är det bara jag som tycker nätagg är rent generellt dyrt?

Permalänk

är det bara jag som tycker nätagg är rent generellt dyrt?

är det bara jag som tycker nätagg är rent generellt dyrt?

man får punga upp en färsk tusing för ett bra modulärt nätagg på 650w...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naked-Snake:

är det bara jag som tycker nätagg är rent generellt dyrt?

man får punga upp en färsk tusing för ett bra modulärt nätagg på 650w...

Visst, men de är ganska tunga också, och i pris/vikt är de ju inte lika dyra som t.ex grafikkort.

Permalänk
Medlem

Nätagg blir allt mer avancerade. Jag personligen tycker att 1000 kr är billigt för ett kvalitetsagg...

Permalänk
Medlem

Modulärt, 80+ Guld/Silver, 750w+ brukar ligga på runt 1-1.5k. Ett pris jag finner relativt rimligt med tanke på fördelarna modulärt och hög verkningsgrad, samt den långa garantin. Sen finns det en hel del billigare också om man inte vill punga upp med 1k+.

Permalänk
Medlem

Och fördelen med ett riktigt kvalitets agg är ju att du kan behålla det till senare byggen. Så när du ska uppgradera kan du behålla nätagget och bara köpa resten nytt. Gör man det te x under 2-3 uppgraderingar så har man ju sparat ihop den slanten

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Ett bra nätagg håller länge om de inte byter standard igen. Räkna ut hur dyrt nätagget blir per år om det håller i 10 år jämfört med processor som du uppgraderar varannat år.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Ett bra nätagg håller länge om de inte byter standard igen. Räkna ut hur dyrt nätagget blir per år om det håller i 10 år jämfört med processor som du uppgraderar varannat år.

Fast att ett nätagg behåller sin skärpa i 10 år är ju föga troligt, de elektrolytiska kondensatorerna tar ganska mycket stryk under längre användning...

Permalänk
Medlem

Det finns nätagg och så finns det nätagg. Vill du ha ett för 1500 kr som håller i 5-6 år eller vill du ha ett för 300 kr som du måste byta ut 10 gånger under 5-6 år? Kvalitet över kvantitet, man får vad man betalar för. Det är såklart fritt fram att köpa ett billigt nätagg, men inte utan att jag utfärdar en varning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Fast att ett nätagg behåller sin skärpa i 10 år är ju föga troligt, de elektrolytiska kondensatorerna tar ganska mycket stryk under längre användning...

Inte om du har ett agg av kvalitétskomponenter. Jag har ett TX650 som inte visat en tillstymmelse till problem, och det har jag haft sedan release(05/06 om jag inte minns fel?).

Klart att det finns undantag, men vad man också får tänka på är att de nya aggen(de som är värda att nämnas) har en helt annan kvalité än vad de gamla hade. Mycket beror på den rådande 80+-certifieringen, som många nu eftertraktar. Ett exempel är när jag för några år sedan köpte ett Chieftech Super 550w. Det hade goda review´s och allt. Fast nu när jag kollat upp det har det endast runt 70% effektivitet. Ett nätagg skulle aldrig kunnat få stämpeln "Best buy" idag, utan att ha 80+-cert.

Om du vill ha ett modulärt agg får du nog allt punga upp med tusenlappen. Men det är väl spenderade pengar, även om det inte håller i 10år, så kommer det med minst 5års garanti(Corsair), och det är inte illa. Lägg till lite mer och du har Gold-cert.

Vad är det du tycker är dyrt? Du kan lägga flera tusen på grafikkort och processorer, men inte nätagget. Nätdelen är den del som i många fall avgör om din dator lever eller dör. Blixtnedslag, jordfel, felande komponenter, överbelastning med många fler punkter. Det är exempel på saker som bränner din dator med ett dåligt agg, men med ett bra ett så slår agget ifrån, eller så går det sönder(men inte dina komponenter).

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Skrivet av THEBADGUY:

Och fördelen med ett riktigt kvalitets agg är ju att du kan behålla det till senare byggen. Så när du ska uppgradera kan du behålla nätagget och bara köpa resten nytt. Gör man det te x under 2-3 uppgraderingar så har man ju sparat ihop den slanten

sant sant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naked-Snake:

är det bara jag som tycker nätagg är rent generellt dyrt?

man får punga upp en färsk tusing för ett bra modulärt nätagg på 650w...

Jag köpte ett nätagg på 350w för 47kr i kina som sitter i farsans dator just nu.
Den har suttit där i 2 år nu och fortfarande inga problem. okänt märke ( jag tänkte inte dra och kolla häller)

Jag misstänker det är där återförsäljarna tjänar pengar då hårddisk och minnen är det nästan ingen förtjänst på.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kenti:

Jag köpte ett nätagg på 350w för 47kr i kina som sitter i farsans dator just nu.
Den har suttit där i 2 år nu och fortfarande inga problem. okänt märke ( jag tänkte inte dra och kolla häller)

Jag misstänker det är där återförsäljarna tjänar pengar då hårddisk och minnen är det nästan ingen förtjänst på.

Jovisst finns det billiga nätagg. Men om man kollar igenom det så undrar jag hur bra det är ur elsäkerhetssynpunkt och vilken effektivitet det har. Hur ser kondensatorerna ut om man öppnar och tittar? Sen beror det lite på vad som belastar agget.

Hoppas det finns backup på det viktiga och det inte är en värdefull dator annars.

Permalänk
Medlem

Det är mycket märkesbögeri. Köpte ett corsair hx520 agg när det begav sig. Senare köpte jag ett cooler master real power som för några hundringar mindre och som jag anser är bättre även om hela forumet tjatade om hx serien från corsair. Det här tycker jag verkar prisvärt för den som vill ha "extra allt" och nöjer sig med 80+ "standard". Enligt prisjakt har den en verkningsgrad på 86%. Det kan säkert variera från agg till agg... men stämmer det är de ju sjukt bra för dom pengarna.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=381000

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Jovisst finns det billiga nätagg. Men om man kollar igenom det så undrar jag hur bra det är ur elsäkerhetssynpunkt och vilken effektivitet det har. Hur ser kondensatorerna ut om man öppnar och tittar? Sen beror det lite på vad som belastar agget.

Hoppas det finns backup på det viktiga och det inte är en värdefull dator annars.

Absolut !
Nej jag öppnar inte nätagg bara för att kolla vad som sitter i.

Jag grundar mitt köp på att det var ett storbutik jag handlade på och i denne datorvärld överlever inget företag som som tillverkar allt för dåligt skit.
Därför irriterar jag mig många gånger ibland här på forumet då folk får problem på datorn och folk frågar direkt vilket märke sen ace eller ngt sånt och dra slutsatsen att det är den som orsakat problemet. Man läser nästan lika ofta folk med coirsair cx som pajat.
Jag köpte även en psu testare för skojjs skull( bara sån skit som testar att den funkar, testar ingen belastning eller efektivitet och så).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Fast att ett nätagg behåller sin skärpa i 10 år är ju föga troligt, de elektrolytiska kondensatorerna tar ganska mycket stryk under längre användning...

Om du belastar det 100% under 24/7 ja men ett bra nätagg som inte går för fullt och hålls dammfritt håller utan tvekan i 10 år om åska håls i skikt. Du kan själv räkna på hur många timmar kondensatorerna är speccade och det är vid 105 grader i ett bra nätagg och det utsätts de aldrig för i verkligheten med lämplig komponent-uppsättning.

Vi har ett HEC nätagg som inte ens tillhör de bästa och det driver fortfarande en dator 5 timmar om dagen efter 12 år.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

då dagens nätagg är utvecklade för att hålla länge även under full load
och håller mycket bättre kvalite än tex för bara 3-4 år sen så tycker jag inte det kostar så farligt
dagens nätagg kan man pressa lite mer innan något tar stryk
och som sagt kvalite kostar spelar ingen roll vad det gäller

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem

Alltid bra att köpa kvalité när man köper nätagg, det ska ju ändå driva hela datorn. Modulärt kostar mer ja, men det är ju inte ett måste. Finns många bra icke-modulära nätagg som är billigare. Bra nätagg och du behöver inte byta på minst 6-7 år, möjligen längre om du sköter datorn bra och den hålls dammfri.

Permalänk
Hedersmedlem

Det plockas nog en hel del marginaler på nätagg. Även om kvalité kostar pengar så krävs det inte alls lika dyr forskning för dessa jämfört med många andra datorkomponenter samtidigt som att tillverkninsparkerna inte heller är lika kostsamma.

Rätta mig om jag har fel, men det skulle med största sannolikhet vara möjligt att tillverka nätagg som motsvarar dagens bättre nätaggregat redan för 30-40 år sedan. Försök göra om samma sak med plattskärmar, hårddiskar, processorer, minnen eller flyttbara lagringsmedier med teknik som fanns tillgänglig på 70-talet ;).
Jag är medveten om att kvalité kostar, men det gör även märkesfixering.

Jag har tänkt lite på prisskillnaderna mellan modulära och ickemodulära agg. Tillverkningskostnaden kan omöjligen vara så mycket större än för ett icke modulärt. Det handlar inte om att det går åt extra kabel i produktionen utan det som i så fall kostar är att man får en extra hane och hona på dessa sladdar och de plastbitarna kan bannemej inte vara dyra att tillverka. Visst skulle den extra monteringstiden kunna kosta en del, men jag är skeptisk till att även denna del skulle vara den stora ekonomiska boven.

Möjligt är att det finns en hel del extra mellanhänder i nätaggsdistributionen än inom en del andra datorkomponentsområden så att en vinstprocent adderas i fler led innan produkten når slutkunt, men varför skulle just nätagg sticka ut här?

Aja, med detta sagt så rekommenderar jag aldrig folk att köpa nätagg som visar dåliga värden i benchmarks. Men jag tror ju att man klarar sig väldigt bra på alla sätt och vis även om man inte väljer créme de la créme-aggen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

hur är skillnaden mellan laptopens nätagg adapters och en stationär? Hade en laptop från 98 som fungerade prima och den adaptern såg inte mycket ut för världen, var standard IBM.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Ingen skillnad i princip, fast laptopadapters är bara ena halvan av strömförsörjningen till en laptop. De konverterar till en spänning (19v) och sedan delar laptopens interna nätdel upp spänningen ytterligare, medan ett nätaggregat till en stationär dator gör båda dessa moment i en enhet. Den stora skillnaden ligger i effektuttaget, laptopadapters brukar ligga på 90w, i extremare fall kanske uppemot det dubbla men det är ju långt ifrån uteffekten av ett "vanligt" 500w-agg till en stationär.

Ska vi spåna vad produktionskostnaden kan vara på ett Corsair-agg på 600w som säljs för 595kr, jag skulle tippa på en 75kr. Då tycker jag att jag tagit i.