Väldig rädd, frågor kring överklocking.

Permalänk
Medlem

Väldig rädd, frågor kring överklocking.

Hejsan alla

Nedanstående komponenter har fungerat fint, fint, med Windows 7 x64 sedan första gången jag slog på datorn. Allting var på default förutom mina minnens timings som jag ändrade till vad det stod på paketet (7-8-7-20).

Idag försökte överklocka min i7 2600K som sitter i ett Asus Sabertooth P67 Rev. B3 moderkort. Följer guiden nedan eftersom jag har aldrig överklockat förut.

Clunk.org.uk Sandy Bridge Overclocking Guide

Följer allting han skriver om till minsta detalj, ändrar ingenting som inte står där, men... Med hans Vcore så får jag BSOD, höjer jag Vcore till det som jag hade förut, 1.275~ (auto) så kommer jag upp i 4.0ghz med normala temperaturer. Dock så fick jag ett par blåskärm på vägen upp till 4.0ghz, är det normalt att man får blåskärm vid överklocking när vcoren är för låg?

Jag kan säga att vissa blåskärm skrämde livet ur mig, det stod något liknande som "The computer has encountered an unrecoverable hardware error" på en annan stod det "If this is the first time you have experienced this...". Jag kan säga att jag var så skraj att jag satte allt på default igen, allting.

Kan blåskärm när man överklockar cpun skada komponenterna, även om man följer guiden ovan, noggrant?

En annan sak, nu när jag startar CPU-Z (hände också vid första lyckade överklocking), om jag drar CPU-Z fönstret runt om på skrivbordet, då hackar fönstret till med nån millisekunds intervall, kan någon som har CPU-Z installerat, vara snäll och testa detta? Kan det vara så att jag har förstört något? Jag använder version 1.58 June 2011. Det jag dock märker är att fönstret hackar till när programmet refreshar värdena, märker att värdena refreshas med samma intervall.

http://www.cpuid.com/downloads/cpu-z/1.58-64bits-en.zip

Tack på förhand

//En skraj förstagångs överklockare :S

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 650D Mobo: Asus Sabertooth P67 Rev. B3 PSU: Corsair AX850 CPU: Intel i7 2600K CPU Kylare: Corsair H70 GFX:
Gigabyte GTX580 SoC Ram: Corsair Dominator 8GB @ 1600mhz SSD: OCZ Vertex II 120GB Trogen CRT användare! Upplösning:1280x1024 @ 85fps/hz Battlefield 3: 85fps/hz Inställingar: Ultra Kantutjämning: Allt av

Permalänk
Hedersmedlem

Att få bluescreen för att man hade för låg spänning ska inte kunna skada någonting. Skadorna kommer först när du har för hög spänning (som ger för höga temperaturer).

Vet inget om guiden du följer, men antar att den inte är officiell, så inga garantier lämnas ju. Garantin på processorn är också bruten i teorin.

Provade att dra runt mitt CPU-Z snabbt på skärmen, och kan meddela att samma små "lagg" när värdena uppdateras återfinns även hos mig. Det ska med andra ord vara så.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Det är svårt att ha sönder några komponenter så länge som man inte tokhöjer spänningen från första början. 1.275v är ingen som helst fara, precis som du skriver beror det troligtvis på att spänningen är för låg. Prova med att höja spänningen till 1.3 och, om det är stabilt, sedan sänka den gradvis tills dess du stöter på en till bluescreen. Vid det läget ökar du spänningen något och du bör ha hittat den lägsta möjliga spänningen för den klockfrekvensen.

Att du får blåskärm är alltså ingen egentlig fara utan endast en indikation på att någonting inte står rätt till. Det kan även innebära att en komponent är skadad/trasig men eftersom du inte gått högre än 1.275v tvivlar jag på att så är fallet.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

Ända sättet att skada datorn vid överklockning av processorn är egentligen om volten i taket och den ligger på för höga tempraturer(din har ett inbyggt skydd så datorn kommer dö om den når 98 grader).

Du kan inte skada andra komponenter i datorn när du överklockar heller.
Bluescreensen är bara för din processor "räknat fel" windows blir då ostabilt och stänger av sig själv, "hardware failure" medellanden beror endast på att windows inte kunde upprätthålla stabilliteten och stängs då av, då höjer du bara vcoren lite eller sänker multipeln!

Så kör på så länge du inte går över 1.5 vcore med din processor.

Lycka till!

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Medlem

Nu kan jag sova gott, tack så mycket alla! Pga CPU-Z fönstret, när det hackade till, var jag som mest skraj. Trodde jag hade förstör något.

Nu kan man pusta ut, tack igen.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 650D Mobo: Asus Sabertooth P67 Rev. B3 PSU: Corsair AX850 CPU: Intel i7 2600K CPU Kylare: Corsair H70 GFX:
Gigabyte GTX580 SoC Ram: Corsair Dominator 8GB @ 1600mhz SSD: OCZ Vertex II 120GB Trogen CRT användare! Upplösning:1280x1024 @ 85fps/hz Battlefield 3: 85fps/hz Inställingar: Ultra Kantutjämning: Allt av

Permalänk
Medlem

Haha, ganska kul läsning Har också varit sådär skitskraj pga att man inte har koll, och vet inte vad som händer. (Te.x när jag fick 2 FPS på ett CPU test som jag trodde var onormalt. Eller när jag tog ut ett RAM minne medan datorn var igång och den slog av sig 5-6 gånger i raken. Eller när min CPU var uppe på 98 Grader o den slog av sig, osv)

Så det är nog normalt, haha Har inte vågat mig på överklockning än, känner mig för nybörjare

Permalänk
Medlem

Se till att ha koll på dina cpu-temps nu bara... Speciellt om du klockar med originalkylaren!!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.