HDD: 5400 vs 7200 för OS till HTPC?

Permalänk
Medlem

HDD: 5400 vs 7200 för OS till HTPC?

Vad för hårddisk är direkt att föredra för OS:et till en HTPC?

Ska användas till högupplöst film och mindre spel.
Filmerna lagras på nätverket.

Jag köpte en 500GB EcoGreen på 5400 varv som var tänkt att använda till OS:et för min HTPC men 500GB är lite väl mycket utrymme för endast ett OS (då filmerna lagras på näverksdisk) och funderar då om jag tjänar (rent prestandamässigt) att köra en mindre 7200-varvare som OS-disk till HTPC:n istället.

Vad tror ni? För/nackdelar?

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Varför inte en mindre SSD ? tystare och svalare.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Regel nummer ett när det gäller OS disk. Snåla inte på prestandan! Det är så pass billigt med hårddisk numera, så köp den snabbaste du har råd med.
Köp en 120gb SSD eller en 150gb velociraptor.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Skrivet av Poison:

Vad för hårddisk är direkt att föredra för OS:et till en HTPC?

Ska användas till högupplöst film och mindre spel.
Filmerna lagras på nätverket.

Jag köpte en 500GB EcoGreen på 5400 varv som var tänkt att använda till OS:et för min HTPC men 500GB är lite väl mycket utrymme för endast ett OS (då filmerna lagras på näverksdisk) och funderar då om jag tjänar (rent prestandamässigt) att köra en mindre 7200-varvare som OS-disk till HTPC:n istället.

Vad tror ni? För/nackdelar?

Kommer HTPC:n vara "avstängd" med viloläge eller avstängd på riktigt. Om det första så kan du nog köra med en 2,5" 5400 varvare för att få ner värme och ljud. Annars en liten SSD. Jag kör personligen med en SSD i min HTPC även om den bara är avstängd i viloläge för att få den tyst vid tv-tittande (timeshift-buffferten skriver mycket).

Skrivet av kokkojambo:

Regel nummer ett när det gäller OS disk. Snåla inte på prestandan! Det är så pass billigt med hårddisk numera, så köp den snabbaste du har råd med.
Köp en 120gb SSD eller en 150gb velociraptor.

En velociraptor i en HTPC, skojar du?

Visa signatur

The statement below is true.
The statement above is false.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ministerkrister:

En velociraptor i en HTPC, skojar du?

Ja, de är ett billigare prestandaalternativ till en 120gb SSD. Första generationen Raptor var extremt högljudda, men de nya är knäpptysta och snabba som satan (för att vara mekaniska).

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Skrivet av kokkojambo:

Ja, de är ett billigare prestandaalternativ till en 120gb SSD. Första generationen Raptor var extremt högljudda, men de nya är knäpptysta och snabba som satan (för att vara mekaniska).

Men det är fortfarande en HTPC och den vill man ha så tyst och sval som möjligt, prestanda är långt ifrån prio nummer ett.

Nu ANTAR jag bara, men han har nog inte ett midi eller fulltowerchassi utan en lite mindre HTPC anpassad sak, alltså sämre kylning och sämre upphängning av hdd.

En velicoraptor blir BETYDLIGT varmare än en vanlig 2,5" disk => kylningen måste arbeta hårdare => mer oljud!

En velicoraptor snurrar snabbare, genererar jobbigare ljud och vibrerar mer lägg därtill en upphängning av hdd som kanske inte är den bästa => ljudet fortplantar sig till chassie => som fortplantar sig till tv-möbeln => mer oljud!

Visa signatur

The statement below is true.
The statement above is false.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ministerkrister:

Men det är fortfarande en HTPC och den vill man ha så tyst och sval som möjligt, prestanda är långt ifrån prio nummer ett.

Nu ANTAR jag bara, men han har nog inte ett midi eller fulltowerchassi utan en lite mindre HTPC anpassad sak, alltså sämre kylning och sämre upphängning av hdd.

En velicoraptor blir BETYDLIGT varmare än en vanlig 2,5" disk => kylningen måste arbeta hårdare => mer oljud!

En velicoraptor snurrar snabbare, genererar jobbigare ljud och vibrerar mer lägg därtill en upphängning av hdd som kanske inte är den bästa => ljudet fortplantar sig till chassie => som fortplantar sig till tv-möbeln => mer oljud!

Prestanda är ALLTID prio nummer ett! Oljud eller ej. Sånt borde du som ansvarsfull PC människa veta.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Skrivet av kokkojambo:

Prestanda är ALLTID prio nummer ett! Oljud eller ej. Sånt borde du som ansvarsfull PC människa veta.

Med samma argument så går alltså velicoraptorn fetbort till förmån för en SSD

Så därför kan vi alltså helt utesluta det som alternativ, case closed!

Visa signatur

The statement below is true.
The statement above is false.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Prestanda är ALLTID prio nummer ett! Oljud eller ej. Sånt borde du som ansvarsfull PC människa veta.

Inte när man ska ha en HTPC. Hitta en som är så tyst som möjligt och väg det jämte prestandan. Hårddisk-knatter är inget du vill höra när man tittar på tysk mjukporr.

Permalänk
Skrivet av Poison:

Vad för hårddisk är direkt att föredra för OS:et till en HTPC?

Ska användas till högupplöst film och mindre spel.
Filmerna lagras på nätverket.

Jag köpte en 500GB EcoGreen på 5400 varv som var tänkt att använda till OS:et för min HTPC men 500GB är lite väl mycket utrymme för endast ett OS (då filmerna lagras på näverksdisk) och funderar då om jag tjänar (rent prestandamässigt) att köra en mindre 7200-varvare som OS-disk till HTPC:n istället.

Vad tror ni? För/nackdelar?

Kom på kanske en 2,5" hybriddisk: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v840

Visa signatur

The statement below is true.
The statement above is false.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ministerkrister:

Med samma argument så går alltså velicoraptorn fetbort till förmån för en SSD

Så därför kan vi alltså helt utesluta det som alternativ, case closed!

Well played, sir. Well played.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Jag håller med er alla
Först 5400 rpm är tystast förutom ssd vilket lämpar sig bra för htpc
7200 varv är mycket bättre än 5400 för ett os men inte bättre än ssd
VelociRaptor är snabbare än 5400 o lämpar sig till OS men inte till ett htpc där ssd lämpar sig mycket bättre.

Slutsatsen köp SSD o behöver du lagring o har plats så köp en 5400 för det ändamålet.

Permalänk
Skrivet av DaydreamerVlad:

Jag håller med er alla
Först 5400 rpm är tystast förutom ssd vilket lämpar sig bra för htpc
7200 varv är mycket bättre än 5400 för ett os men inte bättre än ssd
VelociRaptor är snabbare än 5400 o lämpar sig till OS men inte till ett htpc där ssd lämpar sig mycket bättre.

Slutsatsen köp SSD o behöver du lagring o har plats så köp en 5400 för det ändamålet.

Oh, kunde inte sagt det bättre själv... Har mest flameat hittils.

Min setup har en 80 GB SSD som OS-, program- och timeshift-disk samt en 2,5" 5400 disk för inspelning. Resten ligger på NAS:en.

Visa signatur

The statement below is true.
The statement above is false.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du kan ta en 5400 disk hastigheten märker man inte av när man tittar på film och frågan är om man behöver kunna starta dator på 30 sekunder istället för nästan under en minut. Jag men man kan ju gå till köket och poppa popcorn eller nått på den minuten. Sen kan man tänka 1.5 tb för 550 kr eller 60gb för 750 kr.

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden lite.

Jag tänkte skaffa en mac mini och tänkte ha den som HTPC, ska jag köra på 5400 eller 7200 rpm i den interna hårddisken? När jag sen väljer att köpa flera hårddiskar (för mer utrymme, eller en nas-server), vad ska jag då välja i dem? 5400 eller 7200?

Tanken är att endast se på filmer i 1080, lyssna på musik och då och då Photoshop. Men inga spel o sånna grejer.

Tänkte även skaffa 8gb minne (vet inte om det spelar någon roll) då det är väldigt biilligt att byta själv än att låta Apple byta åt dig.

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Kan man leva med längre uppstart av datorn och program så kör på det som är billigast.
Ska datorn enbart vara HTPC gör det ingen större skillnad.
7200rpm är dock såpass billigt så jag hade valt det före en 5400rpm om man nu inte vill satsa på SSD.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av nimren:

Tänkte även skaffa 8gb minne (vet inte om det spelar någon roll) då det är väldigt biilligt att byta själv än att låta Apple byta åt dig.

Tacksam för svar.

8GB är bra, Lion är rätt minneshungrigt än så länge.
Det kommer säkert fixas, men 8GB kostar runt 500 spänn så

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."