Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011

SSD hittas inte?

Har nyss installerat ny SSD, Crucial M4 64gb. In i datorn, sata och ström. hittar den i Bios men inte i Windows. Är det någon switch eller något man måste aktivera/avaktivera? Mycket tacksam för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollywood
Registrerad
Mar 2010

Du måste skapa en partition på den för att kunna se den i Windows

Detta gör du under disk management

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södermanland
Registrerad
Dec 2010

Alkolisera har jag för mig det heter... minns dock inte hur man gjorde det:S

League of Legends logic: Report my noobteam, you win because we got noobteam and not beacuse you are better.
CoD logics: We play Cod with cheats beacuse we still lose when cheating in BF3
Games overall logic: Anyone who has lower skills than yourself is a noob and everyone with better skills than yourself is a nolifer

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av partynikko:

Ok ska testa!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av partynikko:

Hittar inte Disk Management. Eller hursomhelst så har detta ett annat namn i Gigabytes BIOS. Ledsen har inte pysslat så mycket med Bios. Har Standard CMOS Features, därifrån är jag ganska osäker.

Åh, hittade det nu, i Windows. Hur "aktiverar" jag disken? Har hittat den under Disk Management.

Edit nr 2. Har två alternativ, "Convert to Dynamic Disk, och Convert to GPT disk, också förstås Properties. Och ja, jag har engelsk licens.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Dec 2004

Oavsett så är den enda meningen med att ha en SSD är att ha windows installerat på den så att sätta i den som sekundär disk och aktivera den lär inte göra dig någon nytta.

Jag hade gjort backup på nuvarande HDD och sedan formaterat den. Sedan kopplat SSD som primär och efter det installerat windows på den.

Det fanns en gång en båt...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Allexz:

Oavsett så är den enda meningen med att ha en SSD är att ha windows installerat på den så att sätta i den som sekundär disk och aktivera den lär inte göra dig någon nytta.

Jag hade gjort backup på nuvarande HDD och sedan formaterat den. Sedan kopplat SSD som primär och efter det installerat windows på den.

Den är tänkt som Windows disk. Men iom att jag har Windows redan installerat på HDD så jag tänkte att man kanske kunde först hitta disken i Windows sen i med Windowsskivan och helt enkelt installera om Windows på SSD:n och sen sätta SSD:n som första boot?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Dec 2004
Skrivet av zebra3:

Den är tänkt som Windows disk. Men iom att jag har Windows redan installerat på HDD så jag tänkte att man kanske kunde först hitta disken i Windows sen i med Windowsskivan och helt enkelt installera om Windows på SSD:n och sen sätta SSD:n som första boot?

Aha, nä det är inget man behöver oroa sig för, det finns en partitionshanterare i windows installern som är hyfsat hjälpsam så det är inget du behöver oroa dig för

Skulle dock inte rekommendera att ha windows installerat på båda på samma gång.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av TokigaSmurfeN:

Alkolisera har jag för mig det heter... minns dock inte hur man gjorde det:S

Nej det gör det då inte hehe.

Initiera > partitionera > formatera.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2004

Har du aktiverat AHCI i bios? du måste göra det om du ska köra med SSD. hoppas det hjälpte

[ MacBook Air (2011) 11,6¨ 1,6Ghz i5 128GB 4GB ]
[ Fractal Design Define R3, Vit | i7 950, 3.06GHz | GeForce GTX 470 SOC 1280MB | Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz | Corsair SSD Force 120GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 | Corsair AX 850W 80+ GOLD ]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Allexz:

Aha, nä det är inget man behöver oroa sig för, det finns en partitionshanterare i windows installern som är hyfsat hjälpsam så det är inget du behöver oroa dig för

Skulle dock inte rekommendera att ha windows installerat på båda på samma gång.

Så ser det ut när jag ska installera Windows. Så därför tänkte jag att när Windows väl hittat SSD:n så går det att välja det istället. Nu går det ju som sagt inte.

Bilden gick inte, nähäpp. http://imageshack.us/photo/my-images/546/windowsw.png/

EDIT: Hur gör jag härifrån? http://imageshack.us/photo/my-images/194/ssdbm.png/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Dec 2004
Skrivet av Toss:

Har du aktiverat AHCI i bios? du måste göra det om du ska köra med SSD. hoppas det hjälpte

Nix, AHCI är inget krav för SSD. Men det hjälper prestandan!

Skrivet av zebra3:

http://imageshack.us/f/546/windowsw.png/
Så ser det ut när jag ska installera Windows. Så därför tänkte jag att när Windows väl hittat SSD:n så går det att välja det istället. Nu går det ju som sagt inte.

Bilden gick inte, nähäpp. http://imageshack.us/photo/my-images/546/windowsw.png/

Sätt i windows skivan och starta om datorn istället för att göra det via windows.