Hur ska man hålla rent i datorn?

Permalänk
Medlem

Hur ska man hålla rent i datorn?

Som de flesta vet så finns det en hel del damm i de flesta bostäder. Speciellt under skrivbordet nere i hörnet tillsammans med kontakter och kablar. Så, min fråga är, hur ska man hålla rent i datorn? Finns dammfilter förstås. Har några såna på mitt R3 men får fortfarande in en hel del damm i lådan(har iofs en hel del "öppna" fläktplatser). Hur bör man skydda sig, även om inte dammet skadar så ser det bra mycket snyggare ut om det är rent och fint i lådan, visst. Har tänkt lite på dammsugaren men vissa har varnat för detta, varför vet jag ej.

Hur håller ni rent i era chassin, och vad är den bästa metoden?

Permalänk
Avstängd

Fläkt filter+regör datorn varje 3dje månad med luft på burk.

Visa signatur

Dator #1# ||||Cpu: i5 2500k 3,3ghz ||Ram: crosair 8gb 1333mhz ram ||Graffe: hd 5850 xtreme crossfire ||Nätagg: xfx core edition 750w ||Chassi: Antec 300 ||Moderkort: MSI P67A-G45 B3 ||Hårddisk: Samsung f3 500gb ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeetBoy27:

Fläkt filter+regör datorn varje 3dje månad med luft på burk.

Luft på burk?

Permalänk
Rekordmedlem

Jag häller såpa på katten och släpper en mus i datorlådan.
Det är bara att torka med en vanlig fuktad trasa och blåsa där man inte kommer åt att torka.
http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Dator/Tillbehor/Dust...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag häller såpa på katten och släpper en mus i datorlådan.
Det är bara att torka med en vanlig fuktad trasa och blåsa där man inte kommer åt att torka.

Okej, men hur fungerar det med grafikkortet? Får du inte såpa, alltså vätska, på det då?

EDIT: Försökte spela med Men den andra meningen var seriös? Eller?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av zebra3:

Okej, men hur fungerar det med grafikkortet? Får du inte såpa, alltså vätska, på det då?

Ingen fara jag spolar av det med högtryckstvätten, ibland så sköljer jag datorn genom att binda den efter båten

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ingen fara jag spolar av det med högtryckstvätten, ibland så sköljer jag datorn genom att binda den efter båten

Aha! Testade det en gång, fick lite konstigt flimmer på skärmen, testade att frysa ner kortet och sen istället för att baka det. Konstigt nog fungerade det inte.

Permalänk
Medlem

Där har vi en länk, hm. Okej, ser fint ut, beställer nog en sån.

Permalänk
Medlem

Bästa lösningen

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av THEBADGUY:

Nej jag är skeptisk, jag tror det är bättre med en grävskopa om man är rökare, tjäran sitter så hårt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej jag är skeptisk, jag tror det är bättre med en grävskopa om man är rökare, tjäran sitter så hårt.
http://www.youtube.com/watch?v=ot8lNt-4pZI

HAHA! Bilen före och efter! Lövblåsare alltså?

Permalänk
Rekordmedlem

Se till att skura utomhus, grävskopan kan repa tapeter och dörrposterna, eller kanske skada huset/kvarteret allvarligt om man använder den där storleken på grävaren

Torka o blås, en fuktad microfiberduk är jättebra om man inte får tag i en en grävare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Se till att skura utomhus, grävskopan kan repa tapeter och dörrposterna, eller kanske skada huset/kvarteret allvarligt om man använder den där storleken på grävaren

Torka o blås, en fuktad microfiberduk är jättebra om man inte får tag i en en grävare.

Haha! Det här är kul! Ska forsränna nästa vecka, kanske tar med grafikkortet och låter det åka jäms med båten. Finns ju bara en väg ner, eller hur.