Foxconn ersätter arbetare med 1 miljon robotar de närmaste tre åren

Permalänk

tänk det företaget som får orden på 1 miljon robotar De bör ju behöva expandera kanske.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

tänk det företaget som får orden på 1 miljon robotar De bör ju behöva expandera kanske.

Foxconn lär ju bygga åtminstone delar till dem själva. Tänk att få uppgift att bygga en robot så att de kan sparka dig.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Skrivet av -=FULLMOON=-:

tänk det företaget som får orden på 1 miljon robotar De bör ju behöva expandera kanske.

Det är väll ABB´s Frida som det verkar handla om enligt de rykten som går. ABB är ju knappast dåliga på vad de gör.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

det blir hela tiden mer och mer människor och mindre och mindre jobb...intressant utveckling.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skooglund:

ICA lagret i Helsingborg är helautomatiserat.. dvs robotor som plockar alla varor till kund. Bara en tidsfråga innan alla ICA-lager är helautomatiserade. Det är flera hundra om inte tusen arbetstillfällen som går bort då.

Självscanning som finns i många affärer tar också bort arbete för oss..

Vi har redan robotar som opererar människor, utbildar barn i skolan osv (visst, inte i Sverige, än!)

Vi blir fler människor och vi automatiserar mer och mer. Undra hur der ser ut om 50 år. Bara ingenjörer som arbetar?

Njae. Till vissa del är lagret automatiskt.
En del (30% kanske?) av färsken är automatisk där robotar plockar SRS backar och sätter dem på dollys. Men det ska fortfarande en del pers till att sköta robotarna, samt ännu fler till att ställa varorna på rätt plats på utlastningen. Dessutom ska det folk till att mata in pallarna med varor i automationen också. Det som inte är i plastbackar plockas för hand.

Kolonial har en automatisk del också. Men med manuell stuvning. Dvs varorna till en order kommer på rullband och man packar dem i en bur.
Finns sedan folk som kör burarna på plats.
En del av det koloniala, som känsliga/tunga kollin plockas för hand.

Frukten är helt manuell.
Frysen har automatisk påfyllning av pallplatser med manuellt plock.

PS. Jag jobbar på lagret....

Skrivet av kabex:

Jag tvivlar starkt på att 1 robot = 1 anställd, så jag tror inte att det kommer sparkas 1 miljon människor på 3 år.

Kan nog tänka mig att det går åt flera robotar till ett arbetsmoment. Typ en robot som håller i kretskortet, en som löder, en som skruvar och en som håller i komponenterna. Å andra sidan kanske de jämnar ut sig då det mycket väl kan gå fyra gånger så snabbt och jobba 20timmar i dygnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Kan nog tänka mig att det går åt flera robotar till ett arbetsmoment. Typ en robot som håller i kretskortet, en som löder, en som skruvar och en som håller i komponenterna. Å andra sidan kanske de jämnar ut sig då det mycket väl kan gå fyra gånger så snabbt och jobba 20timmar i dygnet.

Mer än så. 4ggr hastigheten (minst) x 3ggr så lång effektiv arbetsdag = 12 gånger mer effektivitet per robot station än motsvarande anställd.

Permalänk
Medlem

Kina börjar bli lite dyrt, nästa hållplats för arbetskraftsintensiv produktion är Bangladesh, Burma, Pakistan etc. Sen har vi ju stora delar av afrika att ta av, enda som fattas där är infrastruktur och politisk stabilitet.

Permalänk
Skrivet av Ixos:

Mer än så. 4ggr hastigheten (minst) x 3ggr så lång effektiv arbetsdag = 12 gånger mer effektivitet per robot station än motsvarande anställd.

Tvivlar på att de jobbar 8h per dag vid Foxconn i Kina, skulle gissa på att det är närmare 15timmar per dag.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Skrivet av airhead:

Kina börjar bli lite dyrt, nästa hållplats för arbetskraftsintensiv produktion är Bangladesh, Burma, Pakistan etc. Sen har vi ju stora delar av afrika att ta av, enda som fattas där är infrastruktur och politisk stabilitet.

Snarare är det östra Kina som är för dyrt, därför pågår ett process där man bygger upp ny industrin i den mer underutvecklade västra delen. Kina har fördelen av att man har billig men också kunnig arbetskraft i stora mängder, samt att det råder en relativ politisk och ekonomisk stabilitet i landet. Flyttar man till nya låglöneländer får man stora kostnader för att utbilda människor att göra sånt som flera miljoner kineser kan från dag ett samt att politisk oro gör att man inte vet om fabriken fortfarande kommer existera nästa månad. Självklart kommer det ske en förflyttning av viss industri till de länder du nämner men Kina kommer fortsätta att vara världens fabrik ett bra tag till.

Permalänk
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Tvivlar på att de jobbar 8h per dag vid Foxconn i Kina, skulle gissa på att det är närmare 15timmar per dag.

Troligtvis inte 8timmar nej, åtminstone 12timmar iallafall. Men sedan är det ju fråga om effektiv arbetstid. En robot kan ju teoretiskt sett gå 24timmar per dag men sedan får man dra ifrån lite service och felfrekvenser och sådant. Men det blir nog ändå över 22tim/dygn. En människa är ju lite svårare att mäta men tänk på att man kanske sträcker på armarna, rätar på ryggen eller tar ett djupt andetag någon gång ibland och varje gång går det kanske fem sekunder. Sedan skulle jag nog nästan tro att de får någon kort paus för att sträcka på benen under arbetsdagen men det vet jag inte.

Sedan är det ju fråga om ifall det förekommer arbete nattetid. Sedan hur det ser ut med ledigt på söndagar och ifall man tar in deltidare när någon blir för sjuk för att arbeta vet jag inte heller. Sedan får man ju räkna in personalomsättning och den tid det tar att lära upp en ny anställd. Så i genomsnitt skulle jag tro att det försvinner ett par timmar i effektiv arbetstid.

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Medlem

Amen va fasen vi har så många miljoner människor på jorden som varken har mat eller rent vatten och så skaffar de robotar för alla jobb som en människa skulle kunna göra, Ge folket jobb för fasen!

Visa signatur

i5 7600K, GTX1060 6GB, 16GB RAM, 256+128GB SSD, Compaq Sleeper PC Chassi, Corsair Harpoon RGB, Biltema "gaming" tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av compaqo:

Amen va fasen vi har så många miljoner människor på jorden som varken har mat eller rent vatten och så skaffar de robotar för alla jobb som en människa skulle kunna göra, Ge folket jobb för fasen!

Problemet är att människorna som har dessa jobb tar livet av sig...

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem

Vad ska folk jobba med i framtiden egentligen, när robotarna börjar ta över mer och mer? Alla kan ju inte vara produktutvecklare...

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk

Automatisering

Jag arbetar själv i en väldigt automatiserad miljö. Och för alla personer som tror att det krävs ett flertal robotar för att göra en människas uppgift kan jag säga att ni har helt fel. I mitt fall gör den robot jag har "ansvar" för motsvarande 3 personers jobb för 10 år sedan. Detaljer läggs på fixturer osv av roboten själv, matas in i olika maskiner osv.. så visst robotar är framtidens melodi, och när den väl går så gnäller den inte eller behöver rast ^^ Kanske också värt att nämna, underhåll och programmering av en sådan robot är väldigt enkel. Har nog under 4 år sett sisdåär 3-4 st som varit defekta.

Visa signatur

Das Ideapad

Permalänk

Va tusan... Hittade detta på Aftonbladet (Ja, jag vet...) Men dom verkar tro att fabriken heter Foxconn och ägs utav Apple om man kollar på texten under bilden, i texten skriver dom dock att det är ett eget företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Hur många självmord kommer det begås när 1,2 miljoner personer förlorar sina jobb? Gissar på att där inte är så pass många nya jobb väntandes på dom....

Slår du ut det på en 10års period så kanske självmorden blir färre.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dispersion:

Visst är det bra för företaget och lite små"coolt" sådär... Men fortfarande synd om dom som tappar sina jobb och jag gissar på att det kommer hända mycket sånt här i framtiden

Skrivet av Gelantious:

Hur många självmord kommer det begås när 1,2 miljoner personer förlorar sina jobb? Gissar på att där inte är så pass många nya jobb väntandes på dom....

Skrivet av flashen:

Robotar som bygger robotar, here we go the end is near! ^^

Tråkigt för arbetarna

Skrivet av Toivo83:

från 10k -> 300k , snacka om arbetslösheten sköt i höjden då.
visserligen behövs det folk som sköter dessa 300.000 robotar men ändå.

Skrivet av Toivo83:

Folk kommer börja göra desperata handlingar när fler hamnar i "låg" siktet i sammhället.
visst kommer det finnas jobb här och där, men fler som är utan jobb ökar snabbare än dom som får jobb.

Det stod ju att det var stort behov av arbetskraft. Så de som förlorar sina jobb får nog lätt nya. Alla delar av världen har inte samma problem som sverige

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Skrivet av biorrith:

Njae. Till vissa del är lagret automatiskt.
En del (30% kanske?) av färsken är automatisk där robotar plockar SRS backar och sätter dem på dollys. Men det ska fortfarande en del pers till att sköta robotarna, samt ännu fler till att ställa varorna på rätt plats på utlastningen. Dessutom ska det folk till att mata in pallarna med varor i automationen också. Det som inte är i plastbackar plockas för hand.

Kolonial har en automatisk del också. Men med manuell stuvning. Dvs varorna till en order kommer på rullband och man packar dem i en bur.
Finns sedan folk som kör burarna på plats.
En del av det koloniala, som känsliga/tunga kollin plockas för hand.

Frukten är helt manuell.
Frysen har automatisk påfyllning av pallplatser med manuellt plock.

PS. Jag jobbar på lagret....

Hehe, förstår att du jobbar där. Jag själv jobbar på lagret i Kungälv
Har blivit lovad utav min chef att komma till er på en rundvandring, då mina kollegor har fått göra detta. Skall bli intressant att se.

De jag fick till mig var att allt var helautomatiserat, eller ja nästan iaf. Vissa saker som ej robotorna kan greppa (än).
Det kommer bli riktigt grymt när det rullar på för fulla muggar. Vilket jag förstår inte gör idag. Det är ju bara början

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk
Medlem

Underhåll, utveckling och installation av robotar kommer alla människor jobba med tillslut..! x'D

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Inaktiv

för er som undrar: En anställd på sådant band får ca. 2000 i månaden + sovplagts och mat och försäkring.

Angående robotarna så är de antagligen också made in china och jag gissar vilt på 10.000 för en enklare varriant. Kommer gå sönder lite då och då men kapar man 1 miljon arbetsplatser så har man nog råd att anställa några som fixar dessa. Dessa kostar heller inga 200USD per timme som någon galning skrev utan snarare 3-5000 i månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dispersion:

Visst är det bra för företaget och lite små"coolt" sådär... Men fortfarande synd om dom som tappar sina jobb och jag gissar på att det kommer hända mycket sånt här i framtiden

Liknande saker har hänt hela tiden enda sedan industriella revolutionen och det skulle inte förvåna om samma sak sades då också;)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vargaas:

Tycker det är bra att folk får undgå ett så monotont jobb. Dåligt dock att det är överbefolkat i Asien = Mindre kvalitativa Jobb.

Enligt nån teoretiker så borde mänskligheten sluta tänka på pengar, slå ihop sig till en världsstad och ge alla de dom vill ha(Jag vet lite kommunist-varning).
För då kan människan som ras utvecklas till ett annat plan eftersom vi får tid att filosofera mer och tänka på annat än matriella problem.

Då kanske man kan utvecklas till en mer uppfinningsrik och välutvecklad ras som i sin framtid kan utforska annan del av ett universum som ligger inte allt för långt bort.

Men Jaja, Det är en Teori.

Detta tycker jag med.

Skrivet av Lösbonde:

Bara för att det är fler människor betyder det verkligen inte att det blir mindre kvalitativa jobb, det är utbildningsnivån som sätter det taket. Varför utbildar sig folk? För att tjäna mer pengar.

Om du vill utveckla ett lands välfärd, så minskar du hindren för att studera samt ökar moroten till att studera. Sverige är ett prakt exempel på där hindren för att studera är i princip inga, (iaf inte efter högern höjde inkomst tillåten som student). Samtidigt som moroten för att jobba är nästintill borta.

Vilket leder till arbetslösa högutbildade.

Det är utav drömmen att skapa sig en förmögenhet som unga personer låser in sig i garaget och jobbar non-stop i månader, det är samma dröm som får forskare att ta fram nya mediciner/bilar/datorer etc. Om du vill att mänskligheten skall drivas framåt så måste det finnas en anledning till att vilja göra det, alla kan inte ha det lika bra.

Jo, alla kan ha det lika bra. Men först måste vi minska överbefolkningen.

Man kan ha andra mål än pengar

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av myslex:

Av att döma på bilderna ser det ju ut som världens kanske sämsta jobb, inte så konstigt då?

Du har nog inte jobbat så mycket och jag kan säga att det finns mycket sämre jobb än det där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av am0berg:

Tvekar på att dom på bilden ens kan löda..

Dom kan garanterat mer än dig iaf..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adchen:

Dom kan garanterat mer än dig iaf..

Haha okej.

Visa signatur

Komponenter
Chassi: Fractal Design Define R3 | MB: Asus P8P67 - Pro | CPU: Intel Core i5 2500K @ 4 | Noctua NH-D14 |
RAM: Corsair Vengeance 8GB 1600MHz Blå | GPU: Gigabyte GeForce GTX 460 | Ljud: Xonar Essence STX | PSU: Corsair AX 850W |

Permalänk
Medlem

Den här utvecklingen är oundviklig tror jag. Vi kommer få se mer av detta. De enda jobben som kommer erbjudas i framtiden är de som kräver en högre utbildning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Jo, alla kan ha det lika bra. Men först måste vi minska överbefolkningen.

Man kan ha andra mål än pengar

Det är bara att inse. Jorden är på tok för jävla överbefolkad. Människan lever på jordens resurser och när dem är slut ligger vi illa till.

Permalänk
Skrivet av biorrith:

Det är bara att inse. Jorden är på tok för jävla överbefolkad. Människan lever på jordens resurser och när dem är slut ligger vi illa till.

Korrekt. Det kommer bli bra jäkla jobbigt för framtidens människor om befolkningen ökar i samma takt som idag.

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazooka_tim:

Korrekt. Det kommer bli bra jäkla jobbigt för framtidens människor om befolkningen ökar i samma takt som idag.

Den bör plana ut när den "underutvecklade" delen av världens befolkning får bättre utbildning. I Afrika är ju ett stort problem religionen, dvs att katolska kyrkan lever kvar år 0, så inga kondomer etc får användas. Detta skapar ju även andra problem som snabbare HIV-spridning. Sverige i sig tror jag går back befolkningsmässigt, om man inte skulle räkna med invandringen.

http://www.tgdaily.com/general-sciences-features/57558-explos...

Permalänk

alla robotar kommer styras av Skynet har jag hört

Visa signatur

Intel i7 950 @ 3,00GHz | Radeon HD6950 @ 880MHz, 1375MHz | 12GB Dominator DHX+ 1600MHz | 1TB Western Digital Caviar Black 64MB cache 7200RPM | 500GB Wester Digital 8MB cache 7200RPM | 500GB Hitachi 16MB cache 7200RPM | Fractal Design R3 | Fractal Design Newton 1000W | CoolIT E.C.O