Seagate förkortar garantitiden för hårddiskar

Permalänk
Medlem

Jo det är sant, backup är viktigt. Jag hade backup på en del saker men det spelar ingen roll, har varit med om fler saker gällande Seagate Måste tyvärr säga att jag är helt anti Seagate och aldrig mer kommer att köpa från dom.

Permalänk
Medlem

Det är ju något oroväckande när en leverantör sänker sin garantitid med så mycket.

Själv har jag haft samma gamla samsung spinpoint i 2 år, men det är nog dags att byta ut den snart mot två diskar i raid så jag slipper hjärtattack om disken dör.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

Jag har haft massor med problem med WD, men inte skippar jag att köpa deras diskar.. de går sönder, ovavsett märke!

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Jag har haft massor med problem med WD, men inte skippar jag att köpa deras diskar.. de går sönder, ovavsett märke!

Så sant, så sant!! Vissa verkar inte fatta det utan dom tror dom har otur när dom köper en disk som går sönder, och så köper dom ett annat märke, så håller den. När det skulle kunna vara exakt tvärtom!! !! !!

Alla "jag hade en xxxxxxxx hårddisk och den kraschade minsann, aldrig mer det märket! Är bara för roliga!!

Sen att man kan ha sitt " Favomärke" är en helt annan sak!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Inaktiv

Konstigt, efter Barracuda 7200.11 ...

Permalänk
Medlem

Jag har haft totalt 9 hårddiskar från Seagate, aldrig haft problem med någon utav dom. Den äldsta var i bruk i ca 7 år. Alla mina datorer står på 24/7.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Helt RNG det där. Senaste disken jag hade från seagate dog efter mindre än 2år.

Permalänk
Inaktiv

Självklart kan allas diskar gå sönder men BARRACUDA är kända för o har extremt mycket problem, mycket mer än WD,Samsung osv.
läs runt..

Skrivet av MVP:

bra att du fortsätter köpa dom då haha

Skickades från m.sweclockers.com

det gör jag inte, barracuda köper jag aldrig igen, jag köpte 6st på en gång och utav dom dog 3st dom andra 3 sålde jag..

Därimot har Momentus mycket mindre problem o det äger jag också flera av, inga problem än så länge..

Permalänk

ägde en gammal 10gb seagate som jag tog i en skrokontainer på jobbet för massor med år sedan fungerar fortfarande ypperligt i en polare dator som står på nästan 24/7.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Konstigt nog har jag ALDRIG haft problem med någon disk(hitachi, samsung, WD). Har bara bytt ut diskar pgr av platsbrist eller att nya standarder kommit/gått, (ide, e-ide, s-ata). Har haft hemmaserver som snurrat dygnet runt i 8 år.

Inte alls konstigt, grundläggande sannolikhetslära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Jag förstår att man inte till ha 5 års garanti på produkter byggda med så gammal och opålitlig teknik.

Det är väl snarare så att magnetisk lagring i form av hårddiskar är gammal och beprövad teknik.

Permalänk
Medlem

Säger som en del andra här ..diskar blir dåliga oavsett märke .... kan va allt från dålig batch te ny modell med barnsjukdommar ....

Har över åren haft allt från Quantum, IBM , Maxtor, Seagate, WD , Samsung till Hitachi ..... å de går åt helsike allihop ...har mer med otur å göra än inkompetenta tillverkare.

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ejziponken:

Min barracuda 72001.12 gick sönder efter 2 år och ett par månader.

Min gick sönder efter ungefär 1.5 år.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av m0rk:

Det är väl snarare så att magnetisk lagring i form av hårddiskar är gammal och beprövad teknik.

Vissst är den gammal och beprövad, men fortfarande oerhört opålitlig om du frågar mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cAWPer:

Har själv bara haft dåliga egenskaper med Seagate, hårddiskarna mina som dött har tagit med sig bilder från dop, födelsedagar, julafton sedan 2007-2011 osv osv. Hatar Seagate..

Backup?

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk

HAHAHA!!! Vilka idioter.
Nu kommer det vara ännu fler som går över till WD och Samsung.
Själv har man ju backup på allt sitt material, 10TB totalt ink backup
Köper nya diskar vart 3e år för att vara säker, och kom inte och säg att det är onödigt. Mitt val, mina pengar.

Visa signatur

Chassi: Lian Li D600 CPU: i7 9700K, Kylare: be quiet! Dark Rock 4 Pro MB: Asus z390F GPU: Asus Rx470 Ljud: Edifier s730-2.1 NVMe: Samsung 970 EVO 1TB*3 HDD: WDC - Red 8TBx4 RAM: Corsair Dominator Platinum 16GB 3200Mhz PSU: CORSAIR AX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Helt rätt!! Man kan aldrig få nog av Backup! Blir man av med data, får man skylla sig själv, -ja men den gick sönder. Hallå... att inte många som sitter på ett sådant här forum kan fatta att det är A o O!! Fixa din Backup och det är lugnt!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Då passar jag att fråga. Hur gör ni era backuper och vart lagrar ni dom?

Visa signatur

citera mig, annars är risken överhängande stor att jag ej hittar tillbaka.

Permalänk
Skrivet av LeovinceZX:

Själv har man en http://www.dustinhome.se/buffalo-terastation-pro-series-6-bay...
med 6 st http://www.dustinhome.se/western-digital-caviar-green-2tb-sat...
en tom för tillfället.

Visa signatur

Chassi: Lian Li D600 CPU: i7 9700K, Kylare: be quiet! Dark Rock 4 Pro MB: Asus z390F GPU: Asus Rx470 Ljud: Edifier s730-2.1 NVMe: Samsung 970 EVO 1TB*3 HDD: WDC - Red 8TBx4 RAM: Corsair Dominator Platinum 16GB 3200Mhz PSU: CORSAIR AX 850W

Permalänk
Medlem

5 års garantitid har alltid varit i det högsta laget, men hade gärna viljat se 3 år istället för 2... men men, de är så billiga nuförtiden ändå.

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk
Medlem

synd, för då kan de börja tillverka diskar som håller lägre kvalitet och går sönder efter 2 år, som logitech.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Skulle ändå aldrig stoppa i någonting i min dator som är tillverkat av seagate.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LeovinceZX:

Främst kopior på annan disk.

men också DVD skivor för gamla saker. Men de repas lätt och går sönder. Men håller i 100 år om man har dom i ett svart dvd fodral.

Permalänk
Medlem

Detta gäller väl bara från och med nu? Man kan ju inte ändra villkoren efter ett köp, så gamla diskar måste ju ha kvar fem års garanti.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Vissst är den gammal och beprövad, men fortfarande oerhört opålitlig om du frågar mig.

Opålitlig jämfört med vad? Det är den stora frågan...

Magnetisk lagring som sådan är väldigt stabil teknik och som villar på en bra grund. Problem som ofta har uppkommit har så vidare jag förstått ofta haft med HDI (head/disk interface), krympning av den fysiska storleken (friktionsproblem vid rotering) och en vis brist långsiktig testning av visa serier.

Permalänk

Hmm, detta var då INTE bra reklam för Seagate Osmart drag, seagate.

Permalänk
Skrivet av Cirap:

köpte en 7200.11 senaste (ett par år sedan). under de första dagarna satt jag och läste lite om disken och det var ju kaoz på nätet med tidiga Firmwares. sen blev det kaoz på nätet när ytterliggare firmwares kom och förstörde även diskar som fungerade.

Min funkar fortfarande, men tar maniskt kopior på allt viktigt. både molm på extern Hitachi disk, samt USB pinne

Kollade upp det och det är exakt en sån som sitter i min rigg också. Inga problem. Backup gör man ju oavsett disk, allt annat är idioti.

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk
Skrivet av Nautilus011:

Konstigt nog har jag ALDRIG haft problem med någon disk(hitachi, samsung, WD). Har bara bytt ut diskar pgr av platsbrist eller att nya standarder kommit/gått, (ide, e-ide, s-ata). Har haft hemmaserver som snurrat dygnet runt i 8 år.

Då är vi två

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem
Skrivet av pecill:

Detta gäller väl bara från och med nu? Man kan ju inte ändra villkoren efter ett köp, så gamla diskar måste ju ha kvar fem års garanti.

Står alltid finstilt att de kan ändra så mycket de behagar.

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk

PANIK!!!

Äh, vad gör detta? Fem år är väldigt lång tid för en datorkomponent. Jag har en Momentus XT hybriddisk i min MBP, och inte blir jag förvånad om den ger upp om några år. Snarare tvärt om.