Hur kopplar jag för att få 5.1 i spel och film dator->tv

Permalänk
Medlem

Hur kopplar jag för att få 5.1 i spel och film dator->tv

Just nu har jag kopplat enligt bilden och får ljudet via coaxial (SPIDF) från ljudkortet till recievern vilket gör att jag får 5.1 när jag kollar på filmer som är kodade med DTS eller DD. Spel som inte skickar DD eller DTS kan jag dock inte få ut 5.1 genom. Däremot ska mitt grafikkort HD6970 kunna leverera detta om jag fattat det hela rätt?
Min fråga är nu om jag kan ändra nån inställning så att ljudet skickas från grafikkortet istället för ljudkortet, vidare till tvn och sen in i receivern?
jag har tyvärr ingen HDMI ingång i receivern (Harman Kardon avr 230).

Visa signatur

I7 920 | Corsair H50 | ASUS P6T WS PROFESSIONAL |12GB (6x2048MB) 1600MHz XMS3 | Sapphire Radeon HD6950 2xDVI 2GB | 80gb intel 25x SSD| Fractal Design Refine R5 | Corsair tx650w

Permalänk

Enklaste lösningen är nog att använda de analoga ingångarna på recievern. Du borde kunna ha SPDIF anslutet parallellt och sedan växla beroende på källan. Alternativt skaffa ett ljudkort med DD live/DTS connect eller en ny reciever med HDMI.

Permalänk
Medlem

finns det nåt färdigt kabelkitt eller vad ska man köpa för kablar?

Visa signatur

I7 920 | Corsair H50 | ASUS P6T WS PROFESSIONAL |12GB (6x2048MB) 1600MHz XMS3 | Sapphire Radeon HD6950 2xDVI 2GB | 80gb intel 25x SSD| Fractal Design Refine R5 | Corsair tx650w

Permalänk

Köp vanlig 3,5 mm stereohane till 2 RCA, finns och köpa överallt. Du behöver tre sådana kablar.

Permalänk
Medlem

ok, tack!
vore skönt med tre sammankopplade kablar, har en tendens att bli ett nystan bakom min stereo..

Visa signatur

I7 920 | Corsair H50 | ASUS P6T WS PROFESSIONAL |12GB (6x2048MB) 1600MHz XMS3 | Sapphire Radeon HD6950 2xDVI 2GB | 80gb intel 25x SSD| Fractal Design Refine R5 | Corsair tx650w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kim:

ok, tack!
vore skönt med tre sammankopplade kablar, har en tendens att bli ett nystan bakom min stereo..

Köp en ny reciever då. 1 Sladd till varje grej - hdmi.