Asus F1A75-I Deluxe tar Mini ITX till AMD A-serien "Llano"

Permalänk
Melding Plague

Asus F1A75-I Deluxe tar Mini ITX till AMD A-serien "Llano"

Trots att AMD A-serien ofta framförs som ett ypperligt alternativ i HTPC-datorer råder det brist på moderkort Mini ITX-storlek. Asus planerar att rätta till problemet med nya F1A75-I Deluxe.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det var VERKLIGEN på tiden! Den rätta formfaktorn för Llano.

Permalänk
Medlem

Trevligt. Nu är bara frågan om man får mITX till Bulldozer också, eller om det blir som med AM3 igen...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Vad man vill ha!
Dock väntar man lite till tills Bulldozer kommer till FM sockeln för lite bättre prestanda. Men det blir nästa år då.

Permalänk

Perfektare än Fusion?

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk

Äntligen något jag kan bygga en dator till farmor med

Permalänk

Gud vad coolt det hade varit att bygga ett monster på det moderkortet *dreglar*

Permalänk
Medlem

llano å mini-itx är ju som gjorda för varandra

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Constant3831:

Gud vad coolt det hade varit att bygga ett monster på det moderkortet *dreglar*

Precis. Som jag sa ovan, bara det kommer mITX modeller som stödjer det, så som Intel verkar ha...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Constant3831:

Gud vad coolt det hade varit att bygga ett monster på det moderkortet *dreglar*

Fy fan för att bygga m-itx system xD Kabeldragning är ett helvete

---

den skulle jag kunna tänka mig för en HTPC/ Source-spel dator vid 42-tummarn

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Jag har inte riktigt haft koll på läget sista tiden, men är det fortfarande problem med AMD och Linux? Känns ganska B att bygga en HTPC och slänga in windows för att det fungerar sämre med AMD än Intel (om det nu är så).

Permalänk
Medlem

Äntligen!

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

Med passiv kylning menas väll knappast att processorn ska kylas passivs som i tex Asus E35M1-I Deluxe? Utan man syftar på att moderkortet kylls passivt?

Annars vore det perfekt för en ljudlös kraftfull HTPC som klarar vissa spel!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nikke86:

Med passiv kylning menas väll knappast att processorn ska kylas passivs som i tex Asus E35M1-I Deluxe? Utan man syftar på att moderkortet kylls passivt?

Annars vore det perfekt för en ljudlös kraftfull HTPC som klarar vissa spel!

Det sitter ingen processor i moderkortet på bilden så om denna bild visar kortet som det kommer se ut så tvivlar jag starkt på att processorn klarar sig utan fläkt. Tror inte kylaren som kommer till prollen kommer vara något moster direkt så att denna skulle klara sig passivt tror jag knappast.

Men man kan ju alltid köpa till en ordentlig passiv kylare till processorn.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det sitter ingen processor i moderkortet på bilden så om denna bild visar kortet som det kommer se ut så tvivlar jag starkt på att processorn klarar sig utan fläkt. Tror inte kylaren som kommer till prollen kommer vara något moster direkt så att denna skulle klara sig passivt tror jag knappast.

Men man kan ju alltid köpa till en ordentlig passiv kylare till processorn.

Jo men då försvinner lite poängen med m-ITX om man ska sätter på en monsterkylare som klarar kylningen passivt. Hade tänkt mig att stoppa in kortet i M350 Universal chassi ( http://mini-itx.se/m350universalchassi-p-133.html ). Detta kan bli något svårt med en stor kylare...men skam den som ger sig!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nikke86:

Jo men då försvinner lite poängen med m-ITX om man ska sätter på en monsterkylare som klarar kylningen passivt. Hade tänkt mig att stoppa in kortet i M350 Universal chassi ( http://mini-itx.se/m350universalchassi-p-133.html ). Detta kan bli något svårt med en stor kylare...men skam den som ger sig!

i know, i know. ;/

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markthegreat:

Perfektare än Fusion?

Det här är fusion?

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Nej detta är llano.

Blir detta samt ett litet chassi typ isk 300 alt isk 100 som surf samt lättare lan dator där man fortfarande lirar aoe II/III samt colin 2..

Vet någon om alla processor kylare som passar amd3 även passar llano?? ser ut att vara liknande har nämligen en big shuriken liggandes skulle vara toppen att använda den ev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mini_ice:

Nej detta är llano.

Blir detta samt ett litet chassi typ isk 300 alt isk 100 som surf samt lättare lan dator där man fortfarande lirar aoe II/III samt colin 2..

Vet någon om alla processor kylare som passar amd3 även passar llano?? ser ut att vara liknande har nämligen en big shuriken liggandes skulle vara toppen att använda den ev.

Llano = Fusion

Fusion är AMD's konceptnamn för APU'er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abb313j:

Llano = Fusion

Fusion är AMD's konceptnamn för APU'er.

Så beteckningen på detta ska alltså vara E-350 ??? Så det blir Fusion E-350 samt fusion Llano?? eller är jag fortfarande fel ute???

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=805736

Permalänk
Geeks
SweClockers

Uppdaterat med pris.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Usch vad tråkigt att de fortfarande inte har fattat att folk vill ha lite avstånd mellan CPU och PCIe.
Detta kort faller ju bort och man vill ha en vettig kylare tilslammans med ett lite kraftigare grafiikkort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mini_ice:

Så beteckningen på detta ska alltså vara E-350 ??? Så det blir Fusion E-350 samt fusion Llano?? eller är jag fortfarande fel ute???

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=805736

AMD's APU'er går under konceptnamnet fusion. APU'er är när CPU och GPU ligger på samma krets. För närvarande finns det tre serier med APU'er (Ontario, Zacate och Llano).

Permalänk
Medlem

Trevligt att se mITX, helt klart den rätta storleken till Llano. Men som det skrivits tidigare funkar väl inte grafikkretsen så bra till Linux vilket är väldigt synd.

Skrivet av borz:

Usch vad tråkigt att de fortfarande inte har fattat att folk vill ha lite avstånd mellan CPU och PCIe.
Detta kort faller ju bort och man vill ha en vettig kylare tilslammans med ett lite kraftigare grafiikkort!

Tänkte också på det, mycket synd. Tidigare AM3-mITX har haft ganska bra med plats mellan sockel och PCIe (ok, det har totalt funnits 2-3st också), men de flesta kort till Intelsocklar och nu detta är på tok för nära tycker jag också.

Skrivet av Mini_ice:

Vet någon om alla processor kylare som passar amd3 även passar llano?? ser ut att vara liknande har nämligen en big shuriken liggandes skulle vara toppen att använda den ev.

Ja, alla AM2, AM2+, AM3, AM3+ -kylare passar på FM1-sockeln. Samma håldelning och plastramen är bara kapad lite.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Inaktiv

Trevligt att mITX-kort redan börjar komma ut.

Skrivet av borz:

Usch vad tråkigt att de fortfarande inte har fattat att folk vill ha lite avstånd mellan CPU och PCIe.
Detta kort faller ju bort och man vill ha en vettig kylare tilslammans med ett lite kraftigare grafiikkort!

Om chassit tillåter så går ju alltid slutna vattenkylningspaket att använda. Corsair H60 exempelvis. Då gör det ju inte så mycket att sockeln sitter så pass nära PCI-e kortplatsen. Dessa kylare är ju kylmässigt i nivå med de bättre/bästa luftkylarna så det blir ju ett hyffsat vettigt alternativ.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anders190:

Trevligt att mITX-kort redan börjar komma ut.

Om chassit tillåter så går ju alltid slutna vattenkylningspaket att använda. Corsair H60 exempelvis. Då gör det ju inte så mycket att sockeln sitter så pass nära PCI-e kortplatsen. Dessa kylare är ju kylmässigt i nivå med de bättre/bästa luftkylarna så det blir ju ett hyffsat vettigt alternativ.

Låter dock mer än en vanlig luftkylare..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cider123:

Låter dock mer än en vanlig luftkylare..

Stoppar man in ett "kraftigare grafikkort" som inlägget jag citerade nämner så kommer ju även grafikkortet att låta. Men visst, pumpen låter ju en del även den och blir ju definitivt ointressant i ett bygge med krav på att vara tyst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Trevligt att mITX-kort redan börjar komma ut.

Om chassit tillåter så går ju alltid slutna vattenkylningspaket att använda. Corsair H60 exempelvis. Då gör det ju inte så mycket att sockeln sitter så pass nära PCI-e kortplatsen. Dessa kylare är ju kylmässigt i nivå med de bättre/bästa luftkylarna så det blir ju ett hyffsat vettigt alternativ.

Jepp, vilken tur att de finns

Permalänk
Medlem

ASRock har sin mini-itx modell ute på sin hemsida, dock verkar det inte heller vara ute i butik ännu... Men de var före Asus med att ha det uppe som produkt på hemsidan iaf.

http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=A75M-ITX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av skewgen:

ASRock har sin mini-itx modell ute på sin hemsida, dock verkar det inte heller vara ute i butik ännu... Men de var före Asus med att ha det uppe som produkt på hemsidan iaf.

http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=A75M-ITX

Betydligt trevligare sockelplacering jämfört med Asus modell även om minnessocklarna sitter lite väl nära. Går ju att lösa med normalhöga minnen förhoppningsvis.