optimal Media lösning för familjen? finns det?

Permalänk
Medlem

optimal Media lösning för familjen? finns det?

som rubriken säger så är jag ute efter en optimal och väldigt smidig (läs enkel) HTPC lösning för alla i familjen.

Idag så har jag en liten HTPC som jag bara kör windows7 på och navigerar mig fram med musen till filmen. För att 3åringen ska kunna välja film själv så har jag gjort så att visningsvyn är på Stora ikoner med en jpeg bild som jag lagt som mappikon. Det funkar och faktum är att i den vyn så kan jag se väldigt många mappar samtidigt vilket underlättar när grabben ska fundera på va han vill se.

Men jag är så jävla less på denna setup, dels så är själva datorn sjukt instabil vilket beror på att en liten jevla krets på moderkortet gicksönder när jag monterade ihop datorn, den hänger sig för ofta...Men jag är också less på att använda windows och VLC.

Jag har kommit fram till att en liten smidig Mediaextender skulle eventuellt lösa hur jag vill ha det. Det jag egentligen vill ha är en Apple tv2 sett till utseendet fast med en dvd läsare. En mac mini kostar för mycket och den nya versionen har ju dissat dvd läsare samt de finns ingen fjärrkontroll till den.

Dvd läsare används väldigt lite men kan vara väldigt bra att ha när grabbens kompisar i framtiden kanske tar med sig filmer eller när farmor köper en dvd till barnbarnet. (Det tar lite väl lång tid att sätta sig och konvertera filmen direkt när man fått den i handen. det kan ju vara så att ungen vill se skiten direkt!)

Så jag undrar om det finns en bra hårdvara som med fjärrkontroll kan fixa vårt filmtittande? jag upplever att en fjärr bör göra det enkelt att välja film och aktivera subtitles osv.

Jag är riktigt sugen på en apple tv2, den kostar endast runt 1000spänn och med jailbreak och XBMC verkar den vara riktigt grym, dock utan dvd läsare, vilket används sällan.

Det jag också har problem med nu som gör att jag inte gillar min nuvarande HTPC är att jag har så många olika format på filmerna att det blir rörigt varenda gång vad man ska trycka på osv. Det jag menar är att vissa filmer är i .mkv vilket fungerar enklast då det bara är att starta den så ere klart. men vissa .img speciellt barnfilmer har menyer och filmerna kan bestå av olika avsnitt osv, då behövs menyerna MEN ibland måste jag mounta .img för att det ska funka bra med VLC osv. Frugan vill ju bara klicka på en filmjevel så ska det vara klart....

Vad för format använder ni samt hur gör ni? har ni några tips på att fixa till en lösning som gör frugan och barnen glada?

/a

Permalänk
Medlem

Varför inte bara köra XBMC på din windowsburk?
Spelar image-filer från menyn. Väldigt simpelt.

Permalänk
Medlem

tack för ditt svar!

problemet är att jag SKA byta ut datorn, den är inget att ha. Den hänger sig hela tiden, vilket jag kom på nu i skrivande stund är att jag kan ju byta ut moderkortet. Men jag vill också ha en fjärrkontroll att använda vilket apple tv har. Det jag också vill är att jag vill ha en mycket snyggare och framförallt mindre låda.

Men ja XBMC är ju ett alternativ att köra på windows. bara fixa en fjärr så...

ska kolla vad en fjärr, moderkort och kanske en ny mindre låda kostar. Jag vill dock helst ha en sjukt liten lösning vilket apple tv är.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anderz:

tack för ditt svar!

problemet är att jag SKA byta ut datorn, den är inget att ha. Den hänger sig hela tiden, vilket jag kom på nu i skrivande stund är att jag kan ju byta ut moderkortet. Men jag vill också ha en fjärrkontroll att använda vilket apple tv har. Det jag också vill är att jag vill ha en mycket snyggare och framförallt mindre låda.

Men ja XBMC är ju ett alternativ att köra på windows. bara fixa en fjärr så...

ska kolla vad en fjärr, moderkort och kanske en ny mindre låda kostar. Jag vill dock helst ha en sjukt liten lösning vilket apple tv är.

Apple TV v2 verkar perfekt medialösning för dig. Har du snabbt internet hemma kan du ju enkelt "låna" filmen nån tar med sig på nätet och få in den i biblioteket.
Annars kan du köpa en fjärrkontroll med reciever från ebay för ca 120kr. XBMC är dock något du borde satsa på för din 3-årings skull, jätte enkelt att bläddra i menyer, jag älskar det själv. Och du kan mata alla format du har hemma, tror nog det tuggar i sig allt utan någon smärta.
En annan sak är väl att du skulle kunna ha en liten dvd-spelare vid tv'n också. Blir en extra grej men om det nu är viktigt så... Finns ju garanterat folk som skänker bort en dvd-spelare också.