Fractal Arc vs Corsair 650D vs Silverstone ft02

Permalänk

Fractal Arc vs Corsair 650D vs Silverstone ft02

Halloj alla!

Jag skriver den här tråden i syfte att få hjälp med att utnämna det mest prisvärda av dessa tre strålande chassin ”out of the box”. Med andra ord går undersökningen ut på att se vilket av dessa chassin DU anser är mest värd stålarna utan att lägga till nya fläktar eller modda dem på något vis. För att kunna bedöma det här någorlunda ur samma perspektiv så förutsätter vi att systemet som ska in i chassina är ett luftkylt, högpresterande system med t.ex. 580 sli som även skall överklockas. Jag inser självklart att dessa är tre väldigt olika chassin från helt olika prissegment. Men det är just det som gör det intressant: får man igen de pengar man investerar om man köper ett premium-chassi i 1500kr segmentet eller 2000kr segmentet istället för att köpa ett budgetchassi för under tusenlappen?

Varför just dessa tre chassin när det finns andra strålande chassin i de tre respektive prissegmenten? För att alla är priskrönta miditowers och relativt diskreta(eller "stilrena") i sin design och självklart helt enkelt för att jag tycker att det är tre intressanta chassin.

Fractal Arc skulle kunna vara ett av de mest prisvärda chassina på marknaden, speciellt med tanke på att man får hela 4 fläktar med om man köper via Inet. Chassit erbjuder potentiellt god kylning med gott om plats för att applicera ännu mer fläktar än de som medföljer, det har USB 3.0 via intern koppling, kabeldragningen är tydligen ok och den har gott om plats för de flesta komponenter.
Dock så är chassit trots allt ett budgetalternativ och kan kvalitetsmässigt inte mäta sig mot de andra två. Trots att man kan få med hela 4 fläktar från start så flyttar tydligen fläktarna "lika mycket luft som de låter, vilket är inget alls" för att citera en forummedlem. Detta gör att Arc har dålig kylning ”out of the box” vilket i det här fallet alltså är ett stort minus. Några andra minus som är värda att nämna är att chassit tydligen är en aning högljutt vilket en del kan störa sig på, hålet i moderkortplåten sitter lite konstigt så att vissa får problem med att fästa CPU-kylare.

Corsair 650D är ett välbyggt chassi och har tydligen god kvalité med en aluminiumfront, den har en smart hotswap-funktion, 2 USB 3.0 i fronten, det medföljer 2 st 200mm fläktar och även en 120mm i vissa fall sen ska också tydligen kabeldragning vara en riktig dröm.
Vissa anser dock att fläktarna som medföljer suger, framförallt 200mm fläkten i fronten vilken inte kan ersättas med t.ex. 2 st 120mm fläktar, fönstret ska enligt vissa sitta konstigt vilket gör att man inte ser de önskade komponenterna och ramen kring det ska kännas billig i jämförelse med storebrodern 800D:s fönster. 650D ska dessutom inte vara optimalt för luftkylning utan passar bättre med vattenkylning enligt vissa.

Silverstone ft02 är den dyraste av de tre chassina och har troligtvis bäst kvalité och definitivt bäst kylning, åtminstone "out of the box". Utöver bra kylning så är tydligen chassit även tyst vilket självklart alltid är trevligt. Alla fläktar följer med och Air-penetrator 180mm fläktarna i botten riktigt effektiva.
Chassit är en aning gammalt och har inte stöd för USB 3.0 i fronten och är tydligen väldigt tungt. En annan sak som är värd att nämna är att vissa anser att luftflödet kan bli dåligt om man använder annat än referenskylare på grafikkorten vid sli.

Det här är bara några av de fördelarna och nackdelarna som jag anser viktiga med de olika chassina som jag har läst mig till då jag inte har någon egen erfarenhet av någon av dem. Det är knappast alla nackdelar och fördelar och ni får jättegärna berätta och diskutera vad ni tycker.

Personligen har jag svårt att utnämna någon av de tre som "prisvärdast" då de alla tre är riktigt bra chassin. Jag tror att många kommer att peka på Fractal Arc utan att tänka på att den troligtvis inte har särskilt bra kylning utan att sätta dit andra eller fler fläktar. Så om vi skulle byta ut alla fläktar och fylla alla platser med nya fläktar så skulle vi börja närma oss 650D i prisklass men sitta med ett chassi med sämre kvalité vilket knappast kan anses prisvärt. Så om man på det sättet utesluter Arc så står det mellan 650D och ft02 och frågan är om det är värt att punga ut ytterligare 500kr för en aning bättre kylning och lägre ljudnivåer? Personligen så skulle jag troligtvis byta ut 650D fönster mot en sidopanel utan fönster vilket kanske kostar kring 200kr och då ligger jag helt plötsligt bara ca. 300kr under ft02.

Diskutera och tyck gärna till så mycket ni kan på en trevlig nivå!
/Guld

Uppdaterad info kring FT02
Permalänk

Fractal Design R3 är ju ett bra alternativ, kostar som Arc och är relativt tyst. Du får med 2-3 (?) fläktar om jag kommer ihåg rätt

Visa signatur

Intel i7 950 @ 3,00GHz | Radeon HD6950 @ 880MHz, 1375MHz | 12GB Dominator DHX+ 1600MHz | 1TB Western Digital Caviar Black 64MB cache 7200RPM | 500GB Wester Digital 8MB cache 7200RPM | 500GB Hitachi 16MB cache 7200RPM | Fractal Design R3 | Fractal Design Newton 1000W | CoolIT E.C.O

Permalänk
Medlem
Skrivet av samizzlah:

Fractal Design R3 är ju ett bra alternativ, kostar som Arc och är relativt tyst. Du får med 2-3 (?) fläktar om jag kommer ihåg rätt

dock är det tveksammt om jag skulle vilja ha gtx580 i sli och en stor luftkylare i de chassit, för klen kylning out of the box som det handlade om, och även med alla fläktar ingen vidare kyning!

Visa signatur

2600k @3,8 med stockkylare, msi p67-gd55, sparkle gtx580, FD newton r2 650w, nzxt phantom, seagate baracuda 7200rpm 500gig, xms3 1600mhz 4gig, episk doftgran!
Kringutrustning: Packard-Bell Viseo 240DX, Razer Deathadder, Sidewinder X6, SteelSeries QcK Iron.lady(budget..),SteelSeries Siberia V.2 blå, Kenwood KRF-V6100D, Proson Libra 653(x2), MDS FSB300(x2), sunkiga fronthögtalare(x2), sunkig center. kolla gärna här

Permalänk
Skrivet av samizzlah:

Fractal Design R3 är ju ett bra alternativ, kostar som Arc och är relativt tyst. Du får med 2-3 (?) fläktar om jag kommer ihåg rätt

Absolut, det finns ingen tvekan om att R3 är ett bra chassi! Jag skulle iof personligen aldrig ta ett R3 över ett Arc, då Arc är modernare, har smartare lösningar och potential till bättre kylning.

Dock som jag skrev så har alla tre chassin goda alternativ i samma prisklasser men i det här fallet diskuterar vi bara vilket av just Arc, 650D och ft02 är "prisvärdast".

Permalänk

Jag tycker att valet är ganska så givet om man funderar till lite och inte bara tittar på priset. En 650d är ett fint chassi men de medföljande 200 mm fläktarna är inte de bästa, en av mina vänner använder detta chassit och han ersatte dessa fläktarna ganska så snabbt, bara det kostar ju en hel del. Dessutom så får du inte med fläktar till alla fläktplatser. Prisskillnaden mellan fortress 2 och 650d är 395 kronor på inet, jag tycker inte att det är någon fråga om vad man ska ta, du får med samtliga fläktar i fortress 2 redan från början. Jag har den äldre versionen med de gamla fläktarna, de nya air penetrator fläktarna ska visst ha gjort kylningen i fortress 2 ännu bättre, jag äger ett fortress 2 själv och kommer inte byta på ett bra tag.

Visa signatur

|Silverstone Fortress II|Intel i5 2500k @ stock|Asus Maximus IV Extreme B3 Intel P67|CM V8|Gainward GTX 570 Phantom|Corsair Vengeance 2x4|Corsair HX 750|Iphone 4 16 Gb|Nokia Lumia 920|Macbook Air 13" 2012 8 gb|

Permalänk
Medlem

kan själv inte riktigt komma till en slutsats mellan Arc och FT02. Självklart är FT02 mer gedigen, mer kvalitet, men frågan är om deras aluminium/stål-skal är värt de där extra 1200 kronorna. "presterar" FT02 verkligen så mycket bättre än Arc att man skulle kunna säga att den ger mer per krona än en Arc?
Jag kommer inte fram till något bra svar själv kanske någon här inne som har kört med båda som kan bidra med personliga erfarenheter

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av philip_BNF:

Jag tycker att valet är ganska så givet om man funderar till lite och inte bara tittar på priset. En 650d är ett fint chassi men de medföljande 200 mm fläktarna är inte de bästa, en av mina vänner använder detta chassit och han ersatte dessa fläktarna ganska så snabbt, bara det kostar ju en hel del. Dessutom så får du inte med fläktar till alla fläktplatser. Prisskillnaden mellan fortress 2 och 650d är 395 kronor på inet, jag tycker inte att det är någon fråga om vad man ska ta, du får med samtliga fläktar i fortress 2 redan från början. Jag har den äldre versionen med de gamla fläktarna, de nya air penetrator fläktarna ska visst ha gjort kylningen i fortress 2 ännu bättre, jag äger ett fortress 2 själv och kommer inte byta på ett bra tag.

Berätta gärna lite om de nackdelar och fördelar du upplever med Silverstone ft02!

Permalänk
Skrivet av Mithras:

kan själv inte riktigt komma till en slutsats mellan Arc och FT02. Självklart är FT02 mer gedigen, mer kvalitet, men frågan är om deras aluminium/stål-skal är värt de där extra 1200 kronorna. "presterar" FT02 verkligen så mycket bättre än Arc att man skulle kunna säga att den ger mer per krona än en Arc?
Jag kommer inte fram till något bra svar själv kanske någon här inne som har kört med båda som kan bidra med personliga erfarenheter

Ja, det blir ett mycket svårare val när det bara står mellan Arc och FT02 eftersom det är ett så stort hopp i prisklass! Om man köper nya fläktar till Arc så känns det som att 650D är mer värd pengarna men om man köper en ny sidopanel till 650D så är det inget snack om att FT02 är dit pengarna ska, men om man inte tar in 650D i ekvationen så är det inte lika lätt att utesluta den ena längre...

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag nog att Silvesrstone FT2 går bort. Ligger runt 2000kr och då skulle jag nog välja ett corsair 800D istället. FT2 är ett äldre chassi och utan USB 3.
Sen känns det som ett väldigt svårt val mellan ARC och Corsair 650D. Bryr mig inte om det finns fönster eller ej, inte heller vart ett eventuellt fönster sitter.
Dock kostar 650D ungefär dubbelt så mycket, även om det känns lite mer kvalite. Men mest prisvärd är nog Arcen, även om jag troligtvis skulle välja 650D, men VÄLDIGT SVÅRT val.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Själv tycker jag nog att Silvesrstone FT2 går bort. Ligger runt 2000kr och då skulle jag nog välja ett corsair 800D istället. FT2 är ett äldre chassi och utan USB 3.
Sen känns det som ett väldigt svårt val mellan ARC och Corsair 650D. Bryr mig inte om det finns fönster eller ej, inte heller vart ett eventuellt fönster sitter.
Dock kostar 650D ungefär dubbelt så mycket, även om det känns lite mer kvalite. Men mest prisvärd är nog Arcen, även om jag troligtvis skulle välja 650D, men VÄLDIGT SVÅRT val.

Så du väljer bort det chassit som har bäst kvaliten och den bästa kylning av dom tre? Har själv ett FT02 chassi, visst tung men jag lanar aldrig och jag drar ingen nytta av usb 3.0 i fronten heller. Jag köpte mitt för 2700kr och jag ångrar inte ett öre. Sen kan 800D aldrig jämföra mot ett FT02. När det kommer till luftkylning. I mina ögon köper bara enbart 800D för just vattenkylning punkt slut. Skulle välja FT02 över alla chassin som finns på marknaden faktiskt. Sen är chassit perfekt för SLI/CF.

Sen har TS lite fel om att FT02 inte tar alla grafikkort på marknaden. Den gör det faktisk, tar även 6990

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk

Jag tänkte svara ft2 på vad som är mest prisvärt men sen kom jag på att det stog prisvärt och inte bäst och för en tredjedel av priset av en ft2 och helften av 650D så är arc mer prisvärt för ft är inte 3 gånger så bra som ett arc.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka :)

Permalänk
Skrivet av RobinEdquist:

Jag tänkte svara ft2 på vad som är mest prisvärt men sen kom jag på att det stog prisvärt och inte bäst och för en tredjedel av priset av en ft2 och helften av 650D så är arc mer prisvärt för ft är inte 3 gånger så bra som ett arc.

Men som sagt så suger Arcs fläktar, och inte på ett bra sätt. Detta betyder att man, lite överdrivet sett, sitter med en sketen plastburk med usb 3.0 för 800kr. Om man ska sätta in andra fläktar vilket många troligtvis gör, så kommer man upp kring 650D i prisklass och då kan man ju lika gärna köpa det istället som har bättre kvalite.

Permalänk
Skrivet av Guldkrull:

Men som sagt så suger Arcs fläktar, och inte på ett bra sätt. Detta betyder att man, lite överdrivet sett, sitter med en sketen plastburk med usb 3.0 för 800kr. Om man ska sätta in andra fläktar vilket många troligtvis gör, så kommer man upp kring 650D i prisklass och då kan man ju lika gärna köpa det istället som har bättre kvalite.

det beror på vad man är ute efter man kan köpa ultra kaze för 80 spänn inom eu och kunna dra runt hela burken med 3 såna fast riktigt hög ljudnivå då...
då får man ett chassi för 1150 spänn som flyttar luft bättre än 650D gör för 1500kr. fast sen är det ju lite bättre känsla i att inte ha en plastburk

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka :)

Permalänk
Skrivet av RobinEdquist:

det beror på vad man är ute efter man kan köpa ultra kaze för 80 spänn inom eu och kunna dra runt hela burken med 3 såna fast riktigt hög ljudnivå då...
då får man ett chassi för 1150 spänn som flyttar luft bättre än 650D gör för 1500kr. fast sen är det ju lite bättre känsla i att inte ha en plastburk

Sant, sant och troligtvis är 650D tystare i det scenariot också...

Permalänk
Skrivet av Nautilus011:

Själv tycker jag nog att Silvesrstone FT2 går bort. Ligger runt 2000kr och då skulle jag nog välja ett corsair 800D istället. FT2 är ett äldre chassi och utan USB 3.
Sen känns det som ett väldigt svårt val mellan ARC och Corsair 650D. Bryr mig inte om det finns fönster eller ej, inte heller vart ett eventuellt fönster sitter.
Dock kostar 650D ungefär dubbelt så mycket, även om det känns lite mer kvalite. Men mest prisvärd är nog Arcen, även om jag troligtvis skulle välja 650D, men VÄLDIGT SVÅRT val.

Varför skulle de spela nån roll om inte portarna i fronten stöder USB 3, på FT2 så sitter ju USB Portarna från moderkortet ändå på toppen av Chassit så då tycker jag inte de spelar den minsta roll.
Funderar själv på ett FT2 när de väl blir dags för mitt nästa spelsystem. mitt nuvarande system är ju också i ett silverstone chassi, och även om de är ganska utdaterat numera gillar jag fortfarande de, känns robust.

Visa signatur

Game PC: Silverstone Ft2|Asus P9X79 DELUXE |Intel 3930K|16GB Corsair 1600 MHz|ASUS 290X DCII|480 GB Seagate 600 + 120 GB Corsair GTX|WD Raptor 150 Raid 0|Corsair AX750.
HTPC/Filserver: Fractal Design XL|ASUS Z87-A|Intel i5 4670K|16 GB Corsair 2400MHz|256 GB MX100 + 22 TB WD|Corsair 750HX. Laptop: ASUS N55SL|Hackintosh: HP dv5-1095eo 4GB|60 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Så du väljer bort det chassit som har bäst kvaliten och den bästa kylning av dom tre? Har själv ett FT02 chassi, visst tung men jag lanar aldrig och jag drar ingen nytta av usb 3.0 i fronten heller. Jag köpte mitt för 2700kr och jag ångrar inte ett öre. Sen kan 800D aldrig jämföra mot ett FT02. När det kommer till luftkylning. I mina ögon köper bara enbart 800D för just vattenkylning punkt slut. Skulle välja FT02 över alla chassin som finns på marknaden faktiskt. Sen är chassit perfekt för SLI/CF.

Sen har TS lite fel om att FT02 inte tar alla grafikkort på marknaden. Den gör det faktisk, tar även 6990

Jag har tyvärr inte känt på ett FT02, så jag kan inte bedöma den aspekten. Ja, jag prioriterar USB 3 i fronten. Mitt nuvarande chassi har usb 2.0 i fronten och dom används flitigt. Skulle jag ha ett moderkort med USB 3.0 stöd så skulle jag ångra om jag inte hade det i fronten. Hur tyst ett chassi är, är något som jag också prioriterar. Sen så är vattenkylning något jag skulle vilja ha, men har inte kunskapen att köpa rätt grejjor, men framför allt inte kunskapen att montera, så då är den nya Corsair H100 VÄLDIGT intressant för min del. Sen må FT02 va perfekt för SLI/CF, men inte för mig som har ett GTX 580 DCUII, för det är ingen (eller nästan ingen) som rekommenderar att köra det kortet i SLI.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Jag har tyvärr inte känt på ett FT02, så jag kan inte bedöma den aspekten. Ja, jag prioriterar USB 3 i fronten. Mitt nuvarande chassi har usb 2.0 i fronten och dom används flitigt. Skulle jag ha ett moderkort med USB 3.0 stöd så skulle jag ångra om jag inte hade det i fronten. Hur tyst ett chassi är, är något som jag också prioriterar. Sen så är vattenkylning något jag skulle vilja ha, men har inte kunskapen att köpa rätt grejjor, men framför allt inte kunskapen att montera, så då är den nya Corsair H100 VÄLDIGT intressant för min del. Sen må FT02 va perfekt för SLI/CF, men inte för mig som har ett GTX 580 DCUII, för det är ingen (eller nästan ingen) som rekommenderar att köra det kortet i SLI.

FT02 är ett tyst chassi. Även om jag kör med 2 st GT 1850 rpm fläktar i pnp med min H60. En 360 radar får plats o botten. Även en 480 radar om man moddar bort hårddisk platserna. USB 3.0 är nog det ändå minuset med chassit.. dvuii kortet är onödigt stor faktiskt.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Skrivet av Nautilus011:

Jag har tyvärr inte känt på ett FT02, så jag kan inte bedöma den aspekten. Ja, jag prioriterar USB 3 i fronten. Mitt nuvarande chassi har usb 2.0 i fronten och dom används flitigt. Skulle jag ha ett moderkort med USB 3.0 stöd så skulle jag ångra om jag inte hade det i fronten. Hur tyst ett chassi är, är något som jag också prioriterar. Sen så är vattenkylning något jag skulle vilja ha, men har inte kunskapen att köpa rätt grejjor, men framför allt inte kunskapen att montera, så då är den nya Corsair H100 VÄLDIGT intressant för min del. Sen må FT02 va perfekt för SLI/CF, men inte för mig som har ett GTX 580 DCUII, för det är ingen (eller nästan ingen) som rekommenderar att köra det kortet i SLI.

USB 3.0 i fronten är alltid trevligt att det ingår men borde knappast vara så viktig att man väljer bort chassin för att de inte har det även om det kan underlätta ett beslut om man står mellan två chasin. För mig är det mindre viktigt då jag fick med en USB 3.0 hub när jag köpte mitt moderkort så jag kan bara installera det i en 5,25 bay.

Permalänk
Skrivet av Henrikfotograf:

Så du väljer bort det chassit som har bäst kvaliten och den bästa kylning av dom tre? Har själv ett FT02 chassi, visst tung men jag lanar aldrig och jag drar ingen nytta av usb 3.0 i fronten heller. Jag köpte mitt för 2700kr och jag ångrar inte ett öre. Sen kan 800D aldrig jämföra mot ett FT02. När det kommer till luftkylning. I mina ögon köper bara enbart 800D för just vattenkylning punkt slut. Skulle välja FT02 över alla chassin som finns på marknaden faktiskt. Sen är chassit perfekt för SLI/CF.

Sen har TS lite fel om att FT02 inte tar alla grafikkort på marknaden. Den gör det faktisk, tar även 6990

Okej, för jag läste nämligen att i fall med långa grafikkort så var man tvungen att ta bort fläktgallret för att få plats, det är alltså inte sant? Har ditt chassi Air-penetratorfläktarna?

Jag håller med dig om 800D, det är dessutom ett fulltower och därför kanske inte riktigt relevant i den här diskussionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guldkrull:

Okej, för jag läste nämligen att i fall med långa grafikkort så var man tvungen att ta bort fläktgallret för att få plats, det är alltså inte sant? Har ditt chassi Air-penetratorfläktarna?

Jag håller med dig om 800D, det är dessutom ett fulltower och därför kanske inte riktigt relevant i den här diskussionen.

Jag köpte till air penetrator fläktar, sänka 5 grader på cpu och gpu. Chassi tar in 31 cm långa grafikkort och 6990 är 30,1 cm långt (som är det längsta grafikkortet just nu)

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guldkrull:

USB 3.0 i fronten är alltid trevligt att det ingår men borde knappast vara så viktig att man väljer bort chassin för att de inte har det även om det kan underlätta ett beslut om man står mellan två chasin. För mig är det mindre viktigt då jag fick med en USB 3.0 hub när jag köpte mitt moderkort så jag kan bara installera det i en 5,25 bay.

Vad va det för moderkort som bundlade usb 3.0 hub, eller va det något special från affären du köpte det ifrån?

Nä kanske ingen deal breaker, men om jag har två likvärdiga chassin som kostar lika mycket, och det ena har har usb 3 i fronten och det andra inte har det så skulle jag i alla fall välja det som har.
Sen för att gå ifrån topic lite. Välja mellan två chassin i samma prisklass, FT02 och corsair 800D.
Som jag skrev tidigare, jag har inte känt på FT02, både arcen och 650d har jag varit i butik och pillat på
Så för att göra det rättvisa så skulle jag vilja pilla på FT02 och 800D jämte varandra

Edit: kom på att jag även varit och pillat på ett 800D och det är ett trevligt chassi. Även om jag tycker att 2000kr är i högsta laget

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Skrivet av Nautilus011:

Vad va det för moderkort som bundlade usb 3.0 hub, eller va det något special från affären du köpte det ifrån?

Nä kanske ingen deal breaker, men om jag har två likvärdiga chassin som kostar lika mycket, och det ena har har usb 3 i fronten och det andra inte har det så skulle jag i alla fall välja det som har.
Sen för att gå ifrån topic lite. Välja mellan två chassin i samma prisklass, FT02 och corsair 800D.
Som jag skrev tidigare, jag har inte känt på FT02, både arcen och 650d har jag varit i butik och pillat på
Så för att göra det rättvisa så skulle jag vilja pilla på FT02 och 800D jämte varandra

Edit: kom på att jag även varit och pillat på ett 800D och det är ett trevligt chassi. Även om jag tycker att 2000kr är i högsta laget

Asrock P67 extreme moderkorten kommer med USB 3.0 hub med två intag, riktigt trevligt faktiskt! Det blir knappast sämre av att kortet har extra strömförsörjning och åtminstone Asrock P67 extreme 4 är sjukt prisvärd med sitt pris på 1390kr(webhallen).

Ja... om FT02 skulle gå ner en eller två hundringar så skulle det inte vara någon fråga om saken, men jag precis som du, känner att 2000kr för ett chassi svider ordentligt. Synd att Arcen har sketna fläktar, annars skulle det vara ett lätt val.

Permalänk
Medlem

Silverstones vinner utan tvekan för mig. Grymt snyggt + smart att vrida moderkortet + bra kylning, mina top3 anledningar. Och ja, jag skulle kunna tänka mig att betala det extra för att det är snyggt osv.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Skrivet av Henrikfotograf:

Jag köpte till air penetrator fläktar, sänka 5 grader på cpu och gpu. Chassi tar in 31 cm långa grafikkort och 6990 är 30,1 cm långt (som är det längsta grafikkortet just nu)

Det var ingen dålig sänkning i ett redan välkylt chassi!

FT02 har en riktigt stark ha-faktor över sig, ibland önskar man att man vore ekonomiskt oberoende och slapp ha beslutsångest...

Permalänk

Fractal Arc är garanterat den mest prisvärda. Även om du köper till 2 fläktar är den mest kylning per krona. Silverstone är antagligen bäst. Corsair 650D är nånstans mittemellan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av samforshort:

Fractal Arc är garanterat den mest prisvärda. Även om du köper till 2 fläktar är den mest kylning per krona. Silverstone är antagligen bäst. Corsair 650D är nånstans mittemellan.

Det känns som att det är ungefär det svaret jag också börjat komma fram till

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av samforshort:

Fractal Arc är garanterat den mest prisvärda. Även om du köper till 2 fläktar är den mest kylning per krona. Silverstone är antagligen bäst. Corsair 650D är nånstans mittemellan.

Möjligtivs om man enbart tar kylningsaspekten i beaktning men sedan är ju saker som kvalite, ljudnivå och smarta funktioner viktiga också vilket gör valet svårare än vad du får det att framstå.

Till tråden: Hur kommer det sig att inga stolta 650D-ägare försvarar prisvärdheten hos sitt chassi? Det skulle vara intressant att höra!

stavfel
Permalänk
Skrivet av Mithras:

Det känns som att det är ungefär det svaret jag också börjat komma fram till

Ska du också köpa nytt chassi? Själv försöker jag bara rationalisera ett införskaffande av FT02B.

Jag känner att ett annat plus med ett premiumchassi är att man troligtvis inte kommer att byta ut det i första laget vilket man troligtvis gör med ett Arc t.ex., vilket gör att i slutändan kanske ett billigare chassi blir ett dyrare köp.

Permalänk
Medlem

Stod själv inför ett val som detta i ett par månader (Arc vs Define R3 vs 650d), fram tills i fredags då jag bestämmde mig och köpte ett chassie: Fractal Design Arc.

Kan inte direkt motivera det. Känndes helt enkelt bäst. Ett tips, kolla på video recenssioner.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Varför inte RV03? Bra fläktar och den är väldigt innovativ. 90 graders vinklat moderkort gör att kylningen på grafikkorten blir mycket bättre. Ajuste, sen finns det plats för hela NIO fläktar, den är alltså nästan en zeppelinare.