AMD FX-serien "Bulldozer" i större volymer först i oktober

Permalänk
Skrivet av dj christian:

Det du beskrev nyss passar bara ungdomar under 20 som fortfarande bor hemma hos mamma och pappa. GTX 570 räcker gott och väl om man spelande flytande i 1920x1200.

Varför skulle bara ungdommar under 20 ha 2600k, 16GB ram, HD6870? Jag borde ju vara ett levande bevis på att du har fel. Dessutom ser jag inte vad ålder och boplats har med saken att göra, jag vet 17åringar som är mognare än andra 26 åringar jag känner och även 17 åringar vars mognad ligger närmare en 5 åring. Men faktum är att en gamer välja ett kraftfyllare grafikkort än en som arbetar med dator och kör mycket processorintensiva saker och virtuella maskiner samt liknande som äter ram. Själv valde jag 6870 huvudsakligen för sitt pris/prestanda, möjlighet att hantera 4-6 skärmar, natvie HDMI med ljud, energiförbrukning och ljudnivå (kör ej en med referenskylare). Prestanda mässigt räcker egentligen ett singular 8800GT och jag hade aldrig haft två i min gamla tigg om det inte varit för att jag kom över ett andra för 200kr. Jag skulle dock inte vilja nedgradera grafikprestanda mer då det händer att jag testar spel ibland eller kör något game SCII.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Vad jag menar är att den måste slå 2500k ganska hårt i spel för att kunna konkurrera med gamermarknaden för det priset, eller att de har något i den prisklassen med motsvarande eller bättre prestanda.

För gamers är processorer över 1000 ganska irrelevant. Phenom 955 kan köra allt och den ligger på tusenlappen.

Permalänk
Medlem

En av dom första ex av final stepping ska in hos mig direkt! Blir lika härligt som vanligt att läsa en utförlig och teknisk review på Anandtech om Bulldozer!

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

För gamers är processorer över 1000 ganska irrelevant. Phenom 955 kan köra allt och den ligger på tusenlappen.

Den kan köra allt, likt en AMD dualcore processor från 2004 kan göra samma sak, för den tidens spel.
Kommande spel kommer tveklöst att sätta Athlon-II processorer i museum.

Bulldozer prestarar mycket bättre och effektivare, samt har en bra mycket bättre klockning när man kör Turbo.

Må säga att processorer under 1000 kronor däremot är inget att ha för gamers, då man inte kan komma långt med gårdagens prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av icelaw:

Må säga att processorer under 1000 kronor däremot är inget att ha för gamers, då man inte kan komma långt med gårdagens prestanda.

När tror du första spelet kommer där en phenom 955 inte pallar med trycket?

Permalänk
Avstängd

Kommer garanterat att köpa den första high end versionen så vida den inte är helt usel.

Kampen för konkurrenskraftig marknad fortsätter.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

När dem första fyra-kärninga modellerna från Intel släpptes var det också mycket prat om att inte behövde mer än två kärnor. Me se på fan, idag använder spelen 4 kärnor.
Likadant kommer det nog vara med senare spel. Jag tror inte det dröjer längre så kommer spelen utnyttja 6-8 kärnor och då börjar BD slå ifrån sig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

När dem första fyra-kärninga modellerna från Intel släpptes var det också mycket prat om att inte behövde mer än två kärnor. Me se på fan, idag använder spelen 4 kärnor.

Hur många år har det tagit, 4 år? Och det är inte direkt så att spelen pressar quadsen

Permalänk
Medlem

Har varit sugen på en Bulldozer länge nu, bestämde mig för att inte köpa en 6-core Thuban i julas utan nöja mig med en Athlon II 640. Nu medan jag väntat på alla förseningarna, så har jag insett att även min Athlon pallar med alla spel jag slänger på den. Köpte ett 6850 till den samtidigt och det känns som om det funkar finfint med allt i 1920x1080, så jag kommer nog att uppgradera bara "för att".

Men då är ju frågan om man ska hålla ut med Athlonen till början på nästa år då Bulldozer 2 med ny sockel kommer... Det vanliga dilemmat m.a.o. Fördelen med att köpa en Bulldozer i höst är iofs att min sovrumsdator får den här CPUn så jag kan köra HD-film på TVn där inne också, mmmm.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX