Permalänk

Projekt fusion

Jag bestämde mig nyligen för att bygga ett eget chassie och samtidigt passa på att uppdatera min dator något. Det jag ville ha var en schyst vattenkylning, och jag har landat på 2 eller 3 360mm radiatorer. Problemet jag då stod inför var att jag hade svårt att se hur jag möjligen skulle kunna få plats med det i ett smidigt chassie. Jag fick det svårt att se en låda som jag skulle kunna tänka mig att ha på skrivbordet både vad gäller storlek och utseende.

Har surfat runt lite och funderat på konstruktionen av mitt bygge. Och jag har kommit till slutsatsen att den bästa lösningen för mig blir ett två delat chassie, där den övre delen är konstruerad i plexi och kommer att innehålla hela datorn, medans den undre delen ska konstrueras i svartlackerad aluminum och innehålla mina vattenkylningskomponenter.

De både delarna ska vara isärtagbara så att jag kan stuffa undan vattenkylningen på golvet eller monterat under min bordskiva. Men skall även kunna sättas ihop för att förenkla flytt av datorn. Då jag inte har tid att börja arbetet med konstruktionen av datorn förens mitten på september så kommer det att vara lite trögt i början. Men jag har fortfarande några tekniska detaljer att klura ut. Dels så vill jag kunna montera isär delarna vid behov. Dvs. att kunna koppla isär slangarna mellan dator burken och vattenkylningssystemet, samt en egen strömförsörjning till vattenkylningen. Jag kommer även att behöva lösa utrymme för slangarna när de båda lådorna sätts ihop.

Jag tror att jag ska kunna fixa det mesta utav detta rent tekniskt och jag tror att jag har verktygen jag behöver till mitt förfogande för att få till det också. Problemet som jag ser det just nu är att jag är på en relativt begränsad budget.

Min budget ligger på ca: 10 000 för vilka jag behöver köpa:

  • Moderkortsplåt

  • Nytt graffekort (+1 gtx 570 för SLI)

  • Hårddiskbur (3 Mekansika + 1 SSD)

  • Vattenkylning

  • Sleeving till alla sladdar

  • Vissa av konstruktionsmaterialen

Jag tror att jag kan få tag i all plexi jag behöver och en del plåt/aluminium gratis, men jag behöver säkerligen köpa till den del i varje fall samt delar så som belysning och knappar. Det som oroar mig just nu att detta skulle spricka på att pumpen som krävs för att hantera de längre slangarna samt höjdskillnaden mellan datorn och pumpen. Jag vore väldigt tacksam för input eller råd gällande bygget.

Edit: Löst två av mina problem, jag kommer att använda mig av separata förlängningsslangar för att montera ihop de båda delarna i uppdelat tillstånd. På det viset slipper jag krånga runt med slangar utan kan helt enkelt montera fast slangarna på mitt eget skrivbord och sedan bara koppla loss den och montera ihop de båda delarna när jag vill flytta datorn. Det öppnar upp möjligheter, men med dem också problem. Jag skulle vilja bara kunna sätta på den övre delen för att montera ihop dem, dvs enbart ha munstyckena för ihopmontering sticka fram under den övre delen och ovanpå den undre. Det skulle dock innebära att jag behöver komma på ett bra sätt för att koppla isär dem eftersom jag inte kommer att komma åt att pilla på munstyckena för att lossa dem. Men det borde gå att ordna på något vis, ska gå att få till snyggt bara. Steg ett blir att titta på vilken typ av munstycken som skulle kunna användas för detta.

Edit2: Ska försöka att få upp en grovskiss under dagen.

Edit3: Bestämt mig för att köra på gtx 570 SLI istället.

Edit4: Valt färgtema, kommer att bli svart/mörkblått och lutar åt att ävn den övre delen kommer att byggas i svartlackad aluminium med plexi i toppen.

Permalänk

Här kommer en snabb grovskiss på datorn.

Vattenkylningen kommer att dras där den passar bästa. Och det är möjligt att jag kommer att höja moderkortsplåten något till det som krävs förr att försänka munstyckena för monteringen av vattenkylningen något. Tanken är att de ska vara helt nedsänkta och munstyckena på slangen kommer att ha en 90 graders vinkel så att slangen kan gå under datorn. Tanken är att fötterna på datorn kommer passa i ovansidan på vattenkylningsburken som kommer att ha 3 radiatorer riktade nedåt.

Edit: Har kikat lite snabbt på kopplingar för enkel borttagning och det lutar åt att jag kommer att ta in slangen i datorns framsida, på så sätt kan jag helt enkelt sätta fästningen i vattenkylningslådan och konstruera den så att framsidan enkelt kan öppnas ifall jag inte kan hitta en koppling som klickar ihop utan behov av att skruva.

Edit2: Ser ut att finnas en del schysta click in place kopplingar också, det vore det ultimata. System kopplas automatiskt massan när jag stoppar ner den övre delen i den undre. Och de bör gå enkelt att sätta in en losskopplingsmekanism på utsidan av den undre lådan.

Permalänk

Är väl lite onödigt att ha en nätdel i vattenkylningsdelen?

Permalänk

För att enkelt kunna koppla isär de båda delarna så skulle det förenkla saker och ting. Eftersom jag inte vill ha några extra sladdar på bad sidan och enkelt kunna klicka i datordelen i vattenkylningsdelen så blir det svårt att använda samma nätagg.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av whiskerer:

För att enkelt kunna koppla isär de båda delarna så skulle det förenkla saker och ting. Eftersom jag inte vill ha några extra sladdar på bad sidan och enkelt kunna klicka i datordelen i vattenkylningsdelen så blir det svårt att använda samma nätagg.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, jo det förstår jag. Jag som fråga lite dumt, trött och det är morgon, allmänt rörig i huvudet...
Det jag undra var om du ska ha ett vanligt ATX nätaggregat i vattenkylningsdelen? Antar att du bara ska köra några fläktar + pumpen ?

Permalänk

Kommer att behöva driva pumpen och 9 st 120mm fläktar så ska nog gå att fixa något smidigt.

Skickades från m.sweclockers.com