SSD - SATA3.0 på ett moderkort med enbart SATA2.0-gränssnitt.

Permalänk

SSD - SATA3.0 på ett moderkort med enbart SATA2.0-gränssnitt.

Ska uppgradera datorn med en SSD och funderade lite på det senaste med SATA3.0, men läste på lite och det visade sig att mitt moderkort (msi p55-cd53) http://www.inet.se/artikel/1901903/msi-p55-cd53 inte stöder gränssnittet SATA3.0 (6gb/s) utan endast SATA2.0.

Kan jag på något sätt uppgradera stödet med hjälp av hårdvara eller är det helst sonika så att man lär skaffa ett nytt moderkort eller helt enkelt nöja sig med en SSD med maxhastighet på SATA2.0?

Tackar på förhand!

Permalänk
Medlem

Det är alltid en möjlighet att köpa ett separat PCI-express/PCI -kort som har Sata 3 anslutningar. Kostar lite men billigare än att byta moderkort.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Du kan alltid koppla in en sata 6 på en sata 3 port.. enda som händer är att du inte får ut högre hastighet än vad sata 3 klarar

Visa signatur

.::. Be Quiet Silent Base 800 :: Corsair RM1000i :: Asus ROG Strix B550-F Gaming :: AMD Ryzen 7 5800X :: Be Quiet Dark Rock 4 PRO :: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32GB 3600MHZ :: Crucial MX500 1TB :: Seagate ST8000DM004 :: RTX 2080 Super :: Sound BlasterX AE-5 :: Samsung G3 32" 165Hz .::.

Permalänk
Medlem

Du kan köra på sata3 i en sata2 port, enda problemet är att sata2-porten flaskar.

Permalänk
Skrivet av FX9:

Det är alltid en möjlighet att köpa ett separat PCI-express/PCI -kort som har Sata 3 anslutningar. Kostar lite men billigare än att byta moderkort.

Ett av dessa menar du? http://www.webhallen.com/hardvara/121810-deltaco_sata_iii_kon... Med tanke på att sata2.0 och 3.0 kostar ungefär lika mycket runt 60gb i ssd-djungeln så kanske det vore värt. Bara att plugga in i modern och köra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain Awesome:

Ett av dessa menar du? http://www.webhallen.com/hardvara/121810-deltaco_sata_iii_kon... Med tanke på att sata2.0 och 3.0 kostar ungefär lika mycket runt 60gb i ssd-djungeln så kanske det vore värt. Bara att plugga in i modern och köra?

Det kortet kommer funka, dock ger det inte maximal Sata3 prestanda och det finns inga kort för under 1500-2000kr som ger full prestanda heller (som jag hittat iaf) då de flesta instickskort använder Marvell kontroller och sitter på en PCI-E x1 slot.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Det kortet kommer funka, dock ger det inte maximal Sata3 prestanda och det finns inga kort för under 1500-2000kr som ger full prestanda heller (som jag hittat iaf) då de flesta instickskort använder Marvell kontroller och sitter på en PCI-E x1 slot.

Och då kan man lika gärna skaffa nytt moderkort antar jag. Nåväl, låter som det får bli ett sata2.0 vilket ändå kommer förvandla datorn till en warpmotor med tanke på att den sitter på HDD. Tackar för svar!