Corsair Force GT 120 BSOD

Permalänk
Medlem

Corsair Force GT 120 BSOD

Hej, fick min första BSOD efter SSD köpet förra veckan, har stått på i 5 dagar non-stop, tills detta hände..

Windows blir unresponsive, kan inte trycka ner firefox, trycker ctrl alt delete, händer inget, går fortfarande att röra musen och trycka omkring, men windows gör inget.

Blir BSOD, datorn startar om, bios letar efter hårddisken i SATA1 (SSD:n), hittar den inte, stänger av datorn, startar igen, allt funkar prima igen.

Är det denna BSOD som händer för alla? Inte hittat någon bra förklaring vad som händer när andra får BSOD

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Hej, fick min första BSOD efter SSD köpet förra veckan, har stått på i 5 dagar non-stop, tills detta hände..

Windows blir unresponsive, kan inte trycka ner firefox, trycker ctrl alt delete, händer inget, går fortfarande att röra musen och trycka omkring, men windows gör inget.

Blir BSOD, datorn startar om, bios letar efter hårddisken i SATA1 (SSD:n), hittar den inte, stänger av datorn, startar igen, allt funkar prima igen.

Är det denna BSOD som händer för alla? Inte hittat någon bra förklaring vad som händer när andra får BSOD

Låter exakt som problemen jag hade med min Vertex 3 120 GB som löstes med firware update..

Vet inte hur det är med firmware till din disk men det hade jag kollat efter iaf.. Lycka till!

Visa signatur

Fractal Design Arc | Intel Core i7 2600K @ 4,20GHz | Antec KÜHLER H2O 920 | MSI P67A-GD55 REV B3 | Corsair 16GB (4x4096MB) 1600MHz XMS3 | Gigabyte GeForce GTX 1080 G1 Gaming 8GB | 250 GB Samsung 850 EVO SSD | 500 GB Samsung 850 EVO SSD | 2TB Seagate Barracuda Green | 4 TB WD40 EFRX-68N32N0 | Samsung SH-B123L Blu-Ray | Corsair HX 750W 80+ | ASUS Xonar DS | Windows 7 Ultimate x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsykOs:

Låter exakt som problemen jag hade med min Vertex 3 120 GB som löstes med firware update..

Vet inte hur det är med firmware till din disk men det hade jag kollat efter iaf.. Lycka till!

Har inte kollat upp firmware alls, nästa gång jag får BSOD kollar jag upp det hehe

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

Har samma..
Hade från början en Vertex 3 MIOPS som hängde sig, BSDO med mera flera gånger om dagen, gick igenom två st, ingen fungerade.
Fick en Corsair ForceGT som fungerade i en vecka och nu samma.
Jäkla skräp är det, icke SF-2200-diskar fungerar klockrent.

Tyvärr finns det ingen ny FW heller, och verkar inte vara någon på gång heller.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Trist. Har funderat på force gt 60gb versionen nu avvaktar jag. Hittade denna tråd efter google sökning http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=96882

Har ni testat köra på IDE eller annan sata-kanal och fått samma fel? Har ni aktiverat AHCI i bios eller provat stänga av det? Det verkar aldrig vara läge att gå köpa SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mandrake:

Trist. Har funderat på force gt 60gb versionen nu avvaktar jag. Hittade denna tråd efter google sökning http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=96882

Har ni testat köra på IDE eller annan sata-kanal och fått samma fel? Har ni aktiverat AHCI i bios eller provat stänga av det? Det verkar aldrig vara läge att gå köpa SSD.

jodå är du sugen på 60 gb så köp en crucial m4 för 900kr, känns jädrans gedigen

Visa signatur

pro

Permalänk
Medlem

Fick precis min första BSOD med likadan disk. Bytte sata port så började det rullar iaf. Köpte den enbart för att jag läste i corsairs forum att BSOD inte var ett problem med GT. Tack så mycket corsair säger jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av lekle:

Fick precis min första BSOD med likadan disk. Bytte sata port så började det rullar iaf. Köpte den enbart för att jag läste i corsairs forum att BSOD inte var ett problem med GT. Tack så mycket corsair säger jag

Är ju problem allmänt med SF2200 dock.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Får nu BSOD med min Corsair Force GT 120 GB dagligen med =/

Har kört bra under de senaste veckorna men hepp.

Visa signatur

| i5 2500k @ 4,6GHz | H80 | ASUS P8Z68-V Pro | GTX 770 Phantom |
| Vengeance 8GB | AX850 | Define R3 | Corsair Force GT 120GB |
| Samsung Spinpoint F3 1TB | Seagate Barracuda Green 2TB |
| Dell U2412M | Shure SE535 LTD | Grado SR325is G-cushions | O2 & ODAC |
| Synology DS 412+ | 2x WD Red 3 TB | 2x WD Red 4TB |

Permalänk
Medlem

Du vet att Corsair och Blackbeard finns här på forumet. Har haft kontakt med honom och skapat en tråd om 120GB GTn. Kort summerat: jag kan inte rekommendera den för någon utan förbehåll. Fullkomligt instabil. Man räknar upp kabelbyten som tänkbara lösningar.. Det håller inte.
Som många säger är kontrollern förmodligen boven i dramat. Så vad som orsakar frysningarna vet nog bara sandforce och de vill inte säga för mycket innan allt 100% säkert.

Slutade med att jag sålde min GT.

http://www.sweclockers.com/forum/127-corsair/1024082-force-gt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Du vet att Corsair och Blackbeard finns här på forumet. Har haft kontakt med honom och skapat en tråd om 120GB GTn. Kort summerat: jag kan inte rekommendera den för någon utan förbehåll. Fullkomligt instabil. Man räknar upp kabelbyten som tänkbara lösningar.. Det håller inte.
Som många säger är kontrollern förmodligen boven i dramat. Så vad som orsakar frysningarna vet nog bara sandforce och de vill inte säga för mycket innan allt 100% säkert.

Slutade med att jag sålde min GT.

http://m.sweclockers.com/forum/trad/1024082#l-1311700482

Där gick mina GT tankar upp i rök, blir nog en intel 510 120gb istället.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Där gick mina GT tankar upp i rök, blir nog en intel 510 120gb istället.

Ingen SSD är perfekt men 510 är ett vettigt alternativ, helt klart.
Crucial M4 skulle jag nog satsa på istället, om jag inte redan hade styrt om till RAID 0 och ett par Force F115.

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma problem med min OCZ Vertex 3 60GB, men jag kör även på en känt buggat firmware version (2.06) och ändå inte haft det problemet allt för ofta. Jag ska ta och uppgradera i helgen, kan ju inte bli sämre liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Ingen SSD är perfekt men 510 är ett vettigt alternativ, helt klart.
Crucial M4 skulle jag nog satsa på istället, om jag inte redan hade styrt om till RAID 0 och ett par Force F115.

Har tittat på M4 också, men det lutar mot att jag kommer välja intel ändå. SSD har väldigt många "barn sjukdomar".
Men så är det med ny teknik.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Skickade tillbaka min GT idag efter många om och men. Är det verkligen någon som fått en Corsair Force GT utan barnsjukdomar?

Visa signatur

Asus Maximus VI Extreme - i7 4790k - Corsair Dominator Platinum 32GB 1600MHz - EVGA GTX 980Ti Hybrid - Samsung 830 256GB - EVGA Supernova G2 1000W - Corsair Carbide Air 540 - EK Predator 240 - Asus Swift PG279Q - Dell U2711

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesperf:

Skickade tillbaka min GT idag efter många om och men. Är det verkligen någon som fått en Corsair Force GT utan barnsjukdomar?

Ja, alltså jag sålde ju min till en vän efter att ha säkrat att den fungerade. På hans MSI P67-moderkort fungerade det helt felfritt. Den fungerar nog i normalfallet men ter sig vara väldigt omogen eller rättare sagt otestad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har precis samma problem med min Force GT. Köpte dock en Force 3 till mitt nybygge först men den va sämre än sämst. Reklamera två gånger innan jag krävde pengar tillbaka. Blir givetvis mycket besviken när denna Force GT som fått så fina resultat i Sweclockers tester gör datorn grymt instabil. Bara att ge sig in i reklamations cirkusen än en gång x(

Har planer på att köpa en Vertex 3 istället men då problemet verkar vara styrkretsen (SandForce SF-2200) så vet jag inte om de e lönt då Vertex 3 använder samma styrkrets. Har dock en Vertex 2 i laptopen som fungerat felfritt i ett halvår. Helt underbar SSD btw

Permalänk
Medlem

Corsair har släppt ny firmware för Force Series 3 och Force GT.

http://forum.corsair.com/forums/showthread.php?t=97417

Visa signatur

Asus Maximus VI Extreme - i7 4790k - Corsair Dominator Platinum 32GB 1600MHz - EVGA GTX 980Ti Hybrid - Samsung 830 256GB - EVGA Supernova G2 1000W - Corsair Carbide Air 540 - EK Predator 240 - Asus Swift PG279Q - Dell U2711

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesperf:

Corsair har släppt ny firmware för Force Series 3 och Force GT.

http://forum.corsair.com/forums/showthread.php?t=97417

Hoppas för de som ännu har problem och orkat stå ut ända till nu att problemen är ett minne blott.
Tycker det är förbaskat irriterande att det ska uppdateras till förbannelse innan sakerna fungerar som man förväntar sig!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du tipsat SweC?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ser att många rekommenderar Crucial m4, dom verkar fungera bra, och fungerar just nu jätte bra där inga Corsair Force F60 har fungerat bra(min HTPC), med Corsair Force F60 hittade inte bios disken 1 av 3 gånger.. också efter rma, just nu ny rma.. men Crucial m4 64GB fungerar perfekt just nu iallefall. Men min poeng Crucial har också haft mycket bekymmer med sina SSD's.. Så inga är perfekt, fast om jag skulle köpa SSD till min stationära skulle jag i dag köpa Crucial..

Jag har en Corsair Force F120 i min MBP som har fungerat perfekt sedan jag köpte disken, och fungerar fortfarande perfekt, så Corsair är inte fel det heller!

Men vad ni kan forsöka göra, FW uppdateringar, sedan se till at LPM(Aggressive link power management) är avstängd, och till slut aktivera hot plug i bios. Många har löst sina bekymmer med dom inställningarna.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Skrivet av jesperf:

Corsair har släppt ny firmware för Force Series 3 och Force GT.

http://forum.corsair.com/forums/showthread.php?t=97417

Denna ska jag genast flasha ner till min SSD! Hoppas hoppas detta löser problemen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av madshrimp:

Denna ska jag genast flasha ner till min SSD! Hoppas hoppas detta löser problemen!

Hjälpte den?

Permalänk
Medlem

vad är det för fel på force gt 120 gb, är det bara problem med den? ska nog lämna tillbaka min om det inte fungerar efter ominstallation för windows. går troligen tillbaka till min raptor disk som fungerat klockrent...

firmware och alla uppdateringar har inte hjälpt ett skit för mig fick bluescreen 40 minuter efter att jag uppdaterat firmnware korrekt och sen har den inte kunnat boota i windows..

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av Flomer:

Hjälpte den?

Svårt att säga... Det kan gå dagar mellan mina BSOD men hittills inga iaf. Ska även testa att plugga in disken till SATA3 porten igen då det vid leverans inte gick att boota disken över SATA3. Kan återkomma när jag orkat öppna chassit o prova

Permalänk
Skrivet av Flomer:

Hjälpte den?

Så där... Det verkar faktiskt som om deras firmware uppdatering hjälpte! Hårddisken går att boota över SATA3 och än så länge inte minsta tecken på instabilitet. Mailade till webhallen i början på förra veckan för att reklamera så tur var väl att jag inte hunnit skicka iväg den ännu ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av madshrimp:

Så där... Det verkar faktiskt som om deras firmware uppdatering hjälpte! Hårddisken går att boota över SATA3 och än så länge inte minsta tecken på instabilitet. Mailade till webhallen i början på förra veckan för att reklamera så tur var väl att jag inte hunnit skicka iväg den ännu ^^

Härligt!
Funderar på att beställa en Corsair Force GT!

Permalänk

Haft 3 BSOD sedan jag fick datorn med denna disk i fredags.

Uppdaterade Bios idag, samt uppdaterade firmware på disken. Flyttade även sata-kabeln till intel-kontakten på moderkortet.

Korsar fingrarna och hoppas att det ska gå bättre nu.

Permalänk
Medlem

Jag har märkt på min OCZ Vertex 3 att det hjälper att koppla in i Intel porten istället för Marvell porten och stänga av Marvell i Efi / Bios. Uppgraderade även FW på min disk och det har funkat felfritt sedan söndags.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara säga att firmware uppdateringen verkar ha funkat för mig då jag hade minst en bluescreen om dagen innan. Enda bluescreen jag fått nu är vid överklockning när jag försökt få ner volten så mycket som det går.

Så ni som har problem med force gt borde prova att köra uppdateringen och kom ihåg att läsa pdf filen som följer med.

Visa signatur

Case Phanteks Evolv X | MB ASUS Crosshair VIII Formula | CPU 5800X3D |
RAM 32GB G.Skill Royal | GPU 6950XT WB | PSU Corsair AX1200i |
Sound DT1990 + Essence III | Fan controll Aquaero 6 XT | Monitor LG 27GR95QE |
Cooling Custom Water |