Olaga dataintrång - vad kan jag vänta mig?

Permalänk
Medlem

Olaga dataintrång - vad kan jag vänta mig?

Hej. Tidigare ikväll skulle jag leta upp vad jag trodde var en väldigt gammal mailadress skapad av mig själv. Självklart kom jag inte ihåg lösenordet så jag gick direkt på den "hemliga" frågan. Svaret visade sig, chockerande, svårgissat... Ehum. "Pizza" var svaret. När jag kom in på mailen inssåg jag att det inte kunde ha varit min mail eftersom det fanns massor av meddelanden från Penthouse, Badoo, Adultfriendfinder och liknande.

Jag antar att jag blev lite "caught up" i hela grejen (händer ganska lätt när kompisarna i Skype börjar garva och heja på) och det slutade med att jag tog över mailkontot och hans konto på Facebook. Jag skrev lite roliga och kanske enligt vissa stötande saker (ca 22.30) som jag sedan tog bort ca 2½ timme senare (ca 01.00). Jag publicerade även ett par screenshots från hans mail (Inget som direkt kunde knytas till honom, inga namn eller alias). Dessa låg uppe i ca 50 minuter. Jag återställde båda kontona till skicket jag "fann" dem i ca 01.25. Då skickade jag lösenorden till en anhörig varpå jag påminde var lösenorden fanns lite här och var. Värt att nämna är jag att både jag och han är 15 år.
Jag kan tänka mig att han och hans mor är ganska arga vid det här laget, dock har jag ingen aning om hon kommer polisanmäla eller ej.

OM hon gör det, vad kan jag vänta mig?
Har som sagt skickat båda lösenorden till moderns Facebook-inkorg, dock var hon med stor säkerhet inte vaken när jag gjorde detta. Det som skulle kunna hända är att hon går direkt till Polisen imorgon utan att kolla hennes egen Facebook, och det är detta jag oroar mg lite för.
Tack på förhand

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk

Haha, onda blicken kan jag tänka mig du får om de vet att det är du.
Var ju din mail, hur du kom in på hans facebook konto förstår jag inte?

Polisanmälan kan det bli om de orkar bry sig, en normal människa gör inte det.

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk

Fullständigt omöjligt att bevisa någonting med de resurser (läs: inga) polisen kommer lägga ner på ett ev. ärende.

Permalänk
Medlem

Tror Polisen lär ta sig an detta fall föra alla olästa ekobrott, mord, våldtäkter och buskörningar av mopeder och MCn med felaktiga slutburkar och nummerskyltarna på fel plats.

Permalänk
Medlem

100 000 i böter och kanske 5 år i fängelse!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag förstog ju visserligen att fallet självklart inte kommer prioriteras, men ett par liknande fall har tagits upp med viss fördröjning.

Jag skickade meddelande med lösenorden till hans far (troligen "offret" självt) som var online på chatten nyss. Utan så mycket som ett ord tog han tillbaka kontona xD

Hehe. Ett gott skratt fick man sig iaf.

Skrivet av MIFFo_BEast:

Hur kom du in på hans Facebook-konto?

Trodde att det var ett gammalt konto jag hade skapat, men det visade sig vara en annan person med samma (irl) namn som hade skapat ett konto med liknande namn.
Med andra ord kom jag in på hans mail och Facebook trots att jag inte kände personen i fråga. Jag bad honom förövrigt att se över hans säkerhet ^^

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem

Du har ju gjort grabben en tjänst, förstår inte varför man ska bli polisanmäld för något sådant

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Flashback?`

Seriöst, vad tror du?
Det kommer inte hända ett skit.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk

Säg att du ska ha betalt för din tjänst!

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MIFFo_BEast:

Säg att du ska ha betalt för din tjänst!

Skrivet av Eptk:

Flashback?`

Seriöst, vad tror du?
Det kommer inte hända ett skit.

Skrivet av Alakai:

Du har ju gjort grabben en tjänst, förstår inte varför man ska bli polisanmäld för något sådant

Var ju dock inte så att jag gav kontot direkt, utan jag härjade lite först, föreslog saker till hans tjejkompisar och skrev (enligt vissa) stötande kommentarer och statusuppdateringar.
Nä, jag var lite nojig igår (är trots allt dataintrång). Nu är allt frid och fröjd dock.

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem
Skrivet av smacked:

Var ju dock inte så att jag gav kontot direkt, utan jag härjade lite först, föreslog saker till hans tjejkompisar och skrev (enligt vissa) stötande kommentarer och statusuppdateringar.
Nä, jag var lite nojig igår (är trots allt dataintrång). Nu är allt frid och fröjd dock.

Hur många har inte gjort något liknande under sina dagar tror du då?
Ganska vanligt det där.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Eptk:

Hur många har inte gjort något liknande under sina dagar tror du då?
Ganska vanligt det där.

Ja men det gör ju inte saken "okej" för det eller hur

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Ja men det gör ju inte saken "okej" för det eller hur

Det jag ville få grabben att förstå är att det knappast händer någonting för att han gjorde som han gjorde, förutom att han får dåligt samvete vilket han gött kan ha.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Ja men det gör ju inte saken "okej" för det eller hur

Har man pizza som svar på hemlig fråga så förtjänar man det nästan. Förövrigt är bland annat hotmails system för återställning helt idiotisk(om dem inte ändrat något). Kommer ihåg en gång för något år sedan då en kompis precis blivit av med lösenord osv och skapade en ny mail. Jag och en annan kompis ger oss självklart direkt på att knäcka den hemliga frågan. 5 minuter senare hade vi inloggningen. Snacka om att kompis nummer 2 blev förvånad

Permalänk
Medlem

en liten facerape är ju inget man polis bryr sej om.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eptk:

Det jag ville få grabben att förstå är att det knappast händer någonting för att han gjorde som han gjorde, förutom att han får dåligt samvete vilket han gött kan ha.

Om jag skulle vara TS. Så skulle jag knappast bryr mig om dom skulle polisanmäla.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk

Jag har ännu inte fattat varför man har en hemlig fråga?

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde_mufc:

Var ju dock inte så att jag gav kontot direkt, utan jag härjade lite först, föreslog saker till hans tjejkompisar och skrev (enligt vissa) stötande kommentarer och statusuppdateringar.
Nä, jag var lite nojig igår (är trots allt dataintrång). Nu är allt frid och fröjd dock.

Du har ju gjort honom en tjänst. Nu sitter det i ryggmärgen på honom att skydda sig bättre. Han hade inte lärt sig om du bara gett tillbaka kontot.

Skrivet av MIFFo_BEast:

Jag har ännu inte fattat varför man har en hemlig fråga?

Same same.
På många av mina inte allt för gamla konton så består den hemliga frågan av "lösenord?", eller om det är något förbestämt valbart så är svaret oftast "籮ŁʥÃ3ᕕᔾԣ虏膽ා训ዮ8κ✃7W.
Finns det någon som har nycklar och säkerhetslås till sin ståldörr, men även en röstbox som öppnar dörren om man kan svara på vad man har för favoritfärg av röd eller blå (samt som kastar en i en avgrund om man råkar svara fel)?

Fast om det bara är ett tomt förråd eller dylikt så spelar det ingen roll. Typ facebook eller hotmail, vem tar sådant på allvar?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Massy:

Har man pizza som svar på hemlig fråga så förtjänar man det nästan. Förövrigt är bland annat hotmails system för återställning helt idiotisk(om dem inte ändrat något). Kommer ihåg en gång för något år sedan då en kompis precis blivit av med lösenord osv och skapade en ny mail. Jag och en annan kompis ger oss självklart direkt på att knäcka den hemliga frågan. 5 minuter senare hade vi inloggningen. Snacka om att kompis nummer 2 blev förvånad

Även fast man har "pizza" som hemlig fråga så blir det inte magiskt "okej" att utnyttja det även fast det är dumt ^^

Var min poäng iaf, hela grejen låter oseriös och man ska självklart vara seriös

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Livstids spöstraff i Norge.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com