Permalänk
Medlem

intel i7 950 ppl core voltage ??

Tja..kör min fina i7:a på 4ghz nu .. 1.3000 core voltage ... QPi 1.250000 och nu Pll core voltage på Auto..

Men min fråga lyder.är det bättre att ha PLL core voltage på AUTO eller på ngt annat har hört visa säger 1.88..men jag vet inte..kan nån me i7 och 4ghz hjälpa mig vad jag ska ha PLL core voltage på auto eller ngt annat .. tack så mycket på förhand

Permalänk
Medlem

1.88 är ganska högt för 4ghz. Att öka PLL voltage ökar även temps ganska mycket. Prova att sänka så mycket du kan. Sett en del gå under 1.8 och då gått ner ~10C.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Hmm..ska jag köra 1.80 då ? låter de bra ? eller får jag sämre prestanda då ?

Permalänk
Medlem

Sämre prestanda får du inte. Det kan dock bli ostabilt. Men det är bara något du kan få reda på om du testar. Alla moderkort/proppar reagerar olika

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Men vad menas egentligen med ostabilt ?? att datorn krashar/blådumpar osv eller ?? .... eller blir den ostabil FPS när man spelar eller hur vet man de ?

Permalänk
Medlem

Datorn kraschar osv

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Okok tänkte köra prime95 nu ..för o testa stabiliteten..men vad för test ska jag köra ? finns 3st att välja på

1.Small FFT test (maximum FPU stress,data fits in L2 cache ram not tested)

2.In-place large FFT (maximum heat ,power consumption,some ram tested)

3.Blend (tests some of everything ,loats of ram tested)

Vilken ska jag ta för o testa stabiliteten ?

Permalänk
Medlem

Large, rekommenderas.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Du kan köra på 1.88 utan problem, dock så tror jag inte att du behöver riktigt så mycket för 4 ghz. Har kört på 1.89 i över 2 år utan några som helst problem.

Visa signatur

|Kraftverket|Mobo: Gigabyte Aurous Elite B550 | Cpu: AMD 5800X |Cpu kylare:Phanteks PH-14| Gpu:Nvidia RTX 2080TI |Nätagg: Corsair AX750|Chassie:Phanteks Enthoo |Minne: 2x8gb Corsair Vengeance 3600|Disk: Samsung 980 PRO 500 gb NVME| Disk: Samsung 1 tb SSD| Disk:Samsung 830 256gb SSD|Bildskärm: Asus Swift PG278Q
|Ljud|HRT Musicstreamer II 2012 ed.|Bottlehead Crack|Sennheiser HD700|
|Nas|Ds413J|2x3tb wd red|2x2tb wd green|