Tävlingar och erbjudanden i Komplett Geek Week

SSD Life skrämde mig lite grann. Förklaring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweloop64:

Är det bara jag som tycker det är ganska underhållande att läsa rekomendationer att flytta allt, som ger "extrema" prestandavinster att ha på just SSD(tex hibernate, page, cacher etc), till mekaniska diskar istället?

Jo, skrollar du upp så ser du att jag tycker likadant.

Begriper inte en del av de "optimeringstips" som folk ger. Verkar som att man bara läser vad andra tipsar om och sen blint litar på det. Många tips är ju utdaterade sen flera år tillbaka och andra handlar mer om att spara plats för de som valt att köpa en för liten SSD...

Eller köper folk en SSD bara för att skryta om att den var bra i tester och sen bryr sig mindre om ifall man verkligen drar nytta av den?

Visa signatur
Permalänk
Antielefant

Det är lite som att rekommendera en nybliven Ferrari-ägare att inte gasa så mycket för att det sliter på motorn, det vore ju så synd att slita på en så dyr motor.

Man köper en SSD för att man vill ha prestandan, precis samma anledning till att man köper en sportbil. Om den sen måste ersättas om 3-4 år var det väl så då, det är ju inte direkt 120 GB-disken med OS'et på man gråter om den kraschar.

Fan, 4 år är längre än jag behåller ens mekaniska diskar.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweloop64:

Är det bara jag som tycker det är ganska underhållande att läsa rekomendationer att flytta allt, som ger "extrema" prestandavinster att ha på just SSD(tex hibernate, page, cacher etc), till mekaniska diskar istället?

Men nej, du har missuppfattat, du ska ha SSD'n, men du ska inte använda den om du tror det Då sliter du ju på den :S

OnT:

För en månadssedan låg min SSD på 23% och hade en expected lifetime på 2 månader. Nu har den 98% och expected lifetime till 2020

Uploaded with ImageShack.us

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Min disk, som referens:

Ser bra ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av partynikko:

Hehe jo det ser jag.

Men du har 8 gånger så mycket data written som jag, men din SSD har jobbat 615gånger så länge, vilket är ett konstigt resultat? :S

Kan tillägga att min kompis SSD har :
1300GB written
Work time: 3512 hours

Min SSD:
1040GB written
Work time: 11 hours

Något måste stå snett till, eller?

det råkar inte vara så att du kör tonnvis med hårddisk benchmarks?
de skriver och läser en hel del under testen nämligen.

för att se historik i ssd life måste du ha haft programmet installerat så länge som du vill se bakåt i tiden.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Några saker man kan göra för att kraftigt minska writsen till SSDn, är att flytta sin användar profil till annan disk. Din Användar profil innehåller AppData och Temp mappen som flera program använde för att skriva tillfällig data till.
http://www.starkeith.net/coredump/2009/05/18/how-to-move-your-windows-user-profile-to-another-drive/
När du flyttar din användar profil så flyttas även dina dokument, muisk, film etc. etc. mappar, om inte du redan flyttat dom manuellt tidigare.

En annan sak man kan stänga av är hibernate filen. Som är rätt onödigt då SSDn startar upp Windows snabbt som fan. Plus så sparar du massa utrymme på disken av att stänga av det.
Kör "powercfg -h off" i en command prompt med admin rättigheter. (skriv cmd i start sök fältet och höger klicka och "kör som admin")
Datorn skriver dock bara till hibernate filen när du går över till hibernate läge. Men igen, why bother när datorn startar upp cp snabbt. Plus så kan du genast arbeta så fort windows ploppat upp..

Och har du mycket RAM minne (8GB eller mer) så kan du flytta page filen till annan disk utan någon risk av prestanda förlust.

Du kan även prova stänga av Prefetch och Superfetch. Som inte borde ge någon vidare prestanda förlust av att stängas av.

Mycket av dom här optimeringarna borde har minimal påverkan på prestanda, då t.ex prefetch, superfetch och hibernate är mest optimerat för mekaniska diskar.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Antielefant
Skrivet av ParasiteX:

Du kan även prova stänga av Prefetch och Superfetch. Som inte borde ge någon vidare prestanda förlust av att stängas av.

Prefetch och Superfetch skriver dock inte nämnvärt till disken, det är mest läsningar som dessutom går över j*vligt fort med en SSD. Båda är däremot bra att ha då det snabbar upp allt du har på den mekaniska disken allt som inte får plats på SSD'n ligger på.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Prefetch och Superfetch skriver dock inte nämnvärt till disken, det är mest läsningar som dessutom går över j*vligt fort med en SSD. Båda är däremot bra att ha då det snabbar upp allt du har på den mekaniska disken allt som inte får plats på SSD'n ligger på.

Ja, det har du iofs rätt i. Många guider som rekommenderar man stänger av det, fast sen många som nämner att det gör få skrivningar. Och det skrivs bara i början då det bygger upp ett cache index.

Ska själv införskaffa en egen SSD i slutet av månaden. Har bara lekt lite med det när jag installerade i kompisars datorer.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Några saker man kan göra för att kraftigt minska writsen till SSDn, är att flytta sin användar profil till annan disk. Din Användar profil innehåller AppData och Temp mappen som flera program använde för att skriva tillfällig data till.
http://www.starkeith.net/coredump/2009/05/18/how-to-move-your-windows-user-profile-to-another-drive/
När du flyttar din användar profil så flyttas även dina dokument, muisk, film etc. etc. mappar, om inte du redan flyttat dom manuellt tidigare.

En annan sak man kan stänga av är hibernate filen. Som är rätt onödigt då SSDn startar upp Windows snabbt som fan. Plus så sparar du massa utrymme på disken av att stänga av det.
Kör "powercfg -h off" i en command prompt med admin rättigheter. (skriv cmd i start sök fältet och höger klicka och "kör som admin")
Datorn skriver dock bara till hibernate filen när du går över till hibernate läge. Men igen, why bother när datorn startar upp cp snabbt. Plus så kan du genast arbeta så fort windows ploppat upp..

Och har du mycket RAM minne (8GB eller mer) så kan du flytta page filen till annan disk utan någon risk av prestanda förlust.

Mycket av dom här optimeringarna borde har minimal påverkan på prestanda, då t.ex prefetch, superfetch och hibernate är mest optimerat för mekaniska diskar.

Sitter man med en laptop är det omöjligt att flytta mappar, och jag har inte läst något om att laptops snabbt sliter ut SSD.
Köper man en SSD och känner sig tvungen att stänga av en massa prestandahöjande funktioner ska man fundera över varför man skaffade en SSD. Tex hibernate, det är för mig inte en snabb uppstart, det är möjligheten att ha datorn avstängd och återvända till arbetspasset exakt där man avbröt. Till viss del kan det även förhindra virus och annat skit att få fäste i datorn då run/runonce-posterna i registret inte aktiveras när datorn vaknar upp. Har du inte gjort en riktig uppstart kan antiviruset hinna uppdateras och ta bort hoten.

Min X25-M G1 80GB som först tjänstgjorde i den stationära för att sedan flyttas till laptopen har 2707 timmars drifttid och 1665 starter. 2,4TB skrivet, och det ingår även lite torrenttrafik.
96% hälsa och beräknad livstid till april 2055. Inget att oroa sig över.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

min har tuggat ett tag men verkar må bra än. skrivit 10 tb men det är ju lite om man ser till hur länge den varit på. aja inget att oroa sig för
kul program!

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att de flesta som kör programmet får estimerade livslängder på ~8 år och 7 månader? Och jag verkar ha fått 2 månader extra också, yippie!

http://ssd-life.com/eng/how.html - Jag är ganska trött just nu (feltolkningar kan ske), men tydligen tar det en stund för programmet att räkna ut hur länge disken kommer leva. Går inte att lita på livslängden som anges vid första uppstarten av programmet(?).

Samt: Värst vad ofta ni andra startar om era datorer!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

så ser min ut Rätt säker på att worktimen inte stämmer dock.

Permalänk
Medlem

Jag tror man ska ta vad SSDLife säger med en lastbil salt, eller så kommer alla SSD i hela världen lägga av simultant år 2020.

Health-stapeln verkar sakna relevans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av airhead:

Jag tror man ska ta vad SSDLife säger med en lastbil salt, eller så kommer alla SSD i hela världen lägga av simultant år 2020.

http://i.imgur.com/mR6cZ.png

Health-stapeln verkar sakna relevans.

Saken är väl den att programmet inte vet när du började skriva till disken, den behöver ett par referenspunkter för att göra en vettig bedömning. Kort sagt så behöver man vänta en eller ett par månader och köra programmet igen så har den två värden att jämföra och kan då ge en vettigare tidsram.

Permalänk
Medlem

Ser väl ganska OK ut. Köpte disken ca 20 dagar sedan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Saken är väl den att programmet inte vet när du började skriva till disken, den behöver ett par referenspunkter för att göra en vettig bedömning. Kort sagt så behöver man vänta en eller ett par månader och köra programmet igen så har den två värden att jämföra och kan då ge en vettigare tidsram.

Uppdatering:

Vet ju inte om jag tycker det är sådär Excellent om den bara håller till första halvåret 2012, dock tror jag faktiskt programmet är rätt ute. Har råkat ut för allehanda mystiska problem och frysningar på senaste med den gemensamma nämnaren att hårddisklampan lyser konstant. Visst visste jag att SSD:er slets, men att det skulle vara dåligt kunde jag inte tro. Första generationens försökskanin.

Permalänk
Medlem

Lägger mig i lite här...kollade runt på era bilder och alla har liksom 99-100% hälsa på ssd diskarna...men jag har bara 85% kvar...o så vitt jag vet har jag ju inte direkt plågat datorn så mycket sen november förra året...

Någon som kan ha nått bra svar på det?

http://imageshack.us/photo/my-images/607/ssdlife.png