KFA2 gör Geforce GTX 560 Ti med anslutningar för fem skärmar

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakbob:

Finns ju en anledning varför nvidia inte stödjer 3 skärmar på ett kort.. ett kort pallar aldrig att dra en så tung upplösning i spel som du får med 3 skärmar (bortsett från 590 och 6990 då) om man inte kör på väldigt låga inställningar då (men vad är vitsen då?).. Nvidia har väl varit ganska smarta och gjort detta omöjligt för att det inte funkar speciellt bra. Säger som någon en gång sa till mig " entusiast upplösningar kräver entusiast kort ".

De enda man behöver 3 eller mer skärmar inkopplade till är inte spel. Jag sitter själv på GNU/Linux, och spelar inte vill ha 1 skärm för development, en till browsing, och en till min terminal. Det finns mycket mer för 3 eller mer skärmar än bara för spel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakbob:

Finns ju en anledning varför nvidia inte stödjer 3 skärmar på ett kort.. ett kort pallar aldrig att dra en så tung upplösning i spel som du får med 3 skärmar (bortsett från 590 och 6990 då) om man inte kör på väldigt låga inställningar då (men vad är vitsen då?).. Nvidia har väl varit ganska smarta och gjort detta omöjligt för att det inte funkar speciellt bra. Säger som någon en gång sa till mig " entusiast upplösningar kräver entusiast kort ".

Faktum är att man nödvändigtvis inte behöver spela på alla skärmarna bara för att man vill ha tre skärmar. Har själv tre skärmar och AMD, men kör inte Eyefinity då jag faktiskt föredrar att spela på mittenskärmen.

Nu råkar jag visserligen ha två grafikkort i crossfire, men det hör inte hit. Även om jag bara hade haft ett grafikkort (som tidigare) så hade jag fortfarande velat köra tre skärmar. Det fungerar utmärkt att köra tre skärmar på annat än 6990 och man behöver inte vilja spela på alla tre för att kunna motivera att man äger tre skärmar.

Själv brukar jag ha en film, Notepad++, Thunderbird eller torrenter uppe på högerskärmen, webbläsare på mittenskärmen och SSH på vänsterskärmen.

Men det slog kanske inte dig att man faktiskt kan använda datorn till annat än att spela och att man inte nödvändigtvis vill köra SLI för att kunna detta?

[EDIT] Hehe... Någon annan hann före.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av jakbob:

Finns ju en anledning varför nvidia inte stödjer 3 skärmar på ett kort.. ett kort pallar aldrig att dra en så tung upplösning i spel som du får med 3 skärmar (bortsett från 590 och 6990 då) om man inte kör på väldigt låga inställningar då (men vad är vitsen då?).. Nvidia har väl varit ganska smarta och gjort detta omöjligt för att det inte funkar speciellt bra. Säger som någon en gång sa till mig " entusiast upplösningar kräver entusiast kort ".

Det där är ju sämsta argumentet någonsin. Det går bevisligen att spela på flera skärmar utan att köpa de dyraste korten. Allt handlar om prioriteringar och vilka spel man spelar. Sen finns det ju många som vill ha tre skärmar men bara spela på en. Jag har två skärmar och funderar på att köpa en tredje. Jag spelar bara på huvudskärmen och har annat på resten. För mig är flera skärmar till för att arbeta med bilder, video, ljud och diverse skolsaker, inte för att spela. Då finns det ingen som helst anledning att köra dubbla grafikkort. Det betyder bara att det blir dubbelt så dyrt för mig. Har iof övervägt dubbla kort för att kunna köra olika kalibreringar på olika skärmar men då hade det blivit ett billigt skitkort för att driva de andra skärmarna och ett kort i 1500 kr för att driva huvudskärmen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av worfox:

De enda man behöver 3 eller mer skärmar inkopplade till är inte spel. Jag sitter själv på GNU/Linux, och spelar inte vill ha 1 skärm för development, en till browsing, och en till min terminal. Det finns mycket mer för 3 eller mer skärmar än bara för spel...

Ja det är klart! Men om du tittar lite tidigare i tråden kan du se att skog1s som jag citerade pratar om spelupplevelse etc med ett 6950 på 3 skärmar.

Visa signatur

-Corsair graphite 600T | intel i7 950 (kyld med EK 360 rad system) | EVGA GTX 460 SLI | ASUS Sabertooth x58 | 6gb Corsair xms3 @1600mhz | Corsair HX 750 | SteelSeries v6 v2 | Sennheiser HD558-

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jakbob:

Nej det gör det inte, höga inställningar + skapliga spel vid 5760x1080 på ETT 6950 är nog ingen höjdare om man är ute efter ögongodis.
http://www.hardwareheaven.com/reviews/1084/pg18/xfx-radeon-6970-and-radeon-6950-graphics-card-review-3-way-crossfire-eyefinity-vs-sli.html detta är med 3 av dessa kort i cf i bla bfbc2 vilket är halv krävande och ger i snitt 60 fps om vi delar det på två borde vi få en ungefärlig bild av hur ett 6950 presterar i upplösningen 5670x1080. (Letade inte så länge efter bench resultat, så detta får duga. )

Det gör det visst. Många sitter just med Eyefinity med enkla kort i HD6900-serien och spelar spel i Eyefinity. Jag gör det blandannat. 8xAA är sällan relevant, 4xAA och i vissa fall 2xAA eller ingen AA ger oftast ingen/minimal bildförlust men sparar rejält med prestanda istället. Med en enkel såväl som flera skärmar. Faktum är att det faktiskt går bra att köra höga inställningar (dock sällan maxade) med hög upplösning på dagens kort i singelutförande, om dessa är gjorda för att kunna göra det.

Crossfire/SLI ger såklart högre prestanda vilket ofta kan vara önskvärt men ger istället ökad risk för problem (dålig SLI/CF-skalning, buggar) samt microstuttering. Inte värt det för mig efter tidigare erfarenheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nighthog:

Gissar på att det mindre kortet har dual: dual-link dvi som på ett fiffigt sett expanderas till 4st single link dvi kontakter. Ganska smart faktiskt.

Det var inte dual-link DVI utan nån egen moddad version tror jag (tror man alltid behöver de adaptrarna)

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Jag bytade från Nvidia till AMD bara för att jag varit sugen på 3 skärmar i många år!! (på ett kort) och så började jag läsa om Eyefinity och vad AMD har fixat med Eyefinity!!
Och då var det inget snack om saken!!

Jag köpte mig ett 6950, 3 lika skärmar, ställde in Eyefinity och några profiler så att jag kan byta!! Satans vad nöjd jag är !! hoppa till Eyefinitytråden om du vill ha en rigtigt kraftig spelupplevelse!!!!!!

För Nvidia kan inte ge dig det!! Ju längre tiden går!! Ju kassare tycker jag det gröna laget är, och jag är ingen fanboy! Jag vill bara ha det som jag vill!!

Det gröna vs Röda Kriget, Det skiter jag ett stort stycke i !!!!!! Jag vill spela, kunna trycka in mycket info i min skalle med 3 skärmar, för det är det du kan , trycka in mer information i skallen på en gång med 3 skärmar.

2 skärmar har jag haft med Nvidia i 5 år tror jag, och har alltid velat haft 3!! AMD fixade det!! (Tack Gode gud för det) Plus att dom fixade Eyefinity som en bonus (och vilken bonus sen)

Du missade ju helt poängen, jag vill INTE ha ett AMD kort pga att driverstödet i Linux är så kasst (Och nej jag har inte tänkt testa igen, har ägt 4 AMD/ATI kort och alla 4 har varit lika kassa, nog med pengar till dem nu). Visst RadeonHD har blivit mycket bättre, men seriöst ska jag först betala fullpris för ett kort och sedan lägga tid på att utveckla och beta testa en driver. Jo 99% rabbat på kortet så är jag på, annars gtfo.
nVidia å andra sidan funkar direkt med vettiga prestanda. Skiter i om jag får köra flera kort för att stödja fler skärmar i vettig upplösning. Vart mest less på att de släpper ett kort 2011 som är anpassat efter de skrämar som såldes för 2007-2009. Visst folk har gammal hårdvara och skärmar är väl inte det man byter varje år... Men de kunde ju ha fixxat 1920x1200 iaf, sen om de fått använda ett kraftigare chip, so what.

Så i AMD vs nVidia, creds till AMD för att de släpper specar till korten. Men de ska inte begära att kunderna ska utveckla ngt åt dem för att kunna använda hårdvaran utan att X krashar när man flyttar ett fönster med accelererat skrivbord på etc (mellan 2 skärmar givetvis)

Spela gör jag på en skärm pga att League of Legends har en tendens att bugga ibland om man har extended läget på. Och atm spelar jag inte mycket annat.

¤JonE

Permalänk
Medlem
Skrivet av TorrentKatten:

Du missade ju helt poängen, jag vill INTE ha ett AMD kort pga att driverstödet i Linux är så kasst (Och nej jag har inte tänkt testa igen, har ägt 4 AMD/ATI kort och alla 4 har varit lika kassa, nog med pengar till dem nu). Visst RadeonHD har blivit mycket bättre, men seriöst ska jag först betala fullpris för ett kort och sedan lägga tid på att utveckla och beta testa en driver. Jo 99% rabbat på kortet så är jag på, annars gtfo.
nVidia å andra sidan funkar direkt med vettiga prestanda. Skiter i om jag får köra flera kort för att stödja fler skärmar i vettig upplösning. Vart mest less på att de släpper ett kort 2011 som är anpassat efter de skrämar som såldes för 2007-2009. Visst folk har gammal hårdvara och skärmar är väl inte det man byter varje år... Men de kunde ju ha fixxat 1920x1200 iaf, sen om de fått använda ett kraftigare chip, so what.

Så i AMD vs nVidia, creds till AMD för att de släpper specar till korten. Men de ska inte begära att kunderna ska utveckla ngt åt dem för att kunna använda hårdvaran utan att X krashar när man flyttar ett fönster med accelererat skrivbord på etc (mellan 2 skärmar givetvis)

Spela gör jag på en skärm pga att League of Legends har en tendens att bugga ibland om man har extended läget på. Och atm spelar jag inte mycket annat.

¤JonE

Hej. Jag kör själv ett HD6870 med Eyefinity, i Arch Linux och jag har absolut ingenting att klaga på när det gäller stödet för drivrutinerna (i detta fall deras proprietära, fglrx), känner att det går minst like bra som när jag körde med Nvidia i Arch. Jag märker inte av några kraschar av X när jag flyttar fönster mellan skrivborden. X har i princip aldrig kraschat för mig när jag använt deras drivrutiner!

Du måste ha kört AMD för väldigt länge sedan i sådana fall.

Permalänk
Skrivet av Kromgol:

Hej. Jag kör själv ett HD6870 med Eyefinity, i Arch Linux och jag har absolut ingenting att klaga på när det gäller stödet för drivrutinerna (i detta fall deras proprietära, fglrx), känner att det går minst like bra som när jag körde med Nvidia i Arch. Jag märker inte av några kraschar av X när jag flyttar fönster mellan skrivborden. X har i princip aldrig kraschat för mig när jag använt deras drivrutiner!

Du måste ha kört AMD för väldigt länge sedan i sådana fall.

Är väl drygt ett årsedan jag sålde av systemet med ett AMD kort (HD 3870). Nu blir det nVidia, är ju inget problem att ha ett extra kort egentligen. Lite mer ström drar det... Men har ju spenderat runt 17000 nu det senaste på skärmar (HP ZR24W och ZR30W), så kan ju lägga ngra hundra på ett extra graffekort för att driva den gamla trotjänaren (Hitachi 19" 16:10) om jag orkar/vill/behöver.

Permalänk

Vad heter skärmutgången på det andra kortet?

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Entusiast
Skrivet av fille3002:

Vad heter skärmutgången på det andra kortet?

Den heter DMS-59 och är en specialkontakt som skickar dubbla DVI eller VGA signaler. Tillsammans med en adapter som delar upp den till två vanliga DVI eller VGA kontakter (som syns på en av bilderna) används den för att spara plats för multiskärmlösningar. Till exempel sitter det två såna på de pyttesmå chassina på jobbet. Hade inte varit rimligt att köra fyra DVI-kontater på lågprofilkort men med två såna, en på varje PCI-plåt, så är det inga problem. Plats för adaptern utanför chassit är ju sällan ett problem.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Den heter DMS-59 och är en specialkontakt som skickar dubbla DVI eller VGA signaler. Tillsammans med en adapter som delar upp den till två vanliga DVI eller VGA kontakter (som syns på en av bilderna) används den för att spara plats för multiskärmlösningar. Till exempel sitter det två såna på de pyttesmå chassina på jobbet. Hade inte varit rimligt att köra fyra DVI-kontater på lågprofilkort men med två såna, en på varje PCI-plåt, så är det inga problem. Plats för adaptern utanför chassit är ju sällan ett problem.

Tackar! Har en på min delldator

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk

Jag körde ett 3870X2 i linux och jag märkte heller inga krachar. Jag körde då Ubuntu 10.10. Allt var 100% stabilt i både spel(mestadels CSS samt Warcraft III, dock så kräver dom inget) Så jag undrar vilket 3870 kort du hade TorrentKatten

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?