Permalänk

CPU Temp Bios vs software. H80 Fråga.

Hej,

I BIOS är min Cpu(i5 2500k) temp runt 37... I SpeedFan/realtemp pendlar den mellan 26-30c idle.

ööööh? Någon som vet varför

En sak till, Är detta bra temps för en H80 i idle? (push and pull) Ligger runt 45 när jag lirar All points bulletin på max. (((OKLOCKAD)))

Allt sitter i en FD Arc med 4 systemkylare(http://www.inet.se/artikel/6308619/fractal-design-140mm-silen...) Rums temp på runt 25

EN till snabb fråga, Kan jag få lägre temps om jag byter ut de 2 stock fläktarna till h80. Isf till vilka, och hur lägre blir tempsen ungefär?

Tack

Permalänk
Medlem

Dina temp är bra, varför klaga? Sen ska du aldrig mäta med speedfan heller.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Skrivet av Henrikfotograf:

Dina temp är bra, varför klaga? Sen ska du aldrig mäta med speedfan heller.

Jag klagar inte, vill bara ha ut så mkt som möjligt av H80'an för overclocking

Vad är det för fel på speedfan?

Permalänk

Alla strömsparfunktioner brukar inte gå igång förräns OS har laddats, kan vara därför temps är lägre i OS än i BIOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maestro132:

Jag klagar inte, vill bara ha ut så mkt som möjligt av H80'an för overclocking

Vad är det för fel på speedfan?

Byt till GT 1850 rpm fläktar i pnp. Och använd core temp eller realteamp istället för speedfan. Som har en tendens att visa jävligt fel.
Du kan börja med att säga vad för processor du har.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Skrivet av Henrikfotograf:

Byt till GT 1850 rpm fläktar i pnp. Och använd core temp eller realteamp istället för speedfan. Som har en tendens att visa jävligt fel.
Du kan börja med att säga vad för processor du har.

Det står i början.. Någon som hellst aning på ett ungefär hur många grader jag får ut av det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av maestro132:

Hej,

I BIOS är min Cpu(i5 2500k) temp runt 37... I SpeedFan/realtemp pendlar den mellan 26-30c idle.

ööööh? Någon som vet varför

En sak till, Är detta bra temps för en H80 i idle? (push and pull) Ligger runt 45 när jag lirar All points bulletin på max. (((OKLOCKAD)))

Allt sitter i en FD Arc med 4 systemkylare(http://www.inet.se/artikel/6308619/fractal-design-140mm-silen...) Rums temp på runt 25

EN till snabb fråga, Kan jag få lägre temps om jag byter ut de 2 stock fläktarna till h80. Isf till vilka, och hur lägre blir tempsen ungefär?

Tack

CPU är inte i idel när du kör BIOS - anslut en effektmätare och bli lite förvånad. Många system drar väldigt mycket ström när man är inne i BIOS lustigt nog. Detta gäller inte alla arkiterturer, moderkort och så vidare, men det är hyggligt vanligt iaf.

Och självklart - drar den mer ström så blir givetvis temeraturerna högre.

BTW så suger speedfan numera - det är inte uppdaterat längre.