Första HTPC-köp, en sista koll.

Permalänk

Första HTPC-köp, en sista koll.

Tjena SweC, tänkte införskaffa mig en liten server/HTPC huvudsakligen för att köra en Minecraftserver det mesta av tiden men också för att kunna koppla till en 42" TV och se högupplöst media. Har satt ihop en inköpslista på Inet med delar, observera att jag redan har hårddisk, dvd-läsare och sladdar etc. hemma så jag inkluderar inte dem.

Spanade in Fusion, men valde att köra i3 med ett grafikkort istället pga att Minecraft behöver lite processorkraft. Kommer antagligen installera ett lite-OS som Ubuntu på det. Vad sägs? Nånting jag missat? Nätaggregatet borde räcka och jag ska inte överklocka denna HTPC.

Permalänk

Om du vill få den tystare så borde du kanske köpa en annan CPU-kylare.

Permalänk
Medlem

8 gb RAM?? Ja ghar 2 GB i min och det funkar klockrent.. Jag vet att du ska spela lite men 8 gb till minecraft är för mycket.

Köp inte ett grafikkort med fläkt på! Köp ett som är passivt kylt typ: http://www.inet.se/artikel/5409264/powercolor-radeon-hd-6450-...

Visa signatur

HTPC

Permalänk

Hm, ok. 4GB kan kanske funka men jag kör a shietload of mods, spelare etc. och tänkte dedikera 4GB till servern och det är ju bara ett par hundringar extra så jag tänkte att det inte var så farligt . Jag ska inte spela någonting på HTPC:n, endast ha den körandes med servern.

Ljudnivån är väl inte av högsta grad relevant men kan ersätta grafikkortet och lägga till en annan kylare som Shuriken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain Donut:

Hm, ok. 4GB kan kanske funka men jag kör a shietload of mods, spelare etc. och tänkte dedikera 4GB till servern och det är ju bara ett par hundringar så jag tänkte att det inte var så farligt . Jag ska inte spela någonting på HTPC:n, endast ha den körandes med servern.

Ljudnivån är väl inte av högsta grad relevant men kan ersätta grafikkortet och lägga till en annan kylare som Shuriken.

Kan rekomendera kylaren! Den låter typ 0 dB.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Skrivet av arowe17:

Kan rekomendera kylaren! Den låter typ 0 dB.

Då kör vi på den. 350W räcker väl till allt? Rek. nätdelskraft låg på 400W på det passivt kylda grafikkortet. :/ Kan ju alltid köra på detta istället för att ligga på den säkra sidan.

Permalänk
Medlem

Du kan strunta i dom rekommendationer hur starka nätaggregat som behövs för HD6450, siffrorna är extremt överdriva och saknar verklighetsförankring.

Som du ser på denna sida så förbrukar HD6450 max (Maximum) 28watt i full load http://www.techpowerup.com/reviews/AMD/HD_6450/20.html det betyder att du kan använda ett nätaggregat med 250watt i din dator.

Visa signatur

janee

Permalänk

Aha, ska tänka på det i framtiden. Btw (by the way) tack för alla svaren! Mod kan låsa nu.