Permalänk
Inaktiv

För stor kylare täcker RAM-slots?

Hej har införskaffat mig en Scythe Mugen 2 rev . Monterade fast skiten, men märkte att den täckte dimm1 på mitt MSI P67A-GD55 REV B3 moderkort. Töligt. Då kylaren är rektangular gick det nätt och jämt att få plats med det när man vred det 90 grader. Problemet då var ju att processorn och kylarens ändar inte matchade perfekt. Men sedan det ändå täckte hela processoränden (vad jag kommer ihåg) så tänkte ja att jag kör på det å provar.. På me kylpata.......Sen vid montering av fläkten var jag osäker på hur hårt jag skulle skruva fast skruvarna då jag var rädd å knäcka moderkortet, så jag skruvade inte i dom i bott. Hur som helt, datorn startar men jag ser genom BIOS att temperaturen på CPU är 97 grader.... Vad händer? Ny kylare eller ska jag vända rätt skiten, skruva fast hårdare, kan man köra ramminnena i dimm2 respektive 4 isf? tack

Permalänk
Hjälpsam

Du skall köra minnena i 2+4 dvs slotten närmast processorn tom på 1366, 1155 och 1156 moderkort.

Så, vrid kylaren rätt, kör minnena i rätt slott och skruva åt lite bättre.

För optimal kylning, gör rent från gammal kylpasta och applicera ny enligt riskorns-principen. Om du återanvänder den gamla kylpastan kommer du ha luftbubblor i den som orsakar sämre kylning med ett par grader.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fluf:

Du skall köra minnena i 2+4 dvs slotten närmast processorn tom på 1366, 1155 och 1156 moderkort.

Så, vrid kylaren rätt, kör minnena i rätt slott och skruva åt lite bättre.

För optimal kylning, gör rent från gammal kylpasta och applicera ny enligt riskorns-principen. Om du återanvänder den gamla kylpastan kommer du ha luftbubblor i den som orsakar sämre kylning med ett par grader.

Åh fan, så de ska sitta i dimm2 och dimm 4 (de blåa) alltså?

Okej! Ska göra det, emn behöver ja smeta ut kylpastan. Har nämligen hört olika. Och t sprit duger till att ta bort? Tackar

Permalänk
Inaktiv

Nej nu blev det fel. Min fråga var förstås utifall att jag skulle montera minnena på de svarta i stället?
Kylaren sträcker sig över den översta blåa här.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon174236:

Nej nu blev det fel. Min fråga var förstås utifall att jag skulle montera minnena på de svarta i stället?
Kylaren sträcker sig över den översta blåa här.

http://images.pricerunner.com/product/image/211829914/MSI-P67...

De svarta är de primära portarna för minnen, så det är tänkt att sitta där i första hand, om inte annat se i manualen Men det går bra ja.

Smeta inte ut kylpastan, bara ca 1/2 riskorn av vanlig kylpasta, eller 1 helt riskorn av AS5 (AS5 är något tjockare och flyter inte ut lika bra som andra) i mitten på processorn och sedan tryck dit ordentligt, vrid lite med/motsols för att riktigt gegga in det. Lyft inte efter du kletat dit för att se hur det blev, då får du luftbubblor emellan som du inte vill ha.

T-sprit går bra, finns bättre men det viktiga är att det är oljefritt.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI