Permalänk
Medlem

Hur uppnås maximal batterilivslängd?

Hej.

Jag tänkte skapa en liten diskussion om bästa sättet att nå maximal livslängd på datorbatterier. Jag köpte just en bärbar Asus U31JG, och i manualen står det att batteriets livslängd inte förbättras av att man tar ur batteriet när datorn kör med nätsladd eftersom batteriet har ett överspänningsskydd.

Jag har tidigare lärt mig att batteriers livslängd maximeras om man låter batterierna laddas upp till 100% och laddas ur helt mellan varje laddning. Att låta batteriet sitta kvar i datorn innebär ju att batteriet laddas konstant även om det finns ett överspänningsskydd (överspänningsskyddet verkar ju endast den sekund batteriet är laddat till 100% och strömförbrukningen är mindre än strömtillförseln från laddaren?), vilket borde försämra livslängden.

Då är frågan - hur ska man göra för att ens bärbara dators batteri ska hålla maximalt länge?
1. Alltid köra datorn på batteri och låta batteriet laddas till 100% samt laddas ur helt mellan gångerna.
2. Ta ur batteriet när datorn är kopplad till elnätet för att undvika slitage
3. Det spelar ingen roll, låt batteriet sitta i

Diskutera och rösta!

Visa signatur

Stationär: Obsidian 550D WaterCooled - Dual Radiator Mod
Intel Core i5 2500k @ 4,5GHz [EK Supreme HF] | ASUS P8P67 | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL 8 | Crossfire Gigabyte Radeon HD6950 2GB @ 1536 shaders [EKWB FC6970] | Caviar WD Black 640GB | Caviar WD Green 1TB | Corsair HX 850W | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem

Finns faktiskt en liten studie man kan läsa om hur man maximerar livslängden på ett lithium batteri. Dock hittar jag inte länken till den.

Men om jag kommer ihåg rätt så sa dom att man ska aldrig ladda ur ett lithium batteri helt. Plus så har dom som bäst livslängd när laddningen ligger mellan 40-60%. Man bör undivika låta batteriet sitta i när man kör från el nätet. Och kyla bevarar batteriet längre. så när man inte använder det så är det ett bra tips att lägga det i kylen.
Lithium batteri funkar också bra att små ladda. Som är lite annerlunda från NiMh batteri som hålelr längst när du laddar ur dom helt och sen laddar upp fullt.
Sen så åldras lithium batteri även när dom inte används. Så när man köper ett nytt lithium batteri så är det god ide att kolla på tillverknings datumet.

Så för att samman fatta lite.
1. Ladda aldrig ur ett lithium batteri helt.
2. Låt inte batteri sitta i om du ska köra längre perioder med laddare.
3. Lägg batteri i kylen (inte frysen) när du ska lagra det. ladda batteriet inte mer än 40-60%. 100% sätter batteriet i onödig stress som sliter på det.

Finns dock ett tips jag läste då det är bra ide att ladda ur ett lithium batteri helt. Och det är om mätningarna på batteriet är lite fel. Då kan batteriet behövas om-kalibreras.
För att göra detta så måste man ladda ur batteriet helt. Och sena ladda upp det fullt. Man bör endast göra detta vart 30:e laddning.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Tack, det var något nytt! Bra att veta att olika batterityper kräver olika skötsel. Posta gärna länken om du hittar den!

Visa signatur

Intel Core i5 2500k @ 4,5GHz [EK Supreme HF] | ASUS P8P67 | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL 8 | Crossfire Gigabyte Radeon HD6950 2GB @ 1536 shaders [EKWB FC6970] | Caviar WD Black 640GB | Caviar WD Green 1TB | Corsair HX 850W | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spennis:

Att låta batteriet sitta kvar i datorn innebär ju att batteriet laddas konstant även om det finns ett överspänningsskydd !

Vi lever inte ännu på 1800-talet, självfallet slutar datorn ladda batteriet när det är fullt.

Det enda du uppnår genom att plocka ur batteriet när du har datorn inkopplad i väggen är att du kommer bli jäkligt trött på att plocka sätta tebax batteriet igen.

Permalänk
Medlem

Då jag faktiskt vet vad jag snackar om, till skillnad från ParasiteX, så kan jag ge dig lite riktig information.
Ett lithiumbatteri ska aldrig överladdas, och aldrig heller underladdas. Ett lithiumbatteri blir inte slitet av att vara fulladdat, men att lämna det på 0% är karastrof, särskilt på gamla batterier. Om du inte ska använda datorn på månader skulle jag lämna ~50% kvar i batteriet.
Lithiumbatterier ger ifrån sig eldkvastar om de överladdas (fortsätter laddas konstant även efter de är fulla). Jag antar att det inte har kommit nån eldkvast ur din dator. Då kan du nog själv klura ut att batteriet inte längre laddas efter att det är fullt, och behöver inte tas ur datorn. När din dator är kopplad in i väggen, så dras alltid all ström från väggen, och inte från batteriet. Batteriet laddas bara.
Så, ha din dator kopplad in i väggen så ofta så möjligt. Då har du oftast ett fullt batteri när du behöver det, och det är lättast, för du slipper tänka.

Och ang. NiMh ackar, det är DE som är usla, de laddar ur sig och mår bra av en full cykel ibland.

Permalänk
Medlem

På tal om eldkvastar; detta är resultatet av att överladda ett lithiumbatteri:

http://www.youtube.com/watch?v=gCrzL82fiJ0

Även NiMh går att smälla rejält, fast det krävs en hel del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xyllian:

Vi lever inte ännu på 1800-talet, självfallet slutar datorn ladda batteriet när det är fullt.

Skrivet av ewizion:

När din dator är kopplad in i väggen, så dras alltid all ström från väggen, och inte från batteriet. Batteriet laddas bara.

Ni menar alltså att datorn vet när batteriet är 100% fulladdat och då plötsligt börjar dra stöm från väggen istället för genom batteriet? Men om batteriet är 98% laddat så dras strömmen genom batteriet? Har ni någon källa på detta om det är vad ni påstår?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ewizion:

Då jag faktiskt vet vad jag snackar om, till skillnad från ParasiteX, så kan jag ge dig lite riktig information.
Ett lithiumbatteri ska aldrig överladdas, och aldrig heller underladdas. Ett lithiumbatteri blir inte slitet av att vara fulladdat, men att lämna det på 0% är karastrof, särskilt på gamla batterier. Om du inte ska använda datorn på månader skulle jag lämna ~50% kvar i batteriet.
Lithiumbatterier ger ifrån sig eldkvastar om de överladdas (fortsätter laddas konstant även efter de är fulla). Jag antar att det inte har kommit nån eldkvast ur din dator. Då kan du nog själv klura ut att batteriet inte längre laddas efter att det är fullt, och behöver inte tas ur datorn. När din dator är kopplad in i väggen, så dras alltid all ström från väggen, och inte från batteriet. Batteriet laddas bara.
Så, ha din dator kopplad in i väggen så ofta så möjligt. Då har du oftast ett fullt batteri när du behöver det, och det är lättast, för du slipper tänka.

Och ang. NiMh ackar, det är DE som är usla, de laddar ur sig och mår bra av en full cykel ibland.

Finns spärrar som stoppar batterierna från att överladdas i moderna laddare. Endast om man är en retard och laddar batteriet direkt med "hemmagjord" laddare som man riskerar explosioner...
Och att hålla ett lithium batteri i konstant 100%, utsätter batteriet för slitage från korrosion...
Ska man ha laddaren ansluten i långa sträck så är det starkt rekommenderat att ta ut batteriet. Men som du säger så bör batteriet vara runt 40-60% laddat om man ska lagra det. Kyla ökar även hållbarheten.

Sen det jag nämnde om att ladda ur batteriet är endast något man gör för att kalibrera om batteriet om man misstänker mätaren läser fel. Och man laddar upp batteriet genast efter en urladdning. Men det är säkrast att undivka göra detta, då jag läste om just denna biten i nån annan o-konfimerad artikel.
Och jag n'mnde specefikt att full urladdning är inte bra. och endast något man gör för att kalibrera batteri mätaren.

Resten är dock både bevisat från studier och flertal guider om du provar googla lite.
Kan dock inte hitta artikeln för studien jag läste för några år sen om detta.

EDIT: Lite enkla tips för bästa smidighet, är att om man är ute ofta med sin laptop regelbundet så är det rätt lungt att ha laddaren hemma, så man har batteriet full laddat när man väl ska dra iväg igen.
Men om man t.ex inte tänker sticka iväg någon stans med laptoppen i nån vecka eller mer, och bara ska ha den kopplad med laddaren en längre tid, så är det bäst att ta ut batteriet och lägga i kylen på runt en 50% laddning.

Och om jag läser tråden rätt, så var frågan om vad som är bäst för att maximera livslängden. Inte vad som är mest praktiska. För det kan variera lite beroende på hur man använder enheten. -_-

EDIT2: Liten extra info. Det angående kalibreringen. Vad jag läser om detta så ska man bara ladda ur batteriet tills datorn varnar om lågt batteri och sätter sig i standby. Man ska däremot inte djup ur ladda batteriet helt. Bara ta ner det till låg nivå.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spennis:

Ni menar alltså att datorn vet när batteriet är 100% fulladdat och då plötsligt börjar dra stöm från väggen istället för genom batteriet? Men om batteriet är 98% laddat så dras strömmen genom batteriet? Har ni någon källa på detta om det är vad ni påstår?

Den drar ALLTID ström från väggen när den är inkopplad. Batteriet används ENDAST när datorn inte är inkopplad.
Såhär laddas ett lithiumbatteri: Läs och lär!

http://web.mac.com/goransson/Watts_up/Blogg/Poster/2011/3/19_...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ewizion:

Den drar ALLTID ström från väggen när den är inkopplad. Batteriet används ENDAST när datorn inte är inkopplad.
Såhär laddas ett lithiumbatteri: Läs och lär!

http://web.mac.com/goransson/Watts_up/Blogg/Poster/2011/3/19_...

Så då borde batteriet ta lika lång tid att ladda när datorn är på som när datorn är avstängd eftersom strömmen inte går via batteriet. Återstår att testas!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Spennis:

Så då borde batteriet ta lika lång tid att ladda när datorn är på som när datorn är avstängd eftersom strömmen inte går via batteriet. Återstår att testas!

Nej, eftersom då både batteriet laddas och datorn är på måste laddaren arbeta mera och ger förtur till datorns förbukning och inte laddningen, men då du har datorn avstängd arbetar laddaren endast med att ladda batteriet vilket gör att det går mycket snabbare att ladda datorn avstängd.

Visa signatur

MAIN OS: W10PRO 64-bit, CPU: Intel 4790k @4,0GHz, CPU-kylare: Noctua NH-U9B SE2, GPU: ASUS DCII OC GTX 670, RAM: 32GB Kingston 1866MhZ, BRÄDA: ASUS Z97-A, SKÄRM: Benq BL2400PT + Samsung Syncmaster 940BW, LÅDA: Corsair 550D
LAPTOP ASUS 1215N | TV LG 55UF850V | NAS WD EX2 8TB | MOBIL YotaPhone 2 & Samsung Galaxy A3 | PLATTA Lenovo Yoga Tab 3 Pro & Linx7 32GB
KAMERA Canon 760D

Permalänk
Medlem

^ stämmer, om du har en svag laddare. Har du en stark laddare så ska det inte göra någon skillnad, precis som Spennis sa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spennis:

Nej. Så fort du kopplar in strömkabeln i datorn börjar dess komponeneter dra all ström från väggen direkt. En separat krets laddar samtidigt batteriet med så hög effekt som är möljigt utan att överbelasta nätadaptern.

Skrivet av Spennis:

Fullt möjligt men antagligen inte sant då nätadaptern sällan är kraftfull nog att ge ström till datorns komponeneter samtidigt som batteriet laddas på full effekt.

Några källor kan jag inte länka. Erfarenhet, kunskap om batteriteknik och laddningstekniker samt en gnutta logik och vett räcker långt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typen_200:

Nej, eftersom då både batteriet laddas och datorn är på måste laddaren arbeta mera och ger förtur till datorns förbukning och inte laddningen, men då du har datorn avstängd arbetar laddaren endast med att ladda batteriet vilket gör att det går mycket snabbare att ladda datorn avstängd.

Check! Då är laddaren säkert för svag eftersom jag märker skillnad på laddningstid när datorn är på/av.

Visa signatur