Permalänk
Medlem

Sjysst fläkt för i5 (Sockel 1156)

Fläkten som följde med min i5-750 stock håller på att göra mig galen. Trodde först att det var grafikkortet, men är rätt säker på att det är processorfläkten. Det kan ju i varje fall inte skada att byta ut fläkten?

Har varit inne och tittat på iNet, de har dock så mycket olika fläktar att jag blev förvirrad.
Jag håller på med musik på min dator och överklockar inte systemet för att hålla det så stabilt som möjligt. Jag är ute efter något simpelt, prisvärt och framför allt tyst. Jag har inga megaramminnen, så det måste inte vara ett litet vattenkylningssystem. Behöver inte kunna kyla ner en överklockad vulkanprocessor, bara en vanlig i5. Är öppen alla sorters kylningsmetoder. Själva fläkten får kosta några hundra, hellre färre än flera

Den här modellen verkar vara intressant, verkar få bra kritik också http://www.inet.se/artikel/5321604/cooler-master-hyper-212-pl...

Ser fram emot era tips!
//Boombot

Permalänk

http://www.inet.se/artikel/5321388/noctua-nh-u12p-se2

Överlägsen kylare, fungerar utmärkt att överklocka med...

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"

Permalänk
Medlem

Okej, jag ska kolla in den! Relativt dyr dock. Några andra tips?

Permalänk
Medlem

Hyper 212+ har jag haft. Till pris/prestanda sett så känns den riktigt bra.

Gick från den till en Antec Kühler 620 och även om jag fick bättre load temps med ca 6-7c så kostar ju 620 ca dubbelt så mycket.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

Okej, Antec fläkten verkar skön. Ganska liten också, hmm. Synd bara att den är dubbelt så dyr.

Permalänk
Medlem

Du kan allvarligt inte säga att Noctua NH-U12P-SE2 är dyr?
den prestrerar VÄLDIGT bra, må jag säga har min 2500k på 4,7ghz ibland och då har jag ca 57 grader i full load!
och är faktiskt inte dyr alls.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera just Hyper 212 Plus. Använder den själv och är mycket nöjd (pris/prestanda-mässigt alltså -- självklart finns det bättre, men den gör det den ska och mer därtill på en oklockad processor).

Visa signatur

Moderkort: ASUS P8P67 PRO B3 | CPU: Intel i7 2600K | Minne: 4x4GB 1600Mhz CL8 | GPU: XFX HD7970 | SSD: 1xSamsung 830 256GB 1xIntel 510 120GB | PSU: Corsair Enthusiast Series TX850 V2 | Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk

Tycker du ska köra på den du länkade om du inte ska överklocka, inte värt att köpa nåt dyrare annars Den där håller helt klart måtten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JHL1994:

Tycker du ska köra på den du länkade om du inte ska överklocka, inte värt att köpa nåt dyrare annars Den där håller helt klart måtten!

Okej Får ta en funderare över det här med hur mycket jag vill spendera, men den är helt klart en utmärkt kandidat!

Permalänk
Medlem

Antec Kuhler 620 kan jag rekommendera starkt, tyst och kyler extremt bra. (Om du behöver ytterligare kylning är det bara att hänga på en fläkt till eller byta ut stock fläkten, men du sa att det inte var för klockning)

Permalänk
Medlem

Kollar på Noctua NH-U9B SE2, Noctua NH-C12P SE14, Scythe Mugen 2, be quiet! DarkRock Advanced C1, och diverse Zalman kylare.

Tysthet är prioritet för mig, ifall den inte tar upp allt för mycket plats är det också ett plus. Be Quiet känns spontant som ett bra val om man prioriterar tysthet, men det kanske mest är marknadsföring?