Ladda dator där det inte finns någon el

Permalänk
Medlem

Ladda dator där det inte finns någon el

Har en dator som jag vill plocka med ut i skärgården där det inte finns el på alla ställen. Med vad laddar jag den?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Köp till extra batterier är väl den enda vettiga lösningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

El såklart;)

Solpanel, vatten, vind?

tänker om det finns nått vevliknande eller solpanel för att få ut ström?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av heeMan:

tänker om det finns nått vevliknande eller solpanel för att få ut ström?

Nåt vevliknande borde ju finnas..

Solpanel med ackumulator finns ju, men priset?

Permalänk
Medlem

Om du ska ta med dig gamer-riggen rekommenderar jag en växelbar träningscykel och ett Tour de france-spel.
Dieselmotor annars?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heeMan:

Har en dator som jag vill plocka med ut i skärgården där det inte finns el på alla ställen. Med vad laddar jag den?

Testat en sådanhär?

Finns nog på kjell & company

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Nåt vevliknande borde ju finnas..

Solpanel med ackumulator finns ju, men priset?

Jo men det låter som något. Var hittar man sånt?

Bäst vore kombo av sol och vev möjlighet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ska du ladda en dator med vev lär du inte få göra annat än veva.

Det finns speciella "strömbankar" till laptops, som typ orkar ladda upp en genomsnittlig laptop ett par gånger innan dom tar slut. Dom är dimensionerade för att få plats i en datorportfölj och väger några kilo. Ett något otympligare alternativ är att dra med dig en solpanel och ett fritidsbatteri. Prisklass? Runt 1000kr för ett hyfsat fritidsbatteri som räcker några dagar. Solpanel? Betydligt dyrare och inte särskilt effektivt. Du lär nog inte kunna tillverka lika mycket ström som du förbrukar om du inte satsar stora pengar.

Du tjänar på att köpa en riktig 12v-laddare till datorn. Det finns invertrar som tillverkar 230V växelström från vanlig 12V likström men det är slöseri med energi att gå den omvägen och inget att rekommendera då du har ont om ström.

Ett vanligt bilbatteri är inte att rekommendera, dom tål inte att bli urladdade utan är till för att ge max strömstyrka under några sekunder (dvs. då du vrider om nyckeln) och bli fulladdade igen då motorn går. Fritidsbatterier är gjorda för långsam urladdning vid t.ex tv-tittande, belysning etc.

Du säger "ström finns ej på alla ställen", betyder det att du kan låna ström nånstans? Då är det ju överlägset enklast att du helt enkelt kånkar iväg med batteriet och laddar upp det.

Permalänk
Medlem

En såndär som dem står och spelar musik inne i städer använder till sina högtalare kanske? Om den ger tillräckligt med ström vill säga, kommer inte på vad det kallas men någon form av motor är det.

Permalänk
Medlem

"Generator" ja. Räcker absolut till. Finns i olika storleksklasser från typ 1000W uppåt.

Permalänk
Medlem

Det finns ingen el på denna ö jag bor på tyvärr. Däremot finns fast telefon. Kan jag på något sätt utvinna el därifrån?

Var hittar jag strömbankar?

Skrivet av Perc:

Ska du ladda en dator med vev lär du inte få göra annat än veva.

Det finns speciella "strömbankar" till laptops, som typ orkar ladda upp en genomsnittlig laptop ett par gånger innan dom tar slut. Dom är dimensionerade för att få plats i en datorportfölj och väger några kilo. Ett något otympligare alternativ är att dra med dig en solpanel och ett fritidsbatteri. Prisklass? Runt 1000kr för ett hyfsat fritidsbatteri som räcker några dagar. Solpanel? Betydligt dyrare och inte särskilt effektivt. Du lär nog inte kunna tillverka lika mycket ström som du förbrukar om du inte satsar stora pengar.

Du tjänar på att köpa en riktig 12v-laddare till datorn. Det finns invertrar som tillverkar 230V växelström från vanlig 12V likström men det är slöseri med energi att gå den omvägen och inget att rekommendera då du har ont om ström.

Ett vanligt bilbatteri är inte att rekommendera, dom tål inte att bli urladdade utan är till för att ge max strömstyrka under några sekunder (dvs. då du vrider om nyckeln) och bli fulladdade igen då motorn går. Fritidsbatterier är gjorda för långsam urladdning vid t.ex tv-tittande, belysning etc.

Du säger "ström finns ej på alla ställen", betyder det att du kan låna ström nånstans? Då är det ju överlägset enklast att du helt enkelt kånkar iväg med batteriet och laddar upp det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heeMan:

Det finns ingen el på denna ö jag bor på tyvärr. Däremot finns fast telefon. Kan jag på något sätt utvinna el därifrån?

Var hittar jag strömbankar?

Hur kan en telefon fungera utan ström? ;<

Permalänk
Medlem
Skrivet av partynikko:

Hur kan en telefon fungera utan ström? ;<

Den telefonen är inte allt för ofta som den ringer. 2 som vet nr....så det är lunch...går det att utvinna el därifrån?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Core i7 2600 | Sapphire Radeon R9 290 | A-DATA SSD 510

Permalänk
Skrivet av Alakai:

Om du ska ta med dig gamer-riggen rekommenderar jag en växelbar träningscykel och ett Tour de france-spel.
Dieselmotor annars?

+1
Hemtelefon är nog tyvärr bara att glömma.

Permalänk
Hedersmedlem

finns ju nödladdare som man kan skaffa till datorn. såg för nåt år sedan ett batteri på ca 11.000mah vilket borde räcka till 2 laddningar

Permalänk
Medlem

Njut av naturen istället, vad ska du göra med datorn som är så viktigt? Det är väl bara att välja, åka med å njuta av skärgården eller sitta hemma å porrsurfa

Permalänk
Medlem
Skrivet av LightBlizz:

+1
Hemtelefon är nog tyvärr bara att glömma.

Minns förra årtusendet när mobiltelefonerna var tingestar som krävde en _man_.

På den tiden var det verkligen enklare att bara ta ekan och åka över närmare fastlandet om det var något samtal som verkligen pressade.
Flickvänner, morsor och annat fä fick hålla sig i skinnet och oroa sig på egen hand istället för att ringa och störa stup i kvarten.
Var har 90-talet tagit vägen?

Skrivet av partynikko:

Hur kan en telefon fungera utan ström? ;<

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

finns ju nödladdare som man kan skaffa till datorn. såg för nåt år sedan ett batteri på ca 11.000mah vilket borde räcka till 2 laddningar

Deal extreme har sådant för några hundralappar.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem

Ett litet elverk hade jag kört på, kostar dock.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av partynikko:

Hur kan en telefon fungera utan ström? ;<

En vanlig telefon (trådbunden) i ett vanligt telefonjack behöver ingen ström för att fungera. Eller rättare sagt, inte 230v, är väl en liten liten spänning i telefonjacket. Men inget som går att driva en laptop med.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Om det är ditt eget landställe skulle jag investera i solpaneler + ett litet elverk som backup :).

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av partynikko:

Hur kan en telefon fungera utan ström? ;<

Den lilla ström en vanlig trådtelefon behöver kommer i telefontråden. Det är väl typ 24 volt eller så. Inget man kan använda sig av iaf.

"Strömbankar" eller vad dom nu heter på riktigt (jag hittade på ordet) finns säkert att beställa hos valfri datorbod.

http://www.google.fi/search?aq=0&oq=portable+laptop+ba&source...

Annars så: http://www.jula.se/elverk-650-w-740036 typ.

Skrivet av Alakai:

Minns förra årtusendet när mobiltelefonerna var tingestar som krävde en _man_.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5a/Telecar-cd...

På den tiden var det verkligen enklare att bara ta ekan och åka över närmare fastlandet om det var något samtal som verkligen pressade.
Flickvänner, morsor och annat fä fick hålla sig i skinnet och oroa sig på egen hand istället för att ringa och störa stup i kvarten.
Var har 90-talet tagit vägen?

"Förra årtusendet"... dagens snorungar.

Det där är förresten 80-tal, inte 90-tal. På 90-talet var det Ericsson GH 198 och Nokia 2110 som gällde. GSM var högsta mode bara dinosaurier hade såna där telefoner.

De som hade mobiltelefon på 80-talet hade den ofta fast monterad i bilen, men man kunde vid behov plocka ur den och sätta ihop till en bärbar enhet med handtag, batteri och antenn. Vi hade en i familjebilen då jag var liten och jag skulle säkert fortfarande klara av att montera isär och ihop den i sömnen.