Permalänk
Medlem

HTPC för spel - Hårdvara?

Håller på att fundera ut hårdvaran till min HTPC.
Jag kommer även spela en del spel från min HTPC vilket gör att jag har krav på ett bättre grafikkort än vad en inbyggt klarar av. Atom/Fusion är därmed uteslutet.

Har knaprat ihop följande kundvagn: http://www.inet.se/kundvagn/visa/653388/2011-07-24

Är dock väldigt osäker vilket grafikkort jag ska välja. Antingen http://www.inet.se/artikel/5409189/xfx-radeon-hd6790-1gb eller http://www.inet.se/artikel/5409272/xfx-radeon-hd6770-1gb - Vilket skulle ni föreslå och varför?

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk

Har du kollat så att det får plats fullstora grafikkort i chassit?

Kan vara smart att välja ett kort med en kylare som blåser ut den varma luften ut ur chassit. Eftersom htpc chassin inte alltid har optimal kylning.

Jag skulle valt de kortet som är svalast.

Permalänk
Medlem

Du får in grafikkort som max är 24,5cm långa i ett antec fusion chassi och lite beroende på hur strömkontakten sitter på kortet måste det vara lite kortare pga plåten runt hårddiskburen. Det finns runt 1cm plats över kortet är det högre så går inte locket på.

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk
Avstängd

Tycker du borde köpa ett 6870 för att få någon sorts prestanda i spel... Ett 6770 motsvarar 5670 vilket knappast är prestandamonster ens för HPTC bruk. Ett begagnat grafikkort skulle du enkelt kunna hitta som är betydligt mer prisvärt, ett 5770 säljs väl för runt 700kr, det räcker för att få ok prestanda också..

Permalänk
Medlem

Har kollat runt ordenligt på detta nu och ett grafikkort som skulle prestera hyfsat bra samt få plats i ett antec fusion remote-chassi är XFX Radeon HD6850 Black Edition.

Det är 23.5 x 11.12 x 3.81 (cm) och bör därför klara sig på längden och efter vad jag har förstått även på höjden.
Tyvärr är ett 6870 för stort samt att jag hittar inga begagnade 5770 till salu i skrivandets stund varken på Blocket eller Tradera

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Avstängd

Jag tror du kommer bli nöjd med ett 6850, det ger hyfsad prestanda det också

Permalänk
Medlem

Räcker inte ett HD6850 då? annars får du ta fram dremeln och kapa bort en bit av hdd buren.

Har en noctua c12p se14 i mitt fusion och den är 11,4cm hög och det är ca 1-2mm utrymme kvar tills toppen av locket när det är på.

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk
Permalänk

För typ 300kr till kan du få dubbelt så mycket ram. Om du har råd skulle jag rekommendera det. Annars ser det bra ut.

Permalänk
Medlem

Jag ser dock inte meningen med att ha ett itx moderkort i ett så stort chassi med plats för matx.

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tornado2251:

För typ 300kr till kan du få dubbelt så mycket ram. Om du har råd skulle jag rekommendera det. Annars ser det bra ut.

Minnen är inte direkt dyrt på marknaden längre. Dessutom är det enkelt att slänga på en sticka till efteråt om jag känner behov för det.
Men tills en början tror jag att jag klarar mig bra med 4GB.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Jag har Antec fusion remote black och kör detta kort i min HTPC: http://www.inet.se/artikel/5409213/gigabyte-geforce-gtx-560-1...

Det får precis plats på höjd, men inte en millimeter till godo, på längden skulle det teoretiskt få plats 1-2 cm till, men kabeldragningen skulle vara extremt svår att få till, finns nämligen ett hål för kablarna i plåten till hårddiskutrymmet där.

Det hörs inte utanför chassit ens i load. Sen undrar jag vilken upplösning du kommer spela i, min projektor stödjer bara 720p, och spelar man i 720p blir processorn du valt en stor flaskhals. Jag hade först en AMD x2 250 men fick dålig FPS även när jag skaffade mitt nya grafikkort, köpte då en i5 2500K och det blev bättre, blev ännu bättre när denna överklockades.

Just nu kör jag ett P8P67-m moderkort med en i5 2500K processor samt ovanstående grafikkort, driver allt med ett fractal design 650W nätagg. Chassifläktarna är bytta mot 2 st Nexus real silent fläktar och processorfläkten är en Scythe Shruiken Rev.B. Slängde även in min gamla SSD i den.

Denna dater hörs inte alls från soffan ens i load, lägger man huvudet bredvid chassit hör man ett sus från luft som flyttas.

Temperaturen för processorn som har fått sitt turboläge överklockat till 4.2 Ghz ligger i IDLE < 30 grader, i load från spel ligger den <50 grader. Då är fläktschemat inställt på "Silent" och den hörs inte alls. Grafikkortstemperaturen ligger vid lätt spelande runt 40 grader.

Här är en review av det grafikkortet: http://www.overclockersclub.com/reviews/gigabyte_gtx560_oc/

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Jag har Antec fusion remote black och kör detta kort i min HTPC: http://www.inet.se/artikel/5409213/gigabyte-geforce-gtx-560-1...

Det får precis plats på höjd, men inte en millimeter till godo, på längden skulle det teoretiskt få plats 1-2 cm till, men kabeldragningen skulle vara extremt svår att få till, finns nämligen ett hål för kablarna i plåten till hårddiskutrymmet där.

Det hörs inte utanför chassit ens i load. Sen undrar jag vilken upplösning du kommer spela i, min projektor stödjer bara 720p, och spelar man i 720p blir processorn du valt en stor flaskhals. Jag hade först en AMD x2 250 men fick dålig FPS även när jag skaffade mitt nya grafikkort, köpte då en i5 2500K och det blev bättre, blev ännu bättre när denna överklockades.

Just nu kör jag ett P8P67-m moderkort med en i5 2500K processor samt ovanstående grafikkort, driver allt med ett fractal design 650W nätagg. Chassifläktarna är bytta mot 2 st Nexus real silent fläktar och processorfläkten är en Scythe Shruiken Rev.B. Slängde även in min gamla SSD i den.

Denna dater hörs inte alls från soffan ens i load, lägger man huvudet bredvid chassit hör man ett sus från luft som flyttas.

Temperaturen för processorn som har fått sitt turboläge överklockat till 4.2 Ghz ligger i IDLE < 30 grader, i load från spel ligger den <50 grader. Då är fläktschemat inställt på "Silent" och den hörs inte alls. Grafikkortstemperaturen ligger vid lätt spelande runt 40 grader.

Här är en review av det grafikkortet: http://www.overclockersclub.com/reviews/gigabyte_gtx560_oc/

Tjo, Derox!

Intressant läsning och väldigt bra input.
Jag analyserat chassit länge och väl och sökt information om det. Det blir ett Radeon HD6850 och det ska passa, men det blir verkligen tight. Jag har märkt att kabelhålen just för nätagget inte är det bäst lämpliga men jag har sett på bilder att det finns utrymme att göra egna hål vid HD-buren för att dra dem en annan väg.

Lite oklart vilken upplösning jag kommer att spela i. Men film kommer krämas på i 1080i men där kommer grafikkortet göra jobbet med dxva.
Det blir inga extrema spel som kommer köras. För det mesta äventyrsspel och "konsol"-anpassade som NHL och liknande. Vi får se hur mycket flaskhals processorn blir. Har läst om många som talat väl om den samt har klockat upp den ganska rejält. En kille berättade även att han lirar Crysis 2, Assasins Creed Brotherhood och Bad Company 2 i 1680x1050 med denna processorn på "high details". Och detta är ganska extrema spel och långt över mitt ändamål i spelväg.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poison:

Tjo, Derox!

Intressant läsning och väldigt bra input.
Jag analyserat chassit länge och väl och sökt information om det. Det blir ett Radeon HD6850 och det ska passa, men det blir verkligen tight. Jag har märkt att kabelhålen just för nätagget inte är det bäst lämpliga men jag har sett på bilder att det finns utrymme att göra egna hål vid HD-buren för att dra dem en annan väg.

Lite oklart vilken upplösning jag kommer att spela i. Men film kommer krämas på i 1080i men där kommer grafikkortet göra jobbet med dxva.
Det blir inga extrema spel som kommer köras. För det mesta äventyrsspel och "konsol"-anpassade som NHL och liknande. Vi får se hur mycket flaskhals processorn blir. Har läst om många som talat väl om den samt har klockat upp den ganska rejält. En kille berättade även att han lirar Crysis 2, Assasins Creed Brotherhood och Bad Company 2 i 1680x1050 med denna processorn på "high details". Och detta är ganska extrema spel och långt över mitt ändamål i spelväg.

Okej, jag kan säga att min processor flaskhalsade massor vid spel som CS:S och Garry's Mod. FPS drop ned till 25 var inte ovanligt oavsett vilka grafikinställningar jag tog. Det försvann så fort jag bytte moderkort och processor.

Det viktiga med grafikkort är att det är tyst, så köp ett med en där tillverkaren bytt ut fläkten från standard. Detsamma gäller processorfläkten, standard AMD låter som en jetmotor. Där tipsar jag om en Scythe Shuriken Rev B, den är liten så den tar inte upp för mycket plats i lådan men fungerar riktigt bra och tyst.

Jag ser även att du valt ett MSI 760GM-E51 som moderkort, gör inte det. Jag valde det kortet och det är TOTALT värdelöst. Dåliga inställningar i BIOS, tar lång tid att starta med för mycket USB saker inkopplade, svårt med kabeldragningen i det Antec fusion remote chassit. Att den hade vinklade SATA-portar gjorde att de är extremt svåra att få in i det chassit. Det är värt att spendera lite mer och ta ett Asus, jag gjorde det när jag uppgraderade processorn och där är det en stor skillnad.

Jag vill bara ge lite råd utifrån de "misstag" jag ansåg mig göra med min HTPC. Den var inte tänkt att spelas på först, så fort jag skulle börja spela blev jag dock missnöjd att jag hade varit så snål innan och tagit ett billigt moderkort och processor. Och då är jag ingen FPS freak, jag har spelat de senaste 2 åren på en Macbook Pro 13", så jag är van vid allt på lägsta. Det är däremot en klar skillnad i hastighet på mycket.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Okej, jag kan säga att min processor flaskhalsade massor vid spel som CS:S och Garry's Mod. FPS drop ned till 25 var inte ovanligt oavsett vilka grafikinställningar jag tog. Det försvann så fort jag bytte moderkort och processor.

Det viktiga med grafikkort är att det är tyst, så köp ett med en där tillverkaren bytt ut fläkten från standard. Detsamma gäller processorfläkten, standard AMD låter som en jetmotor. Där tipsar jag om en Scythe Shuriken Rev B, den är liten så den tar inte upp för mycket plats i lådan men fungerar riktigt bra och tyst.

Jag ser även att du valt ett MSI 760GM-E51 som moderkort, gör inte det. Jag valde det kortet och det är TOTALT värdelöst. Dåliga inställningar i BIOS, tar lång tid att starta med för mycket USB saker inkopplade, svårt med kabeldragningen i det Antec fusion remote chassit. Att den hade vinklade SATA-portar gjorde att de är extremt svåra att få in i det chassit. Det är värt att spendera lite mer och ta ett Asus, jag gjorde det när jag uppgraderade processorn och där är det en stor skillnad.

Jag vill bara ge lite råd utifrån de "misstag" jag ansåg mig göra med min HTPC. Den var inte tänkt att spelas på först, så fort jag skulle börja spela blev jag dock missnöjd att jag hade varit så snål innan och tagit ett billigt moderkort och processor. Och då är jag ingen FPS freak, jag har spelat de senaste 2 åren på en Macbook Pro 13", så jag är van vid allt på lägsta. Det är däremot en klar skillnad i hastighet på mycket.

Vi får helt enkelt se hur det presterar med denna processorn (har redan beställt). I ditt fall bytte du även moderkort i samband med processorbytet, om det även kan ha gjort skillnad.

Grafikkortet blev ett XFX Radeon HD6850 BE 1GB. Vågar inte svara på hur tyst detta är men annars blir det att lägga till ett Arctic Cooling Accelero Xtreme Plus. Har detta i min stationära dator och det är sjukligt tyst. Dock en fråga om det får plats i detta chassi, men vi får se hur stockkylningen till detta kortet är först. Scythe Shuriken är också ett alternativ som kan vara värt att fundera på om det låter för högt.

Moderkortet blev ett MSI GF615M-P33 i slutändan.
Jag hade gärna valt ett ASUS-moderkort men dessvärre hade Inet inget utbud av dessa för AM3 i mATX-format. P33:an höll det kravet jag behövde utan att bli för dyrt också.

Som alltid så får man det man betalar för. I mitt fall försöker jag hålla budgeten stabil ihop med prestandan. Mer pengar, mer prestanda. Men samtidigt måste jag försöka utvärdera hur mycket prestanda jag egentligen behöver för mitt ändamål. Det känns dumt att överprestera samtidigt som budgeten kan springa iväg. Men jag känner att jag har landat på ett ganska bra pris ändå - prestandan får jag helt enkelt utvärdera när jag fått igång allt.

Oavsett vilket uppskattar jag verkligen din feedback och input. Det är alltid bra att få en andra åsikt, speciellt en kritisk sådan då det får en mer att tänka på.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Jag tvivlar på att accelero passar då den är 290 mm lång.

Även värt att notera att moderkort med vinklade sata kontakter är ett problem i fusion chassit. Msi brädan är dock bara 24,4x20cm och inte 24,4x24,4cm som den största storleken för matx är.

Med en fullstor matx bräda så finns det knappt med utrymme att få i sata kontakten om dom är vinklade pga plåten till hdd buren

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk
Medlem

Kör inte alltför stor skillnad i mitt system mot ditt bygge. Kan säga att antec chassit sväljer rätt stora prylar. Bra kylning med dubbla 120 fläktar. Men ett tips om du kan lägga på några hundralappar är att välja en anna processor, kan rekomendera Phenom II 955, den kommer ge dig mycket med kräm.
http://www.inet.se/artikel/5308645/amd-phenom-ii-x4-955-3-2gh...
Angående grafik kort så tänk på att det kan sticka upp max 13CM från sockeln annars får du inte på locket.

edit
Ljudmässigt så kommer det inte låta nå mer av burken om du tar en 7200varv's disk heller. Kan vara värt det när du ska packa upp filmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vendin:

Kör inte alltför stor skillnad i mitt system mot ditt bygge. Kan säga att antec chassit sväljer rätt stora prylar. Bra kylning med dubbla 120 fläktar. Men ett tips om du kan lägga på några hundralappar är att välja en anna processor, kan rekomendera Phenom II 955, den kommer ge dig mycket med kräm.
http://www.inet.se/artikel/5308645/amd-phenom-ii-x4-955-3-2gh...
Angående grafik kort så tänk på att det kan sticka upp max 13CM från sockeln annars får du inte på locket.

edit
Ljudmässigt så kommer det inte låta nå mer av burken om du tar en 7200varv's disk heller. Kan vara värt det när du ska packa upp filmer

Tack för feedback. Har dock redan beställt och fått mina varor. Blev därför AMD Athlon2 X2 260.
Har inte byggt ihop allt ännu men har mätt på grafikkortet och det passar utan problem.

Filmerna ligger på en filserver och kommer köras över nätverket. Anledningen till att det blev den disken var att den var det billigaste alternativet på Inet samt att det är en EcoGreen

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"