Permalänk

HTPC-köpråd

Hej allesammans,

Jag behöver er hjälp att välja komponenter till mitt första HTPC-bygge. Datorn kommer främst att användas till att lyssna på musik (FLAC analogt ut till min förstärkare) och för att se på film.

Chassit och moderkortet måste rymma mitt nuvarande ljudkort Asus Essence ST http://www.webhallen.com/hardvara/134029-asus_xonar_essence_s...

Jag vill använda min Iphone som fjärrkontroll och på så sätt kunna ha TV:n avstängd när jag bläddrar i musikbiblioteket. Dessutom önskar jag såklart att datorn blir så liten och tyst som möjligt.

Budget är 4000 - 7000 för chassi, moderkort, minne, hårddisk (4 tb) och nätagg.

Hoppas ni kan hjälpa mig med förslag!
Tack på förhand

Permalänk
Skrivet av Slurp_Slurp:

Budget är 4000 - 7000 för chassi, moderkort, minne, hårddisk (4 tb) och nätagg.
Tack på förhand

Du tänker inte slänga in en processor också? Ordet på gatan är att det är användbart ibland!

Skämt åsido, jag hade nog satsat på ett halvbilligt moderkort, 4-6 gig minne, en hårddisk med lågt varvtal för tyst gång och en lite saftigare CPU så att avkodningen och allt vad du kan tänkas göra med ljudet flyter på fint. Om du inte ska se på allt för mycket film så räcker ett något billigare grafikkort från nvidia långt. Köper du ett med stöd för PureVideo HD (Allt över och inkluderande 7xxx-serien) så får du mycket stabil hårdvaruaccelererad videoavkodning. Satsa på ett som inte är allt för High-end så kan du plocka i en tystare alternativt helt passiv kylare. Chassit är väl mest en smaksak. Köp något som ser bra ut och smäll i några tysta fläktar.

Visa signatur

"There's a time and place for everything, but not now." - Professor Oak

Permalänk
Medlem

En asus deluxe E35?

Permalänk

Tack för tipsen!

Permalänk
Avstängd

Eftersom du vill ha ett moderkort med PCI-plats för ljudkort, så kanske ett mATX fusion bräde? Finns ett par fina chassin för mATX också, bara att ta valfritt och se vilket omdöme det finns på dom. Med TS budget kan han nog köpa en 40gb SSD om han vill ha lite kvickhet i systemet (och ännu tystare)

Om du väljer ett fusion-systemet kommer du också få mindre framedrops än med t ex nvidia (räkna med en var 16 min för amd, 5 min för nvidia)

Skrivet av Erik Lundgren:

en lite saftigare CPU så att avkodningen och allt vad du kan tänkas göra med ljudet flyter på fint..

Löjligt. Du kan spela upp valfritt format på en enkärnig atom-lösning, antagligen mycket sämre saker också....