Vilka program ska man ha och inte ha på en SSD?

Permalänk
Medlem

Vilka program ska man ha och inte ha på en SSD?

Ja ska snart beställa min första dator med en SSD och då har jag lite frågor angående program. Jag har läst att det är inte bra för SSDn att man har program som gör småskrivningar hela tiden. Därför blir jag lite osäker på vad man ska installera?
Jag tänker mest på webläsare, spotify, steam(fast med spelen på en mekanisk hårddisk), videospelare mm.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bara rakt av att ignorera det du läst där. Moderna SSDs har inga som helst problem med småskrivningar; det är 3+ år gammla Indilix (före Sandforce tiden) baserade enheter som haft problem med konstanta små skrivningar.

Vid den tiden som de flesta började höra talas om SSDs, dog dessa ut från marknaden. Däremot så kvarstår tyvär en del tips och råd från den tiden som inte längre gäller.

Permalänk
Medlem

Ok men det låter bra då behöver jag inte oroa mig.

Visa signatur
Permalänk
Antielefant
Skrivet av J0hAnN48:

Ja ska snart beställa min första dator med en SSD och då har jag lite frågor angående program. Jag har läst att det är inte bra för SSDn att man har program som gör småskrivningar hela tiden. Därför blir jag lite osäker på vad man ska installera?
Jag tänker mest på webläsare, spotify, steam(fast med spelen på en mekanisk hårddisk), videospelare mm.

Steams spel läggs på den disk där Steam installeras, så har du många Steam-spel och vill ha alla installerade... installera Steam på en annan disk.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Steams spel läggs på den disk där Steam installeras, så har du många Steam-spel och vill ha alla installerade... installera Steam på en annan disk.

Nej man kan t.ex installera programvaran steam på C och välj att ha spelfilerna på D.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av J0hAnN48:

Nej man kan t.ex installera programvaran steam på C och välj att ha spelfilerna på D.

Fast då tjänar man ju ändå inget på det.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Fast då tjänar man ju ändå inget på det.

Steam startar ju snabbare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Fast då tjänar man ju ändå inget på det.

De flesta brukar prioritera annat över laddningstider i spel beroende på hur stor SSD man har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMan:

Steam startar ju snabbare...

Visst är det så men då inloggningen är den som tar mest tid när man först startar steam så blir det ändå försumbar ökning med SSD.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Visst är det så men då inloggningen är den som tar mest tid när man först startar steam så blir det ändå försumbar ökning med SSD.

Måhända. Men storleken blir ju också försumbar (ännu mer så enligt mig) så varför inte?

Permalänk
Medlem

Jo jag tänkte just på uppstarten utav Steam.
Men tänkte också, att minecraft skulle väl fungera bra på en SSD eller?

Visa signatur