Strul med SSD och vanlig hårddisk.

Permalänk
Medlem

Strul med SSD och vanlig hårddisk.

Halloj.

som sagt ovan så strular mina hårddiskar.

köpte dator från komplet.
(vet inte om jag ska ge specifikationer för detta problem så skriver upp dem om det krävs)
windows är instalerat på SSDn och den räknas även som huvud hårddisk.

detta har gjort att spel och annat vill ligga på SSDn. men eftersom den bara är 50gb stor kan inte allt ligga på den. Problemet är att många av de spel och program jag vill instalerare säger ifrån när jag försöker lägga dem på den andra hårddisken. hårddisken fungerar, eftersom jag kan lägga in filmer foton och annat på den. just nu har jag ett spel instalerat i taget på SSDn och såfort jag vill spela ett annat får jag avinstallera och instalera det nya. helt enkelt röra mig på de 50gb i SSDn nu är frågan om jag kan ändra det här på något enkelt sätt

hade funderingar på om det kan vara fel kopplat inne i datorn (sata 1,2 osv) eller att jag kan ändra det i BIOS. men pga brist på kunskap har jag ännu inte vågat pilla runt.

tack på förhand

Permalänk
Medlem

Bump!
nån som har en aning om vad man kan göra?

Permalänk
Antielefant

Installerar du programmen till hårddisken eller försöker du flytta program och spel som från början installerades till SSD'n?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

den vägrar låta mig installera. så det är inte så att jag försöker flytta installations mappen.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av kewa:

den vägrar låta mig installera. så det är inte så att jag försöker flytta installations mappen.

Hmm... Aldrig stött på problemet annat än med Steam, där allt läggs på den hårddisk Steam ligger på.

Vad är det för program/spel som strular?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

hm kan inte säga helt o hållet , känner att minnet sviker mig lite. men crysis 2 funkar inte. (senaste spelet jag försökte installera)
wow funkar att installera på den stora men det är också det ända som inte har strulat av någon anledning

Permalänk
Medlem

Märkligt att programmen klagar. Jag har inte (vad jag kan komma ihåg) stött på ett program som blir sur när det inte ligger på default disken.

Ett alternativ är dock att använda sig av en teknik som kallas 'Symbolic Link'; förenklat så är det helt enkelt en pekare till filer och mappar - men de saker som de pekas på hanteras som om de vore lokala.

Till exempel, vi säger att jag vill lagra mina Steam spel på en separat HDD, men ha steam på min SSD. Dessa lagras inom:
C:\Program Files (x86)\Steam\steamapps\common

Men jag vill ha spelen här:
D:\Steamgames\

Gör jag så att jag flyttar över mappen 'common'. Därefter skapar jag en 'Symbolic Link' 'directory' som pekar på:
D:\Steamgames\.

Nu ligger spelen inte på C, men när något program till exempel vill komma åt:
C:\Program Files (x86)\Steam\steamapps\common\magicka

Så kommer det att skickas över till D:\Steamgames\magicka. Men, programmet kommer inte att veta detta - utan tror att allt ligger precis där det förväntas, på C. Det kan skriva till, läsa från, radera, osv precis som vanligt. Alla addresser fungerar fortfarande precis som de ska, trots att det är din HDD - inte SSD som faktiskt hanterar filerna.

Instruktioner för att skapa symboliska länkar finns här:
http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc753194(WS.10).as...

För att skapa den symboliska länken som jag använde i mitt exempel skriver du så här i kommando tolken:

mklink /d "C:\Program Files (x86)\Steam\steamapps\common" "D:\Steamgames\"

Du kommer förmodligen behöva starta kommando tolken men administratörs rättigheter.

Kom ihåg att flytta på mappen innan du skapar länken. För att ta bort länken, är det bara att navigera till den och ta bort precis som en vanlig map. (För att radera hela mappen måste du navigera till dess sanna position)

Permalänk
Medlem

tack så mycket. får köra på det tills (om) något lättare dyker upp.

skulle en formatering funka?
jag vet inte hur det fungerar med diskar men som jag förstått det räknar datorn sata 1,2,3 osv och sata 1 är local discen. går detta ändra bara genom att koppla om eller t ex ändra i Bios?