Exklusiv, tyst surfdator/HTPC av kvalitetsdelar ~15 tkr

Permalänk

Exklusiv, tyst surfdator/HTPC av kvalitetsdelar ~15 tkr

Behöver en ny dator som ska användas till surf och som extremt påkostad och hållbar HTPC som är rejält framtidssäker och klarar Blu Ray 3D. Jag kommer absolut inte att över huvud taget spela med den, och inte heller använda den till några avancerade saker som videoredigering eller CAD. Kraven är dock att den är så tyst som möjligt, stilig design och byggd av kvalitetsdelar. Följande delar hade jag tänkt att skulle ingå:

Skärm: Dell U2311 (filmtittandet sker via HDMI till tv:n)
Processor: Intel i5 2500k + Noctua NH-C12P SE14 fläkt (blir datorn tystare med denna?)
Moderkort: Asrock Z68 Pro 3 (förbättras HTPC-funktionen med ett dyrare, t ex Asus Z68 Pro?)
Minnen: 2x4GB Corsair Vengeance 1600 Low Profile
Grafikkort: Club 3D HD6750 coolstream passiv kylning (Finns det någon orsak alls att satsa på ett dyrare, t ex HD 6870?)
Chassi: Lian Li PC-Z60 (eller Fractal R3 som ju kostar hälften så mycket?)
Nätaggregat: Be Quiet 480/580/680w modulära, CM silent pro gold 600/700w eller Corsair AX750
Hur många watt kommer jag att behöva?
Optisk enhet: LG BH10LS
Hårddisk: Corsair Force GT 120 GB SSD för OS och Hitachi 7K3000 3 TB för lagring

Är väl medveten om att i förhållande till kostnaden så presterar datorn sjukt dåligt, i synnerhet när det kommer till spelande, men som sagt kunde jag inte bry mig mindre om det...

Kommentarer och förslag på att byta ut delar mottas gärna!

Permalänk
Medlem

Jag tror det här skulle passa dig bra.
http://www.sweclockers.com/recension/14153-amd-fusion-a8-3850...
Även med ditt eget val av delar klarar sig bra med 300W. Tyvärr får inte de relativt svaga nätdelarna se de senaste teknikerna och högsta 80+-märkningarna, men FSP Aurum 400W är guldklassat.
Om du vill ha tystnad varför inte 5400 rpm på lagringsdisken?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Skulle vilja rekommendera ett Nvidia kort istället för ATI om du tänkt köra XBMC på det. Har fått för mig att det funkar bättre.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Skrivet av basse1978:

Skulle vilja rekommendera ett Nvidia kort istället för ATI om du tänkt köra XBMC på det. Har fått för mig att det funkar bättre.

Om man ska köra linux så är Nvidia det som gäller än så länge. För windows så går det lika bra med ATI.

EDIT: Lättare att få en tyst dator om du väljer ett kort low-end kort. Om du inte ska spela på dator vinner du inget i princip.

Permalänk
Medlem

Jag kör själv med
http://www.prisjakt.nu/minsida.php?a=AndreasVlad&k=968329
Fläkten låter lite,även med motstånd, men inget man hör från 3 m, mitt grafikkort är overkill/låter men vill kunna ha den som sekundär spelmaskin också.
Skall du köra med 6750 så behövs inte många watt.

Permalänk
Rekordmedlem

Bygg en maskin utan rörliga delar och lagra/streama nån annanstans ifrån typ nas/server, inga som helst problem att bygga en totalt ljudlös maskin idag, själv så har jag byggt några, och min egen i signaturen är väldigt tyst om jag inte har hårddiskar igång i rummet, den är i princip ljudlös, även med lite lagringsdiskar snurrande , just nu har jag 7 diskar i den som roterar, resten är offline men den är alltså rätt tyst ändå.
En bra och pålitlig fläktkontroller är viktigt om man bygger helt passivt, det är bra att ha en katastrofkylning som kan dra igång om den blir hett, men som inte behövs normalt sett, man kan i rätt låda ha några 500rpm fläktar igång hela tiden utan att det hörs. och några mer kraftfulla som vädrar ur systemet om man börjar spela, men det skulle ju inte du.
Det behövs bara lite rörelse på luften i ett htpc bygge för att det ska gå svalt, lagringen är i princip den enskillda komponent som ger mest värme o vibrationer, därför är det bra om man kan bli av med den.
Ska du ha en ren htpc bör du minska minnet till 2GByte det blir bara varmt i onödan med 8.
Du bör inte överdimensionera grafiken som du gjort.
Cpun är onödigt stor, men drar ganska lite el, men en i3 är trots allt snålare, och billigare, det borde gå bra att kyla med en ninja, den är väldigt bra när man kyler med lågt luftflöde/passivt, kör man fläktar finns det andra som presterar bättre, det har ju kommit en del nya jättar, men de verkar rätt opraktiska pga storleken, ninjan hänger med bra i klassen "kylare för extremlågt luftflöde/passivt"
Du bör ta en passivt kyld nätdel (300W räcker o blir över till 2 datorer)
Du bör inte ha några 7200rpm 3Tb drivear,de väsnas o drar flera watt mer än 5400rpm, den kostar ju dessutom nästan som 2.5-3 stycken svala tysta 5400rpm 2TByte
Om man ska köra med grafikort eller inte är lite svårare att säga, hade intel haft ordning på sin integrerade grafik hade den varit klockren för htpc, amds cpuer dra mer ström idag, även om de har bättre grafik på moderkorten,
en i3 med amd 5450 är nog kanske det vettigaste, eller så accepterar man en framedropp var 6minut och skippar grafikkortet och kör på intels cpu integrerade, det sparar 13-15W
lådan, ja antec performance serien är fortfarande svårslagna som helhet för de som bygger extremtyst, en p183, ta bort fläktarna och sätt i 3 X 500rpm i lådan, 2 i fronten och en bak, ta bort den som sitter uppåt. sätt också en 500rpm på ninjan, Då har du en välkyld låda som är väldigt tyst för htpc bruk, vill du satsa lite med skaffa en tbalancer och gå upp till 1200rpm fläktar (eller dammsugarfläktar om det är en spelkombodator) men med styrning tbalancern fixar det mesta om man programmerar den vettigt även att styra grafikkylningen och ev vattenkylning, lägg alla komponenter så högt du kan i temperatur, de ska gå så de kokar, så lite fläkt som möjligt för att få det tyst, men det ska inte överhetta
Förutom detta så är kanske swec fel plats för denna typ av datorer, du bör söka dig till http://www.silentpcreview.com/ om du inte redan brukar läsa deras tester, de har ett annat fokus om man så säger, sällan nån som skryter om quad sli där

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ska man ha en tyst, hållbar och extremt snygg HTPC är det ju HFX som gäller.
http://www.hfx.se/ webshop -> bygg själv avdelningen -> kompletta byggsatser (skitsida som inte går att länka till)

Kör själv en hfx mini. Dock får man tänka till när man köper hårdvara så det inte överhettas. Vill man ha lite kraftigare hårdvara kan man köra den större HFX Classic.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Jag hade kört Windows+XBMC.

Till hårddisken så borde du som det nämnts välja en 5400 rpm disk... Annars kommer den väsnas mer än något annat i lådan.

Processorn känns riktigt overkill även om du ibland vill spela spel kommer du i 95% av alla fall inte begränsas av dual-core (i3 2100) Då blir det dessutom mindre värme att leda bort.

Permalänk

Var ett tag inne på att välja Silverstone FT02 som chassi eftersom det anses vara bra kvalitet och riktigt tyst dessutom, men börjar tveka då chassit kanske är på tok för stort för mina blygsamma prestandakrav och samtidigt sjukt jävla dyrt. I stället luter det åt ett annat, mindre chassi från samma tillverkare, nämligen SilverStone Temjin TJ08-E. Chassit lovordas här i en recension: http://www.silentpcreview.com/ss-tj08e Det borde lova gott för mina krav, tycker jag.

Och ytterligare några funderngar:

Jag antar att i5 2500K är total overkill för mina behov och att det är betydligt klokare att välja i3 2100 i stället, särskilt när den kostar ungefär hälften så mycket? Behövs en eftermarknadskylare alls till i3? Gör det den tystare?

Hurdana minnen bör jag ha? Är det lönt att skaffa 8GB 1600, eller räcker det med 4 GB 1333?

Tänkte välja ett Seasonic 560w x-silent halvpassivt nätagg, eller orkar en passiv 400w från samma tillverkare driva min utrustning?

Räcker annars 60 GB SSD att ha OS och lite vanliga program på, eller är det bäst att ta 120 GB?

Permalänk
Rekordmedlem

För htpc bör du köra med en passiv kylare, alltså eftermarknad, och 2 Gbyte ram räcker, 400w effekt räcker till minst 3 (kanske 5 om du bygger rätt) htpc burkar , 60 gb ssd räcker o blir över win 7 tar ca 10Gbyte , all lagring sköter man via nätverk.
Ska du ha en htpc eller ska du ha nått annat ? du plockar prylar som inte har i en htpc att göra, överdimensionera ger bara värma och därmed ljud , vilket man inte vill ha om det är en seriös htpc man bygger, då är det inga rörliga delar i den !

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Taffalito:

Var ett tag inne på att välja Silverstone FT02 som chassi eftersom det anses vara bra kvalitet och riktigt tyst dessutom, men börjar tveka då chassit kanske är på tok för stort för mina blygsamma prestandakrav och samtidigt sjukt jävla dyrt. I stället luter det åt ett annat, mindre chassi från samma tillverkare, nämligen SilverStone Temjin TJ08-E. Chassit lovordas här i en recension: http://www.silentpcreview.com/ss-tj08e Det borde lova gott för mina krav, tycker jag.

Och ytterligare några funderngar:

Jag antar att i5 2500K är total overkill för mina behov och att det är betydligt klokare att välja i3 2100 i stället, särskilt när den kostar ungefär hälften så mycket? Behövs en eftermarknadskylare alls till i3? Gör det den tystare?

Hurdana minnen bör jag ha? Är det lönt att skaffa 8GB 1600, eller räcker det med 4 GB 1333?

Tänkte välja ett Seasonic 560w x-silent halvpassivt nätagg, eller orkar en passiv 400w från samma tillverkare driva min utrustning?

Räcker annars 60 GB SSD att ha OS och lite vanliga program på, eller är det bäst att ta 120 GB?

Tror till och med det finns en energisnålare i3a också. Jag tror det kommer va hyffsat tyst med stock-kylaren eftersom du aldrig kommer göra något som kräver mer än ett par procent load av den. Annars kan du säkert köpa t ex Hyper 212 och köra passivt, bara den får plats i lådan. 400w räcker och blir över. 4gb bör räcka för dina behov, du kan ju alltid köpa mer sen annars! 60gb bör absolut räcka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taffalito:

Var ett tag inne på att välja Silverstone FT02 som chassi eftersom det anses vara bra kvalitet och riktigt tyst dessutom, men börjar tveka då chassit kanske är på tok för stort för mina blygsamma prestandakrav och samtidigt sjukt jävla dyrt. I stället luter det åt ett annat, mindre chassi från samma tillverkare, nämligen SilverStone Temjin TJ08-E. Chassit lovordas här i en recension: http://www.silentpcreview.com/ss-tj08e Det borde lova gott för mina krav, tycker jag.

Och ytterligare några funderngar:

Jag antar att i5 2500K är total overkill för mina behov och att det är betydligt klokare att välja i3 2100 i stället, särskilt när den kostar ungefär hälften så mycket? Behövs en eftermarknadskylare alls till i3? Gör det den tystare?

Hurdana minnen bör jag ha? Är det lönt att skaffa 8GB 1600, eller räcker det med 4 GB 1333?

Tänkte välja ett Seasonic 560w x-silent halvpassivt nätagg, eller orkar en passiv 400w från samma tillverkare driva min utrustning?

Räcker annars 60 GB SSD att ha OS och lite vanliga program på, eller är det bäst att ta 120 GB?

Fullständigt galet att ens fundera på 560W. Kika lite på SPCRs review

i3 2100 kommer upp i 79W i full load, 38W idle och 53W vid H.264 uppspelning. Det är med Asus P8P67 moderkort, velociraptor hdd och 2x2GB minne.

Seasonic SS-400ET 80+ Bronze som användes i testet ovan ligger på 72% effektivitet vid 42W, 77% vid 60W och går över 80% vid 82W. Även om den procentuella effektiviteten är låg vid lågt effektuttag blir det inga större reella förluster, men betalar man för hög effektivitet är det sannolikt att man vill minimera förlusterna. Vilket man inte gör med alldeles för kraftig nätdel.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

För att klara 1080p mm så behövs inte det där, kör på itx, med en energi snål cpu. Välj grafikdel efter os, dvs om du kör linux så komplettera med ett geforce kort för att få ut 24p. Jag har 2gb ddr2 i min htpc som används dagligen och den har inga problem med att streema material mm, så 8gb känns som att du kastar pengarna i sjön. Satsa på ett ballt chassi från hfx och vill du inte göra något så köp en mac mini....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2