Permalänk
Medlem

Kraschad hårddisk?

Tjena, vi har ett problem med våran familjedator. Hårddisken har gått sönder, när man startar datorn så kommer man till menyn där man kan välja bios och gå in i startmenyn och sånt, men sen när operativsystemet ska startas så händer inget, utan datorn fastnar där. Har prövat att sätta in hårddisken i min dator och samma sak händer där, jag prövade sen att köra den i min dator, tillsammans med min hårddisk, då ska väl ändå datorn kunna starta från min hårddisk? Det gjorde den iaf inte. Så nu undrar jag, finns det nått sätt man kan försöka kolla om den verkligen är paj? och kan man isf få tillbaka det som fanns på den? Lite tragiskt då min syrra är fotointresserad och har flera tusen bilder på hårddisken och lika många familjebilder ligger på den. Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Det finns företag som sysslar med att rädda (recovery). Vanliga butiker klarar INTE av att rädda. Alla har samma pris och tar 4000-10000 kr mot det dyrare hållet (Ja, flera tusen) beroende på hur allvarligt felet är. Det enda som skiljer mellan företagens priser är undersöknings priset.

ibas eller Ahlberg data är 2 företag som bruka nämnas.

Permalänk
Medlem

Okey tackar för hjälpen! Tyvärr är det alldeles för dyrt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante9423:

Okey tackar för hjälpen! Tyvärr är det alldeles för dyrt

jag skulle kommendera dig att
skaffa en sån här
http://cdon.se/hemelektronik/freecom_hard_drive_dock_3.5%22_%...

själv har jag en sån här typ:
http://cgi.ebay.com/USB-2-0-IDE-SATA-S-ATA-2-5-3-5-HD-HDD-Ada...
mycket billigare

Då använder du extern strömkälla samt usb då behöver du inte starta om datorn för test.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenti:

jag skulle kommendera dig att
skaffa en sån här
http://cdon.se/hemelektronik/freecom_hard_drive_dock_3.5%22_%...

själv har jag en sån här typ:
http://cgi.ebay.com/USB-2-0-IDE-SATA-S-ATA-2-5-3-5-HD-HDD-Ada...
mycket billigare

Då använder du extern strömkälla samt usb då behöver du inte starta om datorn för test.

Sorry om jag är lite trög, är inte jättebra på detta med datorer, varför ska jag köpa det du rekommenderar? Vi har ju redan konstaterat att hårddisken är kaputt

Permalänk
Medlem

Klickar den?

Har för mig att man ska kunna (om man är helt säker på att den är död) frysa den för att sedan få den att funka i ca 20 min. Vilket betyder att man kan rädda det viktigaste. Någon mer än jag som hört om denna metod?

(dock kommer jag inte ihåg för vilket problem denna metod kan användas, förhoppningsvis vet någon annan )

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nollan:

Klickar den?

Har för mig att man ska kunna (om man är helt säker på att den är död) frysa den för att sedan få den att funka i ca 20 min. Vilket betyder att man kan rädda det viktigaste. Någon mer än jag som hört om denna metod?

(dock kommer jag inte ihåg för vilket problem denna metod kan användas, förhoppningsvis vet någon annan )

Den metoden funkar.
DOCK så funkar den mestadels bara om själva "skivan" i hårddisken har problem. Te x med strulande lager så att läshuvudet inte kan läsa riktigt.
Frysningen ska göra så att lagret fryser till och blir mer stabilt.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante9423:

... Vi har ju redan konstaterat att hårddisken är kaputt

Hur har ni gjort det? Det som framgår i tråden är att operativet inte startar. Det kan finnas fler anledningar till det, förutom att disken har crashat.

Om vi börjar med familjedatorn: får du något som helst felmeddelande när den inte startar? Var i booten stannar den?

När du sedan flyttade den till din dator verkar den också ha försökt att boota från den felande disken. Om du inte redan har försökt detta bör du gå in i din datorns BIOS och ställa in boot-ordningen så att den bootar från din ordinarie HD. Om du lyckas med det kan du då kolla om du kan se den andra disken i explorern. Om ja, då är det bara att kopiera de filer som ni vill rädda och sedan försöka reda ut vad som har hänt med disken. Det kanske räcker med en ominstallation och du är på banan igen. Iofs, med tanke på de låga HD priserna, skulle jag rekommendera en ny disk, för att slippa fler missöden ifall disken inte mådde riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante9423:

Tjena, vi har ett problem med våran familjedator. Hårddisken har gått sönder, när man startar datorn så kommer man till menyn där man kan välja bios och gå in i startmenyn och sånt, men sen när operativsystemet ska startas så händer inget, utan datorn fastnar där. Har prövat att sätta in hårddisken i min dator och samma sak händer där, jag prövade sen att köra den i min dator, tillsammans med min hårddisk, då ska väl ändå datorn kunna starta från min hårddisk? Det gjorde den iaf inte. Så nu undrar jag, finns det nått sätt man kan försöka kolla om den verkligen är paj? och kan man isf få tillbaka det som fanns på den? Lite tragiskt då min syrra är fotointresserad och har flera tusen bilder på hårddisken och lika många familjebilder ligger på den. Tack på förhand!

Vad för operativsystem är det du har testat med?

Jag hade själv ett liknande problem för några år sedan. Windows XP (eller kanske var Server 2003) vägrade boota ifall en annan av mina hårddiskar var inkopplad (med NTFS). Linux kunde däremot startas som vanligt och jag märkte att många av filerna på hårddisken ej gick att läsa, samtidigt som många andra gick. Kort sagt, jag fick ta backup på så mycket jag hann innan jag inte kunda komma åt något mer. Än idag vet jag inte vad det var för fel på hårddisken men efter en lågnivåsformatering så fungerar den klockrent sedan fyra år tillbaka.

Mitt tips är alltså, ifall du kör Windows, att testa med en Live-CD med linux (eller liknande operativsystem) och se ifall du ka nstarta upp datorn med hårddisken inkopplad. I bästa fall kan du läsa data från den och ta backup på en annan hårddisk eller USB-minne. Ubuntu har en Live-CD som ahr stöd för de flesta drivrutiner så du kan testa att ha det på en skiva eller ett USB-minne och boota upp med det.

Skrivet av ante9423:

Sorry om jag är lite trög, är inte jättebra på detta med datorer, varför ska jag köpa det du rekommenderar? Vi har ju redan konstaterat att hårddisken är kaputt

En docka för en hårddisk kan vara bra att använda då man kan ha datorn igång redan när man sätter i hårddisken. Detta hjälper dig att komma förbi problemet att du ej kan starta datorn med hårddisken inkopplad som vanligt. Har du tur kan du komma åt hårddisken med en docka och förhoppningsvis rädda data.

Skrivet av Nollan:

Klickar den?

Har för mig att man ska kunna (om man är helt säker på att den är död) frysa den för att sedan få den att funka i ca 20 min. Vilket betyder att man kan rädda det viktigaste. Någon mer än jag som hört om denna metod?

(dock kommer jag inte ihåg för vilket problem denna metod kan användas, förhoppningsvis vet någon annan )

Jag kan bekräfta att det här fungerar i enstaka fall. För bara ett par månader sedan kunde jag med hjälp av att frysa ned hårddisken, samt använda en docka som beskrevs ovan, för att rädda mitt examensarbete. Att ha den i frysen en timma eller två räckte för att jag lyckat skulle kunna kopiera några av de filer jag behövde, 1KB i taget med återupprepade försök (var tvungen att använda "dd" i Linux).

För att sammanfatta: det är inte kört. Mitt första tips är som sagt att testa att starta med en Live-CD. SOm sekundärt tips är att använda en docka så ditt operativsystem redan är startat i förväg.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

När jag har kopplat in min vanliga hårddisk och kopplar in den "trasiga" kommer jag inte ens in i bios, kommer upp svart text där det står min cpu och att den loadar bios typ. Har testat att lägga den i frysen i en kvart, skall man testa att ha inne den ännu längre? När jag kopplar in den i datorn och startar datorn så hörs ett litet knastrande ljud i några sekunder. Detta med att boota i linux, är detta något man kan bara boota i utan att installera linux på min fungerande hårddisk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante9423:

När jag har kopplat in min vanliga hårddisk och kopplar in den "trasiga" kommer jag inte ens in i bios, kommer upp svart text där det står min cpu och att den loadar bios typ. Har testat att lägga den i frysen i en kvart, skall man testa att ha inne den ännu längre? När jag kopplar in den i datorn och startar datorn så hörs ett litet knastrande ljud i några sekunder. Detta med att boota i linux, är detta något man kan bara boota i utan att installera linux på min fungerande hårddisk?

Har man Linux på en Live-CD innebär det att man kan starta ett fullt fungerande system utan att skriva några ändringar till någon hårddisk. Allt som behövs finns på skivan och laddas sedan in i Ram-minnet. Dock blir systemet rätt segt men det brukar fungera.

Att den inte ens kommer förbi BIOS är inget bra tecken. Då skulle nog en Live-CD inte vara till nytta ens. Möjligtvis att en docka skulle, men inget jag kan lova. Vid uppstart, står det inget felmeddelande likt att hårddisken ej kan läsas eller att S.M.A.R.T. ej fungerar?

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuufukuji:

Har man Linux på en Live-CD innebär det att man kan starta ett fullt fungerande system utan att skriva några ändringar till någon hårddisk. Allt som behövs finns på skivan och laddas sedan in i Ram-minnet. Dock blir systemet rätt segt men det brukar fungera.

Att den inte ens kommer förbi BIOS är inget bra tecken. Då skulle nog en Live-CD inte vara till nytta ens. Möjligtvis att en docka skulle, men inget jag kan lova. Vid uppstart, står det inget felmeddelande likt att hårddisken ej kan läsas eller att S.M.A.R.T. ej fungerar?

Om jag bara startar med den ej fungerande hårddisken så kommer jag till skärmen där man kan boota bios och ta upp boot-menyn. Där stannar den, den kommer alltså inte ens till uppstarten av operativsystemet. Om jag däremot också kopplar in min fungerande hårddisk så kommer jag inte heller in i bios. Står inget felmeddelande eller liknande.

Permalänk
Medlem

lyssna på den .. vad säger den ?
klickar den ? går den igång ens?

edit :
igång menar jag att den spinner igång.. ljudet altså

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenti:

lyssna på den .. vad säger den ?
klickar den ? går den igång ens?

edit :
igång menar jag att den spinner igång.. ljudet altså

Jag lyssnade på den en gång nu när jag startade datorn, den spinner igång, jag hör också ett knastrande ljud dom första sekunderna.

Permalänk
Medlem

Okej, nya uppgifter! Testade att koopla in min hårddisk, den fungerande, i familjedatorn. För att se att den bootade bra och allt var i sin ordning där, så att man vet att det bara är hårddisken som är knas. När jag kommer förbi bios "rutan" och operativsystemet precis börjar boota, så startas datorn om, efter ca 2 sek bara. Så jag får alltså inte igång familjedatorn, inte ens med min hårddisk som fungerar fint i min dator. Jag har också prövat med olika SATA kablar och det är ingen skillnad där heller.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Tycks inte vara fel på disken utan på datorn.
Bootar du samma disk i 2 olika datorer?
Kört memtest ett par timmar?

Men jag har ju prövat disken i två datorer och de händer samma sak i båda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nollan:

Klickar den?

Har för mig att man ska kunna (om man är helt säker på att den är död) frysa den för att sedan få den att funka i ca 20 min. Vilket betyder att man kan rädda det viktigaste. Någon mer än jag som hört om denna metod?

(dock kommer jag inte ihåg för vilket problem denna metod kan användas, förhoppningsvis vet någon annan )

Har testat det på en hårddisk som var kaputt, var typ två månader sedan funkar ännu konstigt nog

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ante9423:

Okej, nya uppgifter! Testade att koopla in min hårddisk, den fungerande, i familjedatorn. För att se att den bootade bra och allt var i sin ordning där, så att man vet att det bara är hårddisken som är knas. När jag kommer förbi bios "rutan" och operativsystemet precis börjar boota, så startas datorn om, efter ca 2 sek bara. Så jag får alltså inte igång familjedatorn, inte ens med min hårddisk som fungerar fint i min dator. Jag har också prövat med olika SATA kablar och det är ingen skillnad där heller.

Din hårddisk har ett operativsystem som är anspassat efter din dators hårdvara, därför funkar inte den i familjedatorn.

Permalänk
Medlem

Kretskortet kanske är trasigt. Det stora problemet är att få tag på en annan EXAKT likadan men inte ens då är det säkert att det funkar. Måste vara EXAKT samma märke, modell, firware (version på kretskortet?) på hårddisken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante9423:

Men jag har ju prövat disken i två datorer och de händer samma sak i båda.

Det där var inte svar på min fråga.
Jag upprepar: Bootar du samma disk i 2 olika datorer?

Permalänk
Medlem

Tror det är skillnad på hur datorn läser HD mellan:
1 Stoppa den i en dator.
2 Köra HD i någon form av dockning med USB.

Vid 1an så måste ini filen vara komplett och med samma konfig som datorn.
Vid 2an så spelar det ingen roll. Dockan läser den som vilket USB minne eller förvarings utrymme som hälst.
Jag fixade mitt problem på detta sätt. Hade liknande problem som du beskrev.
Kom till Bios sedan startade den om hela tiden.
Med dockan så var det bara flytta över till ny HD. där efter Formatera om.
Jag hade fått Virus Som sabbar INI filen.

Hoppas detta hjälper.

Visa signatur

Chassi: CorsAir Obsidian 900D PCU: CorsAir AX 1200i - Moderkort: ASUS ROG Strix Z590-F Gaming WiFi - CPU: Intel Core i9-11900K - Minnen: CorsAir Vengeance RGB Pro 64GB (4x16GB) DDR4 3200MHz - GPU: 2x PowerColor LCS Radeon R9 290x 4gb Skärm: 2x ASUS VG248QE 144hz

Permalänk
Medlem

Skaffa ett usb-minne.
Lägg på en Linux LiveSkiva på usb-minnet.
Stoppa i hårddisken och usb-minnet i en FUNGERANDE dator.
Välj att boota på usb.
Plocka ut det du vill ha på disken, om det går (detektas den inte i bios är det nog kört).
Nästa gång kanske du skulle ha backup, ett tips. Lägg aldrig alla äggen i samma korg.

Om en fungerande dator stendör av att ha hårddisken inkopplad är det nog ett större elektriskt fel - då är det lika bra att koppla ur den och använda den som brevpress, alt. kasta varpa. Lära sig backup nästa gång.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max