överlastning av disk? (torrent)

Permalänk

överlastning av disk? (torrent)

Jag har provat öka cache men verkar som att min wd green inte hänger med. Är ända lösningen att köra ssd som mellanlagring?

Visa signatur

Main: Phanteks Evolv Enthoo | I5 5675c | Asus Z97m-plus | CORSAIR Vengance 32 Gb | Samsung 850 Evo 500Gb | Corsair RM750X | Noctua NH-14D | ASUS GeForce GTX 980 Ti Strix DCIII
HTPC: Fractal R3 Array | H87-plus |I3 4130 | Samsung 840 Evo 120 | WD 2TB Green *2 | WD 4TB Red *2
HTPC2: Intel D34010WYKH | Intel 320 40gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cookie_monster:

Jag har provat öka cache men verkar som att min wd green inte hänger med. Är ända lösningen att köra ssd som mellanlagring?

Vilket torrentprogram och vilka inställningar för cachen?

Permalänk

bittorent och 5xxmb

Visa signatur

Main: Phanteks Evolv Enthoo | I5 5675c | Asus Z97m-plus | CORSAIR Vengance 32 Gb | Samsung 850 Evo 500Gb | Corsair RM750X | Noctua NH-14D | ASUS GeForce GTX 980 Ti Strix DCIII
HTPC: Fractal R3 Array | H87-plus |I3 4130 | Samsung 840 Evo 120 | WD 2TB Green *2 | WD 4TB Red *2
HTPC2: Intel D34010WYKH | Intel 320 40gb |

Permalänk
Medlem

Har ingen koll på hur inställningarna ser ut i det programmet, men rent generellt så bör man se till att programmet reserverar plats i förväg för filer som laddas ner så slipper man att dom fragmenteras och se till att defragmentera disken lite då och då.

Permalänk
Avstängd

jag har med en wd green disk 1000gb och i utorrent kör jag cashe på 256 då går det då hur bra som helst med 100mbit ner samtidigt som ul
kan t.o.m köra 1080 klipp på samma gång utan disken muppar

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Förresten, om du inte har ahci aktiverat i bios så gör det, ncq borde underlätta för disken att hantera många små parallella operationer.

Permalänk
Medlem

Exakt samma sak blir det för mig. Hjälper inte att jag höjjer diskcahen på max i uttorent (1800) utorrent hänger sig hela tiden när jag maxar 100/10 linan. WD disken verkar helt enkelt vara alldeles för slö. Har även en gammal Seagate 5900 rpm som funkar alldeles utmärkt vad gäller ovanstående problem. Men det kan jag inte säga om min nya WD 2TB Green disk tyvärr. Samma sak när det kommer till uppackning och flyttning av filer. Känns mer som en gammal IDE disk än en ny Sata 6. Har kollat om disken går i pio mode istf sata, men det gör den inte.

Denna disk är det: https://www.inet.se/artikel/4303985/2tb-western-digital-cavia...

Visa signatur

CPU: Intel 13700K GPU: Asus Geforce RTX 4090 TUF RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600MHz CL36 Moderkort: ASUS Prime Z790-A WIFI PSU: Corsair RM1000x Shift SSD: WD Black SN850X 2TB Gen 4 Chassi: Fractal Design Define 7 Skärm: Samsung QN95B 75"

Permalänk
Medlem

luden kör du xp?

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Win 7 64bit

Visa signatur

CPU: Intel 13700K GPU: Asus Geforce RTX 4090 TUF RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600MHz CL36 Moderkort: ASUS Prime Z790-A WIFI PSU: Corsair RM1000x Shift SSD: WD Black SN850X 2TB Gen 4 Chassi: Fractal Design Define 7 Skärm: Samsung QN95B 75"

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[Luden:

Piscaba;11224917']Exakt samma sak blir det för mig. Hjälper inte att jag höjjer diskcahen på max i uttorent (1800) utorrent hänger sig hela tiden när jag maxar 100/10 linan. WD disken verkar helt enkelt vara alldeles för slö. Har även en gammal Seagate 5900 rpm som funkar alldeles utmärkt vad gäller ovanstående problem. Men det kan jag inte säga om min nya WD 2TB Green disk tyvärr. Samma sak när det kommer till uppackning och flyttning av filer. Känns mer som en gammal IDE disk än en ny Sata 6. Har kollat om disken går i pio mode istf sata, men det gör den inte.

Denna disk är det: https://www.inet.se/artikel/4303985/2tb-western-digital-cavia...

Se till att "För-allokera alla filer" är förkryssat i "allmänt" (inställningar)

Under avancerat -> diskcache

Bocka av "minska minnesåtgång när cachen inte används"
Bocka av "Skriv färdiga delar omedelbart"

Resten kan man experimentera med.

Se också till att defragmentera disken då och då, plus att aktivera ahci i bios och det inte redan är gjort (kan behöva ändra i registret först...).

Permalänk
Medlem

AHCI har jag inte aktiverat i bios då jag inte har nån SSD. Trodde att det bara var nödvändigt om man har en SSD. Vågar man ändra det i bios i efterhand tro. Eller finns risken att man får blåskärm samt att datorn inte vill starta nåt mer? Vet att det kan bli så om man installerar Windows utan att ha ändrat i bios innan.

Vad gäller settings i UT så ska jag testa om det blir nån skillnad. Hade redan ställt in allt som du tipsat om, utom " för-allokera" alla filer. Får se om det ev kan hjälpa.

Visa signatur

CPU: Intel 13700K GPU: Asus Geforce RTX 4090 TUF RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600MHz CL36 Moderkort: ASUS Prime Z790-A WIFI PSU: Corsair RM1000x Shift SSD: WD Black SN850X 2TB Gen 4 Chassi: Fractal Design Define 7 Skärm: Samsung QN95B 75"

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[Luden:

Piscaba;11225780']AHCI har jag inte aktiverat i bios då jag inte har nån SSD. Trodde att det bara var nödvändigt om man har en SSD. Vågar man ändra det i bios i efterhand tro. Eller finns risken att man får blåskärm samt att datorn inte vill starta nåt mer? Vet att det kan bli så om man installerar Windows utan att ha ändrat i bios innan.

Vad gäller settings i UT så ska jag testa om det blir nån skillnad. Hade redan ställt in allt som du tipsat om, utom " för-allokera" alla filer. Får se om det ev kan hjälpa.

Har du windows 7 så måste man göra en ändring i registret föst. Och även om man mot förmodan får blåskärm när man aktiverar ahci så kommer det att fungera igen om man ändrar tillbaka till ide. Det man vill åt när man aktiverar i ahci är ncq som gör att disken kan ändra ordningen på förfrågningar så det passar bättre med tanke på förflyttning av läsarm mm.

Permalänk
Medlem

Ändrade till AHCI i bios tidigare idag så att NCQ blev aktiverat precis som frispel tipsade om. Det verkar göra susen. Maxade nyss min lina med uttorent utan att disken säckade ihop. Så det verkar vara som så att jag måste enabla NCQ för att disken ska fungera optimalt för mig. Fick dock en "blåskärm" tidigare ikväll,så jag får se om det bara var nåt tillfälligt. Eller om jag blir tvungen att ställa in bios på IDE läge igen.

Visa signatur

CPU: Intel 13700K GPU: Asus Geforce RTX 4090 TUF RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600MHz CL36 Moderkort: ASUS Prime Z790-A WIFI PSU: Corsair RM1000x Shift SSD: WD Black SN850X 2TB Gen 4 Chassi: Fractal Design Define 7 Skärm: Samsung QN95B 75"