OCZ Agility 3 SSD (60GB) Lite väl slö?

Permalänk
Medlem

OCZ Agility 3 SSD (60GB) Lite väl slö?

Hej!
Är ny här, jag hoppas jag skriver på rätt ställe.

Har köpt min första SSD, har installerat den som en extra "spel disk". Använder den alltså inte som system disk.
Eftersom jag inte märkte någon större skillnad när jag laddade Shogun 2 med den körde jag en benchmark med CrystalDiskMark.

Ignorera att den är 49% full för jag har installerat om den och formaterat och testat igen och fått samma resultat. Den skriver till och med söligare än min Western Digital 7200 rpm.

System:

Windows 7 64 bit
MSI P67A-GD55 Moderkort
16 GB RAM
Intel i5 2500
2 st Western Digital 7200 rpm, den ena på 1TB (System Disk) och nyare än den andra på 0,5TB.

Jag körde först i IDE mode men ändrade till AHCI efter jag kopplat in SSD disken (visste inte att den skulle vara i AHCI mode, skulle kollat det först). Innan jag ändrade fick jag fixa i registret eftersom Windows 7 inte vill boota om man ändrar till AHCI när det installerats i IDE från början.
Har senaste Firmware till disken, även updaterat BIOS på moderkortet.
Att byta från IDE till AHCI gjorde ingen skillnad på hastigheten.
Jag har installerat Intel Rapid Storage Technology, vilket heller inte gör någon skillnad.
Har även kollat att jag kopplat in i Intel 6GB SATA Porten, och kabeln är självklart 6GB. Står 6GB i RST också.
Finns ju Marvell Portar också, men har läst att Intel Controller är att föredra? Jag vet inte.

Vet någon vad detta kan bero på?
Kan det hjälpa att ominstallera Windows 7 med AHCI mode inställt från början?

Permalänk
Medlem

Du ligger inte särskilt långt ifrån produktspecen som säger följande:
SequentialRead i AS-SSD 180 MB/s
SequentialWritei AS-SSD 65 MB/s
4K Random Read i AS-SSD 12,500 IOPS (50 MB/s)
4K Random Write i AS-SSD 17,500 IOPS (70 MB/s)

120GB modellen är dubbelt så snabb och 240GB modellen mer än 3 gånger snabbare (write dvs), ganska välkänt att de små SSD enheterna inte presterar överdrivet bra när det gäller läs och skrivhastighet, men det är ju accesstiden som gör den stora skillnaden och du bör ha mycket snabbare laddning av det mesta mot en mekanisk.
Det är väl isf din random write som halkar efter lite men i övrigt ser det helt okej ut med tanke på vilken SSD du valt.
Och att installera Windows i AHCI gör ingen skillnad mot om du aktiverat det i efterhand.

http://www.ocztechnology.com/res/manuals/OCZ_Agility3_Product...

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Sedan ska man vara medveten om att sandforce komrpimerar data för ökad prestanda och livslängd, as-ssd använder data som inte går att komprimera och ger då sämsta möjliga resultat. Om du tex kör ett test med atto (som skriver data som är lätt att komprimera) så kommer du att få bästa möjliga resultat. Vid normal användning så kommer hastigheten att ligga någonstans där emellan.

Permalänk
Medlem

Ah ok, tackar för era svar!
Då vet jag

Permalänk
Medlem

Jag har ocksp agility 3 60gb,
Min är 75% full..
Jag fick bara:
170/50 i seq read/write samt lägre än vad du fick, rollan, i alla andra testerna.
Är det normalt? ><

Visa signatur

GTX780 | i7-2600k 3.4ghz @ 4.7ghz | Noctua NH-D14 | Asus 1155 P8P67 EVO B3 | 8GB Corsair Dominatar @ 1600mhz 9-9-9-24 | OCZ Agility Series 3 SSD 60GB

Permalänk
Medlem

Jag körde windows experience index när jag precis installerat datorn och så fick jag 7.9 i disk performance, nu får jag bara 7.4.
Kan det vara för att jag installerat så mkt i den?

Visa signatur

GTX780 | i7-2600k 3.4ghz @ 4.7ghz | Noctua NH-D14 | Asus 1155 P8P67 EVO B3 | 8GB Corsair Dominatar @ 1600mhz 9-9-9-24 | OCZ Agility Series 3 SSD 60GB