Foxconn ersätter arbetare med 1 miljon robotar de närmaste tre åren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Den bör plana ut när den "underutvecklade" delen av världens befolkning får bättre utbildning. I Afrika är ju ett stort problem religionen, dvs att katolska kyrkan lever kvar år 0, så inga kondomer etc får användas. Detta skapar ju även andra problem som snabbare HIV-spridning. Sverige i sig tror jag går back befolkningsmässigt, om man inte skulle räkna med invandringen.

http://www.tgdaily.com/general-sciences-features/57558-explos...

Det lär ju dröja tyvärr.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ibymafayhas:

Den bör plana ut när den "underutvecklade" delen av världens befolkning får bättre utbildning. I Afrika är ju ett stort problem religionen, dvs att katolska kyrkan lever kvar år 0, så inga kondomer etc får användas. Detta skapar ju även andra problem som snabbare HIV-spridning. Sverige i sig tror jag går back befolkningsmässigt, om man inte skulle räkna med invandringen.

http://www.tgdaily.com/general-sciences-features/57558-explos...

Är ju dock bra för världen att några dör i HIV/AIDS pga katolikernas tankesätt

Permalänk
Skrivet av Vargaas:

Tycker det är bra att folk får undgå ett så monotont jobb. Dåligt dock att det är överbefolkat i Asien = Mindre kvalitativa Jobb.

Enligt nån teoretiker så borde mänskligheten sluta tänka på pengar, slå ihop sig till en världsstad och ge alla de dom vill ha(Jag vet lite kommunist-varning).
För då kan människan som ras utvecklas till ett annat plan eftersom vi får tid att filosofera mer och tänka på annat än matriella problem.

Då kanske man kan utvecklas till en mer uppfinningsrik och välutvecklad ras som i sin framtid kan utforska annan del av ett universum som ligger inte allt för långt bort.

Men Jaja, Det är en Teori.

Lite OT men men

Ett samhälle utan någon form av valuta känns väl ganska avlägset, på något sätt måste vi ju kunna dela resurser, även om du inte har pengar vill du ju kanske byta till dig lite mat? Då är väl pengar ett ganska smidigt redskap för att kunna byta när du vill och med i stort sett vem du vill eftersom det används globalt.
Som tidigare nämnt är människan också på tok för girig, om du t.ex arbetat ihop lite mat i din utopi varför skulle du dela den med någon som kan men väljer att inte göra något alls, du gör det kanske så länge du inte riskerar att svälta själv, men sen?
Och varför en världsstat? Det enda, som jag ser det, som det skulle kunna leda till är ett kontrollsamhälle fyllt av förtryck, se bara på t.ex Sovjet och Kina, stora stater kräver en avancerad övervakning för att hålla koll på folk helt enkelt. Problemen skulle inte försvinna för samma människor är kvar och vi är inte så gulliga, särskilt inte dom som bestämmer.

OBS, jag vill inte basha dig, jag tycker bara det är en intressant diskussion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rjinswand:

Lite OT men men

Ett samhälle utan någon form av valuta känns väl ganska avlägset, på något sätt måste vi ju kunna dela resurser, även om du inte har pengar vill du ju kanske byta till dig lite mat? Då är väl pengar ett ganska smidigt redskap för att kunna byta när du vill och med i stort sett vem du vill eftersom det används globalt.
Som tidigare nämnt är människan också på tok för girig, om du t.ex arbetat ihop lite mat i din utopi varför skulle du dela den med någon som kan men väljer att inte göra något alls, du gör det kanske så länge du inte riskerar att svälta själv, men sen?
Och varför en världsstat? Det enda, som jag ser det, som det skulle kunna leda till är ett kontrollsamhälle fyllt av förtryck, se bara på t.ex Sovjet och Kina, stora stater kräver en avancerad övervakning för att hålla koll på folk helt enkelt. Problemen skulle inte försvinna för samma människor är kvar och vi är inte så gulliga, särskilt inte dom som bestämmer.

OBS, jag vill inte basha dig, jag tycker bara det är en intressant diskussion.

Visst finns det många problem som måste lösas men ett pengalöst samhället är ett bra & fint mål.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Kommer i allt större utsträckning även implementeras i Sverige inom snar framtid och ersätta "knegar"-jobb.

Inom tung industri så finns det fortfarande alltför mkt "känsla" för sakerna som en maskin aldrig kan nå upp till.
Visst automatiseras mer och mer tunga moment, men de känsligaste sakerna sker fort manuellt och lär fortfarande göra ett bra tag frammåt.

Och till er som tror att det förloras mkt jobb där pga detta så kan ni börja tänka åt andra hållet istället...
Ökad produktivitet innebär att de behöver med ingående matrial för att deras produktionstakt ökat vilket innebär mer jobb på andra ställen.
Effektivisering är inte alltid av ondo.....tvärtom kan det skapa fler jobb hos underlevenratörer än tidigare.....

Detta har hänt inom fordonsindustrin ett flertal gånger.
Effektivare arbetssätt har ökat produktiviteten, skapat ngr nya jobb pga att fabrikerna inte har hängt med den nya efterfrågan, underlevenratörwerna har fått expandera för att hinna med...och hjulet går runt igen tills nästa gång effektiviseringen ökas (vilket sker med tätatare intervaller nu, fler men mindre steg. ÄNTLIGEN)

Permalänk
Skrivet av anon56869:

för er som undrar: En anställd på sådant band får ca. 2000 i månaden + sovplagts och mat och försäkring.

Angående robotarna så är de antagligen också made in china och jag gissar vilt på 10.000 för en enklare varriant. Kommer gå sönder lite då och då men kapar man 1 miljon arbetsplatser så har man nog råd att anställa några som fixar dessa. Dessa kostar heller inga 200USD per timme som någon galning skrev utan snarare 3-5000 i månaden.

Nix riktiga fina robotar från ABB verkat det som, mycket tyder på deras tvåarmade människolika Frida. Kolla upp den själv, riktigt grym modell där.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Nix riktiga fina robotar från ABB verkat det som, mycket tyder på deras tvåarmade människolika Frida. Kolla upp den själv, riktigt grym modell där.

Skickades från m.sweclockers.com

Gillar "hennes" move vid ca 25sek in i filmen xD

http://robotnyheter.se/2011/04/20/mot-frida-framtidens-portab...

Permalänk
Skrivet av Orici:

Detta tycker jag med.

Jo, alla kan ha det lika bra. Men först måste vi minska överbefolkningen.

Man kan ha andra mål än pengar

Pengar är sällan ett mål i sig självt, strävan efter att förbättra livet för nästkommande generation är vad som har utvecklat våran art ifrån att bo i grottor.
Den egenskapen är inplanterad i DNA hos vissa människor, oavsett deras ekonomiska position i utgångsläge så ser de till att efterlämna sig mer än vad de själva fick (gånger inflationen, samt den generella utvecklingstakten av folket i helhet.).

Varför tror du så många valde att fly Sverige i och med arvs-skatten? De tänker inte på sig själva, det är inte deras pengar de är oroade om det är nästa generation.

Alla försök till att förstöra för personerna med denna strävan kommer resultera i att de försöker fly ifrån den platsen, det är samma resonemang som våra förfädrar hade en gång i tiden när de valde att lämna landsorter mer söderut, för att hitta föda och trygga områden att födda upp sina barn på.
Tyvärr är också dessa människor oftast de som är beredda att jobba/plugga hårdast, som därför kommer upp i en position där de själva har kontroll i vart man skall placera arbetskraft och arbetstillfällen..

Ju mer vi förstör för dem, ju högre arbetslöshet.. och ju mer förstör vi för Sverige som helhet.. titta på Sverige sedan Olof Palme och framåt

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Pengar är sällan ett mål i sig självt, strävan efter att förbättra livet för nästkommande generation är vad som har utvecklat våran art ifrån att bo i grottor.
Den egenskapen är inplanterad i DNA hos vissa människor, oavsett deras ekonomiska position i utgångsläge så ser de till att efterlämna sig mer än vad de själva fick (gånger inflationen, samt den generella utvecklingstakten av folket i helhet.).

Varför tror du så många valde att fly Sverige i och med arvs-skatten? De tänker inte på sig själva, det är inte deras pengar de är oroade om det är nästa generation.

Alla försök till att förstöra för personerna med denna strävan kommer resultera i att de försöker fly ifrån den platsen, det är samma resonemang som våra förfädrar hade en gång i tiden när de valde att lämna landsorter mer söderut, för att hitta föda och trygga områden att födda upp sina barn på.
Tyvärr är också dessa människor oftast de som är beredda att jobba/plugga hårdast, som därför kommer upp i en position där de själva har kontroll i vart man skall placera arbetskraft och arbetstillfällen..

Ju mer vi förstör för dem, ju högre arbetslöshet.. och ju mer förstör vi för Sverige som helhet.. titta på Sverige sedan Olof Palme och framåt

Att ta bort pengarna förstör inte för nästkommande generation.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Det är bara att inse. Jorden är på tok för jävla överbefolkad. Människan lever på jordens resurser och när dem är slut ligger vi illa till.

Frontliner - Save.Exit.Planet

In Qontrol

Five billion years ago our planet materialized from thin air
More than a billion years later the miracle of life is formed
And then
A new breed amongst the variety of species sees the light of day
Mankind
Our numbers grow exponentially
From 2 billion to a staggering 7 billion individuals in just 2 centuries
Like a virus, we're consuming our host
Instead of serving its cause
Is this the scenario of our era?
Are we out of control?

Save, exit, planet
In Qontrol

Jajjamensan fattas bara!

Permalänk
Medlem

Hittade en film om en japansk robot som nu håller på att utvecklas. we are DOOOOOOMED ;P

http://youtu.be/OC2TTslf_YM

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Nix riktiga fina robotar från ABB verkat det som, mycket tyder på deras tvåarmade människolika Frida. Kolla upp den själv, riktigt grym modell där.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är nästan så man får en lite tår i ögat för att ASEA såldes

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vargaas:

Tycker det är bra att folk får undgå ett så monotont jobb. Dåligt dock att det är överbefolkat i Asien = Mindre kvalitativa Jobb.

Enligt nån teoretiker så borde mänskligheten sluta tänka på pengar, slå ihop sig till en världsstad och ge alla de dom vill ha(Jag vet lite kommunist-varning).
För då kan människan som ras utvecklas till ett annat plan eftersom vi får tid att filosofera mer och tänka på annat än matriella problem.

Då kanske man kan utvecklas till en mer uppfinningsrik och välutvecklad ras som i sin framtid kan utforska annan del av ett universum som ligger inte allt för långt bort.

Men Jaja, Det är en Teori.

Intressant tanke. Har du någon källa? Vill läsa mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kega:

Intressant tanke. Har du någon källa? Vill läsa mer.

Fick lite respons som jag inte trodde jag skulle få.
Därav sent svar.

Jadu, var fick jag höra detta, det var någon dokumentär/film jag och min bror tittade på.

*5 minuter senare efter googlande*

Zeitgiest - Moving forward.
Trodde jag hörde det nånannanstans ifrån, det där är väll ingen pålitlig källa direkt, men dem sa något om några externa hemsidor, om jag inte minns fel.

Take it or leave it.

Visa signatur

Om ni vill ha svar får ni Citera mina inlägg =)

Permalänk
Skrivet av Vargaas:

Fick lite respons som jag inte trodde jag skulle få.
Därav sent svar.

Jadu, var fick jag höra detta, det var någon dokumentär/film jag och min bror tittade på.

*5 minuter senare efter googlande*

Zeitgiest - Moving forward.
Trodde jag hörde det nånannanstans ifrån, det där är väll ingen pålitlig källa direkt, men dem sa något om några externa hemsidor, om jag inte minns fel.

Take it or leave it.

Intressanta och tänkvärda filmer, men ska nog ,som vargaas själv säger, tas med en nypa salt och mer sätta igång tankar än tolkas som ren fakta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maguro:

Det är nästan så man får en lite tår i ögat för att ASEA såldes

Vad menar du? Asea fusionerades med BBC Brown Boveri 1988 och bildade ABB som är börsnoterat. Den största aktieägaren är AB Investor.

Permalänk
Medlem

Jävlar vad många kommunister här på SC...

En världstat i er form kan aldrig uppkomma, kolla på dagens stater och den enorma korruption som finns redan nu, om folk skulle få den enorma makten som era idéer medför så skulle det sluta katastrofalt

Permalänk
Medlem
Skrivet av brajonk:

ja hur blir det i framtiden då alla jobb görs av outröttliga robotar ? då lär vi alla jobba med att bygga & serva dom *lol*

Ja kanske blir vi ett kommunistiskt samhälle där vi alla bygger, programmerar eller servar robotar. Kanske jobbar vi då i skift där alla får lika lön som vi klarar oss mer än väl på och jobbar endast någon dag i månaden så att alla får jobba sin del.

Kanske en utspårad tanke men om ett par hundra år så är vi kanske vi inte är långt ifrån.

(Nej, jag är inte kommunnist. Nej, jag har inget emot kommunismen som en ism i sig. Allt kan nog fås i en fungerande och balanserad nivå.)

Visa signatur
Permalänk
Snusfri

Mycket intressanta teorier här från folk.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhult:

Vad menar du? Asea fusionerades med BBC Brown Boveri 1988 och bildade ABB som är börsnoterat. Den största aktieägaren är AB Investor.

Det va ju några månader sen du svarade på detta nu men jag har sett att Asea och Brown Boveri har delat ägande av ABB med 50/50. En miss av mig att inte kolla upp det lite noggrannare innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chila:

Ja kanske blir vi ett kommunistiskt samhälle där vi alla bygger, programmerar eller servar robotar. Kanske jobbar vi då i skift där alla får lika lön som vi klarar oss mer än väl på och jobbar endast någon dag i månaden så att alla får jobba sin del.

Kanske en utspårad tanke men om ett par hundra år så är vi kanske vi inte är långt ifrån.

(Nej, jag är inte kommunnist. Nej, jag har inget emot kommunismen som en ism i sig. Allt kan nog fås i en fungerande och balanserad nivå.)

Var har du varit de senaste 50 åren? Det är länge sedan den svenska ekonomin gick över från att vara arbetsintensiv, där de flesta utförde tunga manuella arbetsuppgifter, till att vara mer kapital- och kunskapsintensiv. De flesta utför redan det du kallar "bygger, programmerar eller servar robotar", dock utan att vi gjorde misstaget med kommunism...

Det är absolut inte extremt eller kontroversiellt med Foxconns satsning. Industrin i västvärlden har genomfört dessa investeringar för länge sedan. Kina ligger efter och är idag betydligt mer arbetsintensivt än till exempel Europa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhult:

Var har du varit de senaste 50 åren? Det är länge sedan den svenska ekonomin gick över från att vara arbetsintensiv, där de flesta utförde tunga manuella arbetsuppgifter, till att vara mer kapital- och kunskapsintensiv. De flesta utför redan det du kallar "bygger, programmerar eller servar robotar", dock utan att vi gjorde misstaget med kommunism...

Det är absolut inte extremt eller kontroversiellt med Foxconns satsning. Industrin i västvärlden har genomfört dessa investeringar för länge sedan. Kina ligger efter och är idag betydligt mer arbetsintensivt än till exempel Europa.

Det var en utspårad, filosoferande tanke som inte bygger på någon grund.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av M4ts:

Jävlar vad många kommunister här på SC...

En världstat i er form kan aldrig uppkomma, kolla på dagens stater och den enorma korruption som finns redan nu, om folk skulle få den enorma makten som era idéer medför så skulle det sluta katastrofalt

För att det ska fungera måste det vara en dator som styr. Fast jag tror vi avstår va?