 Radiatorer, DCP 4,0 mm.
Ljud: Asus Xonar Essence STX + Sennheiser PC 360

Permalänk
Rekordmedlem

Prova att förtenna lite kabeländar, löd sedan hop kablarna, basic övning.
Fixa en svamp du kan torka av spetsen på också, en disktrasa kan också gå bra, tänk på att de ska vara blöta, annars bränner du bara upp dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

för att få lödtennet att smälta lättare brukar jag först lägga på lite tenn direkt på lödspetsen då får det som kylpasta bättre kontakt med det du sen lägger mot spetsen och överför värmen fortare.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Lödpenna köpt på biltema eller? Jag köpte en därifrån och den var fruktansvärt för klen, smälter knappt lödtennet. Mitt tips är att skaffa en med lite högre effekt.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 C3 @ 3,7 GHz | Corsair 2x2 GB DDR3 1333MHz / 7-7-7-21 / 1.5V
Gigabyte GA-770TA-UD3 (rev. 1.0) | Intel X25-V G2 40GB
PowerColor ATI Radeon HD5850 | WD Caviar Green 1,5 TB 5400 RPM | WD Caviar Black 1 TB 7200 RPM | 2x Samsung F2 1,5 TB 5400 RPM Raid0 | OCZ ModXStream Pro - 600 Watt
Allt är inslängt i en svart låda som heter Fractal Design Define R2

Permalänk
Rekordmedlem

En tempkontrollerad är bäst, finns som lödpennor eller lödstationer, tom biltema har dem http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Svetsning-och-lodning/Lodver...
Men viktigast är att lära sig, en lödpenna kring 15-25 watt bör funka fint att löda kablar o kontakter med.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Bara jag som läste "Döda för första gången, hur exakt göra?" xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

för att få lödtennet att smälta lättare brukar jag först lägga på lite tenn direkt på lödspetsen då får det som kylpasta bättre kontakt med det du sen lägger mot spetsen och överför värmen fortare.

Skrivet av Karlsson89:

Lödpenna köpt på biltema eller? Jag köpte en därifrån och den var fruktansvärt för klen, smälter knappt lödtennet. Mitt tips är att skaffa en med lite högre effekt.

Här har du bra tips!
Glöm inte att rengöra lödspetsen ofta, med en våt rengöringssvamp. Det blir dåliga avlagringar som försvårar lödning + lödningen blir av sämre kvalité.
Finns även lödpennor som är gasdrivna, de blir snabbt varma och är grymt portabla, Används nästan dagligen i mitt jobb.

Finns inget värre än en för klen lödpenna

Permalänk
Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=I_NU2ruzyc4

Bra förklaring på bra och dåliga tekniker av att löda.
Är dock på eng.

Visa signatur

orka