Permalänk
Avstängd

Helt nya Scythe GT 1850 låter konstigt :S

Tjena mina gt fläktar började låta väldigt konstigt efter cirka en veckas användande

Visa signatur

| AMD Ryzen Threadripper 3990X | ASUS RoG Zenith II Extreme Alpha TRX40 | MSI GeForce RTX 3090 Ventus 3X OC | Corsair AX1200i | G.Skill 32GB 3200MHz CL14 Flare X | ASUS RoG Strix Helios GX601 | Samsung 980 PRO Raid 0 |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hur exakt menar du med "konstigt"? Tjuter de, klickar de eller vad? Rakt av, låter det som att det är fel på dem och gäller det verkligen alla fläktarna?

Ett tips är att kontakta butiken du köpte dem från. Är det fel på dem så ska du såklart kunna få byta ut dem.

Skrivet av Usbscout:

Är det sämsta tipset någonsin eller vad? Är det inte bättre att TS reklamerar fläktarna istället för att köpa ännu fler?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hraf:

Hur exakt menar du med "konstigt"? Tjuter de, klickar de eller vad? Rakt av, låter det som att det är fel på dem och gäller det verkligen alla fläktarna?

Ett tips är att kontakta butiken du köpte dem från. Är det fel på dem så ska du såklart kunna få byta ut dem.

Är det sämsta tipset någonsin eller vad? Är det inte bättre att TS reklamerar fläktarna istället för att köpa ännu fler?

Gnislande hög pitch ljud typ

Visa signatur

| AMD Ryzen Threadripper 3990X | ASUS RoG Zenith II Extreme Alpha TRX40 | MSI GeForce RTX 3090 Ventus 3X OC | Corsair AX1200i | G.Skill 32GB 3200MHz CL14 Flare X | ASUS RoG Strix Helios GX601 | Samsung 980 PRO Raid 0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koolance94:

Gnislande hög pitch ljud typ

Det jag har hört som kan vara irriterande med fläktarna är att de har så bra lufttryck att det ibland kan skapa en viss resonans i lådan, men att de skulle gnissla tycker jag är lite väl mycket att leva med. Testa varje fläkt en och en och skapa ett ärende till dem du köpte dem ifrån.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Vad används fläktarna till? Sitter de som "pull", så kanske de slår emot nånstans och gör oljud?

Hur driver du dem? Sitter de på en fläktkontroller, så kan den ibland göra så att fläktar låter illa (surrar/tjuter) om den är PWM-baserad. Testa sätt fläkten på maxvarv och se om det specifika oljudet försvinner.
Dessutom kan tydligen GT få lite resonans vid vissa varvtal har jag läst. (men inte hört själv) Om du kör med fläktkontroller, testa ändra varvet bara litegrann upp eller ner, så kan det förändra ljudet. (tror dock det är mer surrande/brummande ljud det borde vara isåfall)

...

Och slutligen: är du säker på att det är fläktarna

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Ta loss en fläkt och håll den i handen medan den är på, se om det förekommer samma oljud då. Jag har problem med mina när jag har dom som insug då bladen kommer för nära chassit och gör att det blir oljud. Har löst detta genom att sätta brickor emellan som gör att dom kommer ut en bit.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm