Behöver hjälp med min första HTPC :)

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med min första HTPC :)

Tjenare alla!

Mitt allra första inlägg och ska försöka skriva så utförligt som möjligt

Jo, det är så att jag ska flytta denna månad och har gått i tankarna om att skaffa mig en HTPC, dels för att det är jobbigt att titta på datorn så som jag gör nu, och dels för att jag vill få ut max av min 55-tummare till TV.

Jag har varit lite inne på en Mac Mini, som kostar lite under 6.000, vilket min budget är på. Vad tror ni om denna? Bortkastade pengar? (Äger ingen mac för tillfället bör tilläggas). Enkelt att koppla in 5.1 system till denna?

Eller är det bästa att sätta ihop eget? Det jag kommer använda datorn till är för 1080p-filmer och musik. Inget spelande eller så. Kan ni inte sätta ihop ett system till mig? Budgeten ligger på 6000 och om ni T.EX. hittar ett bra system för ca 4000 så får ni fylla ut resten med hårddiskar om det går. Vill helst ha ett liggande chassi som man kan ha fint på tv-bänken. (Jag kan inget om att sätta ihop datorer så om det är färdifixat så vore det kanon)

Sen skulle jag vilja ha tips på ett bra ljudsystem och går i tankarna på detta: http://www.logitech.com/sv-se/speakers-audio/home-pc-speakers... (detta ligger utanför budgeten) Vad sägs om detta? Budgeten för detta är ca 3000 så om nu rekommenderar något annat så vore det jätte snällt.

Tack så hjärtligt på förhand!

Mvh

Permalänk
Permalänk
Medlem

Njaa, det var lite för mycket pengar för att få med en så pass dålig hårddisk. Sen så behöver jag inget tv-kort o sånna grejer. Funderar starkt på en mac mini. Det är väl bra? Kan få en i5 processor, 2gb ram, thunderbolt för 5000 kr studentrabatt.

Den är även grymt liten och får plats överallt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nimren:

Njaa, det var lite för mycket pengar för att få med en så pass dålig hårddisk. Sen så behöver jag inget tv-kort o sånna grejer. Funderar starkt på en mac mini. Det är väl bra? Kan få en i5 processor, 2gb ram, thunderbolt för 5000 kr studentrabatt.

Den är även grymt liten och får plats överallt.

Ingen som sa att du va tvungen att köpa alla extra-grejer han valt ju... 2gb ram är rätt snålt.

Men en mac mini är också trevlig, inbyggd IR sensor (eller är den borttagen nu?) Välj gärna en modell med 6310 gpu.

Permalänk
Medlem

Jag har funderat på denna HTPC som kostar 4231kr med Windows 7 64Bit http://www.inet.se/kundvagn/visa/695637/2011-08-03-htpc

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Ingen som sa att du va tvungen att köpa alla extra-grejer han valt ju... 2gb ram är rätt snålt.

Men en mac mini är också trevlig, inbyggd IR sensor (eller är den borttagen nu?) Välj gärna en modell med 6310 gpu.

Kan man byta ut ram-minnet själv tror du? För när man är inne på apple.se så kan man läsa om mac-mini så står det att det är lätt att ta av toppen och komma åt minnet. Men jag undrar bara om det går att byta själv, med ett sådant likanande som de har, alltså ett 1333MHz DDR3 SDRAM, för det är tydligen 2 slots dom de har i den och då är det ju bara att köpa till ett 2gb minne.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nimren:

Kan man byta ut ram-minnet själv tror du? För när man är inne på apple.se så kan man läsa om mac-mini så står det att det är lätt att ta av toppen och komma åt minnet. Men jag undrar bara om det går att byta själv, med ett sådant likanande som de har, alltså ett 1333MHz DDR3 SDRAM, för det är tydligen 2 slots dom de har i den och då är det ju bara att köpa till ett 2gb minne.

Rätt säker på att du bara snurrar på den där grå botten-plattan. Men kan ju inte garantera det. Det är hyffsat enkelt att byta på min MBP iaf.