AMD kan sluta använda Phenom, Athlon, Sempron

Permalänk
Medlem

Hoppas namnbytet grundar sig på undersökning av folks attityder och inte bara är ett desperat påhitt.

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk

vill ha en processor som har ett namn. mycket coolare att säga att jag har "amd bulldozer" eller nåt annat saftigt, gärna latin eller grekiska. deras athlon 6400+ blev ju delvis känd som "the black box"

Permalänk
Medlem
Skrivet av alibababert:

vill ha en processor som har ett namn. mycket coolare att säga att jag har "amd bulldozer" eller nåt annat saftigt, gärna latin eller grekiska. deras athlon 6400+ blev ju delvis känd som "the black box"

Det kommer ju sitta Bulldozer moduler i processorn, de har kodnamnet Zambezi och "dien" (iaf den 8 kärniga) heter Orochi, vilket är ett japanskt monster med åtta huvuden. Bara att välja vad du vill kalla den.

Permalänk
Skrivet av Zarper:

Det kommer ju sitta Bulldozer moduler i processorn, de har kodnamnet Zambezi och "dien" (iaf den 8 kärniga) heter Orochi, vilket är ett japanskt monster med åtta huvuden. Bara att välja vad du vill kalla den.

fast jag vill ju ha den namngiven redan. varje enskild typ har ett eget namn. eller, ja, om amd fixar så att jag kan byta namn på processorn i bios och kalla den hax-kax-dax-prollen så blir jag ju glad, men om jag då säger att i min dator sitter 8gb ram, hax-kax-dax-prollen, 2 tb hdd, så fattar ju inte folk vad jag har för processor

Permalänk
Medlem

Så märket längst till vänster är för de som vill ha en stationär dator med en prestanda från en iPhone

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem
Skrivet av storsnusaren:

Ja, börjar väl bli dags för en uppfräschning.

Om dom nu är så ofräscha. Kanske AMD och Intel skulle behöva byta namn, det stinker bara mögel om dessa namn. Men jag vet inte sen när blev namn ofräscha..?

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Skrivet av CoZalon:

Så märket längst till vänster är för de som vill ha en stationär dator med en prestanda från en iPhone

Nä, Play games går inte förrens i Premium, så man lägger sig lite under en smartphone :p.

Permalänk

jag tycker det är bra som det är nu

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Tycker gott att dom kan namnge alla kärnorna ! ! ! (ironi)

Nä men ärligt talat så gjorde AMD:s namnsättning att jag valde den plattformen till mina första datorbyggen bara för att det var mycket lättare att sätta sig in i, och jag tror att många känner igen sig i det.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Och som vanligt är prestandakraven/rekommendationerna fåniga som sagt var. Kan vara bra för den Svensson som är ovan men för resten är det inget vidare. De kan gärna ha en ingridiensföretckning. Om jag köper en vara vill jag veta vad den innehåller utan att behöva öppna den.

Permalänk
Medlem

ser framför mig hur en morsa som ska köpa en "j*vligt bra speldator" till sin grabb glider in på onoff där personalen förklarar att Vision är för spel och att vision Premium är top of the line

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antzo:

ser framför mig hur en morsa som ska köpa en "j*vligt bra speldator" till sin grabb glider in på onoff där personalen förklarar att Vision är för spel och att vision Premium är top of the line

Är väl knappast AMDs fel att personalen i en butik ljuger för sina kunder? Vision är till för att folk som inte vill sätta sig in i hela datormarknaden ska kunna, med lite research, få reda på ungefär vilken prestanda som finns i burken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Om dom nu är så ofräscha. Kanske AMD och Intel skulle behöva byta namn, det stinker bara mögel om dessa namn. Men jag vet inte sen när blev namn ofräscha..?

Om vi bortser från barnsligheterna så kom väl första athlon i slutet på 90talet vill jag minnas. För mig personligen bryr jag mig inte va de kallar dem, men det brukar ju va poppis att byta namn o stå i.. Lönar sig gör det också av någon anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarper:

Är väl knappast AMDs fel att personalen i en butik ljuger för sina kunder? Vision är till för att folk som inte vill sätta sig in i hela datormarknaden ska kunna, med lite research, få reda på ungefär vilken prestanda som finns i burken.

Det har jag aldrig sagt, det är faktumet att personalen/företagen gör som de gör som jag stör mig på.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

Vet inte hur många av er som provat kränga burkar på vanlig elektronikhandel, men det är betydligt lättare att förklara om det finns en enkel skala istället för att börja mala på om busshastighet och skillnad mellan kärnor/trådar när mamma ska handla dator åt lille olle.

Permalänk
Medlem

Ingen dum idé för vanliga Svenssons. Självklart vill jag veta innehållet på produkten jag köper men perfekt för den okunnige. Sempron, Phenom, Opteron mfl är ju egentligen ganska intetsägande.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem

Ingen dum idé så, men tänk till lite extra, för just nu är det mer förvirrande än underlättande. Finns ingen logik i att E på något sätt är sämre än A. Att dessutom klassa dem en gång till inom dedär "Vision"-grejerna gör det hela bara krångligt.

Jag förstår att de kanske vill vara "coola" för kidsen därute, men det är inte kidsen som köper processorer för flera tusen. Det är människor som är teknikintresserade, och för dem spelar beteckningen ingen roll, tvärtom tror jag många seriösa teknikfantaster styr undan beteckningar som "FX"? Jag gillar Intels senaste märkning, känns väldigt okrystat på något sätt, det är bara en teknisk beteckning, det känns trovärdigt.

Vi har tur som är precis i början på ett århundrade. Varför inte baka in året för release i namnet? Då är ni säkra i allafall till 2099. Världen lär väl inte finnas så länge ändå:P

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem

Tur att man håller sig till Intel. Mer logiskt med Atom, Celeron, Pentium, i3, i5 och i7 ^^

Permalänk
Medlem

Happ... då fick vi just bekräftat att den förmodade Mästarprocessorn (i.e Bulldozer) blivit nedgraderad till en PussyProcessor (i.e FX)

Jag som trodde AMD skulle sopa mattan med intel :'(

Buhuhu... varför kunde dom inte ha döpt om processorserien till AMD-MASTER 80000, eller liknande? Det hade verkligen bådat gott

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Tur att man håller sig till Intel. Mer logiskt med Atom, Celeron, Pentium, i3, i5 och i7 ^^

Ja och skillnaden mellan Core 2 Duo, Dual core och Core 2.....

Nä, logik och namn på Cpu har aldrig riktigt fungerat vettigt...

Permalänk
Medlem

Varför kan inte AMD ha ett vettigt system som Intel...? De kanske vill att man inte ska kunna ställa upp deras processorer mot Intels. Då kan jag tänka mig att de inte vill ha logiska namn efter prestandan.

Men cred till Intel iaf..

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Köp på INET, inga dumma försäljare där inte.
/thread

Permalänk
Medlem

Vem fan bryr sig om namnet på processorjävlen egentligen? Nöjer mig med att kalla processorn när jag köpt min Bulldozer för, AMD Bulldozer.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz